تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,800,521 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,330 |
تاثیر فن آوری اطلاعات بر قابلیت های چابکی دانشگاهی مورد مطالعه: دانشگاه آزاد اسلامی مازندران | ||
فصلنامه فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی | ||
مقاله 1، دوره 9، 1 (پیاپی 33)، آذر 1397، صفحه 5-21 اصل مقاله (541.33 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سید عبداله خاوری1؛ حمیدرضا آراسته* 2؛ پریوش جعفری3 | ||
1دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات | ||
2هیات علمی، گروه مدیریت آموزشی/مدیریت آموزش عالی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی | ||
3عضو هیت علمی دانشگاه آزاد علوم وتحقیقات تهران، دانشکده اقتصاد و مدیریتوگروه مدیریت آموزشی | ||
چکیده | ||
هدف از این پژوهش ارائه مدل چابکی سازمانی با تاکید بر نقش فن آوری اطلاعات میباشد. روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و در زمره تحقیقات همبستگی بوده است. جامعه آماری کلیه اعضای هیات علمی واحدهای دانشگاهی آزاد اسلامی مازندران به تعداد 1671 بودهاند. نمونه آماری به میزان 312 نفر و بر اساس فرمول کوکران و به صورت تصادفی طبقهای بر اساس تعداد اعضای هیات علمی در هر واحد دانشگاهی محاسبه شد. ابزار جمعآوری اطلاعات در این پژوهش، پرسشنامه 38 سوالی محقق ساخته بوده که با الهام از مدل قابلیتهای چابکی خاوری (2016) و پرسشنامه قابلیتهای فن آوری اطلاعات فتحیان و شیخ( 2012) در سازمان طراحی شده است. روایی محتوایی این پرسشنامه توسط خبرگان تایید و پایایی پرسشنامه برای پرسشنامه چابکی 87/0 و برای پرسشنامه فن آوری اطلاعات 81/0 بدست آمد. تجزیه تحلیل اطلاعات با استفاده از مدل معادلات ساختاری از طریق نرم افزار لیزرل نشان داد، به میزان 63/0 فناوری اطلاعات بر چابکی سازمانی تاثیر دارد. همچنین مولفههای معماری فنآوری اطلاعات، زیرساختهای فناوری اطلاعات، منابع انسانی (کاربران و مدیران)، فن آوری اطلاعات و امنیت شبکهها به عنوان قابلیتهای فناوری اطلاعات در سازمان معرفی شدند. همچنین یکپارچگی منابع انسانی دانشگاهها، همکاری متقابل بین دانشگاهی، سرعت در فرایندهای دانشگاهی، انعطافپذیری، پاسخگویی و فرهنگ تغییر قابلیتهای دانشگاه چابک معرفی شدهاند | ||
کلیدواژهها | ||
چابکی؛ چابکی دانشگاهی؛ فن آوری اطلاعات | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 478 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 366 |