تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,226 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,889 |
شعر حجم: یداله رویایی، شگردها و مولفهها | ||
فصلنامه تخصصی زبان و ادبیات فارسی | ||
مقاله 5، دوره 14، شماره 16، دی 1397، صفحه 94-110 اصل مقاله (420.37 K) | ||
نویسندگان | ||
برات محمدی1؛ عباس باقی نژاد2 | ||
1استادیار دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه | ||
2استادیار دانشگاه آزاد ارومیه | ||
چکیده | ||
«شعر حجم» یکی از گونههای شعر امروز به شمار میآید. ایننوعشعر، زمانی به وجود آمد که شاعرانِ «موج نو»، رویکردِ زبانی متفاوتی را در شعر آغاز کرده بودند. یداله رویایی و چند تن از شاعران، پس از «موج نو»، جریان «شعر حجم» را شکل دادند. آنان به طور همزمان در دو عرصۀ شاعری و نظریهپردازی فعالیت نمودند. رویایی به عنوان شاخصترین نظریهپرداز و شاعرِ شناخته شدۀ «شعر حجم»، هم به تبیین و معرفی شاخصههای این نوع شعر پرداخت؛ هم تلاش نمود اشعاری منطبق بر آرا و نظریات خود بسراید. ماحصل اینفرایند، ارایۀ تعریفی تازه از شعر و خلق اشعاری فُرمگرا، ساختارشکنانه و مبتنی بر هنجارگریزی و تجربههای نامتعارف زبانی است. ایننوعشعر، دارای گونهای از ابهام است و بنا به ادعای رویایی، بر مبنای سه اصلِ «فاصله»، «ایجاز» و «حرکت» نظام مییابد. «شعر حجم» به جای عرضۀ معنایی معلوم یا ارایۀ تصویر و مضمونی خاص، به دنبال ایجادِ حجم یا فاصلهای در ذهن مخاطب است. خواننده مکلف است با تلاش ذهنیِ خود، میان واژگان و نش «شعر حجم» یکی از گونههای شعر امروز به شمار میآید. ایننوعشعر، زمانی به وجود آمد که شاعرانِ «موج نو»، رویکردِ زبانی متفاوتی را در شعر آغاز کرده بودند. یدالله رویایی و چند تن از شاعران، پس از «موج نو»، جریان «شعر حجم» را شکل دادند. آنان به طور همزمان در دو عرصۀ شاعری و نظریهپردازی فعالیّت نمودند. رویایی به عنوان شاخصترین نظریهپرداز و شاعرِ شناخته شدۀ «شعر حجم»، هم به تبیین و معرفی شاخصههای این نوع شعر پرداخت؛ هم تلاش نمود اشعاری منطبق بر آرا و نظریات خود بسراید. ماحصل اینفرایند، ارایۀ تعریفی تازه از شعر و خلق اشعاری فُرمگرا، ساختارشکنانه و مبتنی بر هنجارگریزی و تجربههای نامتعارف زبانی است. ایننوعشعر، دارای گونهای از ابهام است و بنا به ادعای رویایی، بر مبنای سه اصلِ «فاصله»، «ایجاز» و «حرکت» نظام مییابد. «شعر حجم» به جای عرضۀ معنایی معلوم یا ارایۀ تصویر و مضمونی خاص، به دنبال ایجادِ حجم یا فاصلهای در ذهن مخاطب است.خواننده مکلّف است با تلاش ذهنیِ خود، میان واژگان و نشانههای ناهمگون شعر، ارتباط ایجاد کند و از این طریق به تداعی، معنا و یا تصور و تصویری غیر منتظره دست یابد. در اینمقاله، ضمن تبیینِ مختصات «شعر حجم» و تحلیل نمونههایی از اشعار رویایی، تلاش شده چگونگی برخورد او با زبان و عناصر شعری مورد بررسی قرار گیرد. انههای ناهمگون شعر، ارتباط ایجاد کند و از این طریق به تداعی، معنا و یا تصور و تصویری غیر منتظره دست یابد. در اینمقاله، ضمن تبیینِ مختصات «شعر حجم» و تحلیل نمونههایی از اشعار رویایی، تلاش شده چگونگی برخورد او با زبان و عناصر شعری مورد بررسی قرار گیرد. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,142 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 858 |