تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,987 |
تعداد مقالات | 83,494 |
تعداد مشاهده مقاله | 76,799,484 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 53,899,165 |
نقش میانجی فناوری اطلاعات در تعیین وضعیت مدیریت دانش براساس مسئولیت پذیری اجتماعی بهورزان مراکز بهداشتی | ||
فصلنامه فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی | ||
مقاله 6، دوره 9، 1 (پیاپی 33)، آذر 1397، صفحه 113-127 اصل مقاله (423.2 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مهدی معینیکیا1؛ سکینه جعفری2؛ رامین غریب زاده* 3؛ قاسم رحیمی اول3؛ مهدی ابراهیمی4 | ||
1دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
2استادیار گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران | ||
3دانشجوی دکتری، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
4دانشجوی کارشناسی ارشد، رشته بهسازی منابع انسانی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر کاربردی و با هدف بررسی نقش میانجی فناوری اطلاعات در تعیین وضعیت مدیریت دانش بر اساس مسئولیت پذیری اجتماعی بهورزان مراکز بهداشتی و به روش تحلیل مسیر بوده است. جامعه مورد مطالعه در این پژوهش را کلیه بهورزان شهرستان ارومیه تشکیل دادند. نمونه آماری 230 نفر و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی در دسترس انتخاب شدند. برای گردآوری اطّلاعات سه پرسشنامه استاندارد مسئولیت اجتماعی کارول (1991) با ضریب آلفای کرونباخ 70/0، مدیریت دانش پژوهان (1387) با ضریب آلفای کرونباخ 79/0 و فناوری اطلاعات رهنورد آهن (1389) با ضریب آلفای کرونباخ 72/0 استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل از مدل معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج نشان دهنده برازندگی مدل مفهومی و تأیید آن برای جامعه بهورزان ارومیه است. نتایج نشان داد اثر مستقیم متغیر مسئولیت اجتماعی بر فناوری اطلاعات (79/0) و با توجه به مقدار (25/7= t) در سطح 00/0 معنی دار است. اثر مستقیم فناوری اطلاعات بر مدیریت دانش (61/0) و با توجه به مقدار (36/4= t) در سطح 01/0 معنی دار است. اثر غیرمستقیم مسئولیت اجتماعی بر مدیریت دانش برابر با 48/0 و با توجه به (54/6= t) در سطح 00/0 معنی دار است. با توجه به اینکه این اثر غیرمستقیم از طریق فناوری اطلاعات انجام میگیرد، میتوان گفت که این متغیر نقش واسطهای را در میان مسئولیت اجتماعی و مدیریت دانش ایفا میکنند. بنابراین در سازمانهای خدماتی افراد را در حین آموزشهای ضمن خدمت مسئولیت پذیرتر بار آورند و فناوری اطلاعات را به آنها آموزش داده و مسئولیت به افراد واگذار کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
فن آوری اطلاعات؛ مدیریت دانش؛ مسئولیت اجتماعی؛ آموزش بهورزی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,381 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 292 |