تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,151 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,815 |
بررسی جامعه شناختی مؤلفه های هویت ملی در داستان «مدیر مدرسه» جلال آل احمد | ||
فصلنامه مطالعات سیاسی | ||
مقاله 6، دوره 10، شماره 40، شهریور 1397، صفحه 127-146 اصل مقاله (454.13 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
ابوالفضل ذوالفقاری1؛ محمد ایرانی2؛ فردین آریش3 | ||
1استادیارگروه علوم اجتماعی دانشگاه شاهد، دانشگاه شاهد، تهران، ایران | ||
2دانشجوی دکتری فرهنگ و ارتباطات، واحد تهران مرکز، تهران، ایران | ||
3دانش آموخته کارشناسی ارشد جامعه شناسی محض، دانشگاه شاهد، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
یکی از راههای ارزیابی دقیق وضعیت هویت ملی، استخراج عناصر، مؤلفهها و شاخصهای آن، از آثـار ادبی گذشته است. این کار، میتواند موجب افزایش کارکردهای هویت ملی و ایجــاد انسـجام و وحـدت ملی در جامعه گردد. در همین راسـتا، پـژوهش حاضـر بـا هـدف بررسـی جامعهشـناختی سـیر تحـول مولفه های هویت ملی در آثار ادبی انجام شده است. برای این منظور »مدیر مدرسه« جلال آل احمد، بـا بهره گیری از روش تحلیل محتوای کیفی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج این پژوهش نشان میدهـد کـه به مولفه های هویت ملی شامل خلقیات ملی، فرهنگ ملی، جغرافیای ملی و زبان با شاخصهای متفاوت و شیوه های مختلف در این اثر به خوبی پرداخته شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
هویت ملی؛ مدیر مدرسه؛ جلال آل احمد؛ داستان ایرانی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 392 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 247 |