تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,800,521 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,327 |
نیمایوشیج در عرصة شعر نمایشی (بررسی نظریات و برخی از اشعار نیما در حوزة تلفیق شعر و نمایش) | ||
فصلنامه تخصصی زبان و ادبیات فارسی | ||
مقاله 3، دوره 14، شماره 16، دی 1397، صفحه 51-70 اصل مقاله (481.39 K) | ||
نویسندگان | ||
ابوالقاسم حیدر آبادی1؛ احمدرضا یلمه ها2؛ زهره اصفهانی2 | ||
1استادیار جامعه شناسی دانشگاه آزاد زابل | ||
2استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد دهاقان | ||
چکیده | ||
بسیاری از اشعار نیما الگویی روایی-داستانی دارند و روایت داستانی بخش اعظم کارهای او را در برمیگیرد. اشعار محبس، خانوادة سرباز، سریویلی، مانلی و ... ساختاری داستانی دارند و از این لحاظ به نمایش نیز شبیه هستند. شعر نمایشی حاصل تلفیق شعر و نمایش است که یکی از نوآوریهای شعر معاصر فارسی است. بررسی نظریات نیما نشان میدهد که او همواره بر نمایشی بودن و استفاده از زبان محاوره و دیالوگ در شعر تاکید کرده است. شاید به جرات بتوان گفت که اکثر نظریات نیما بر عناصر داستانی و نمایش استوار است تا شعر، به گونه ای که از طیف وسیعی از داستان سرایان و نمایشنامه نویسان نام برده است. از همین روی، برخی از اشعار نیما از لحاظ ساختار و عناصری که در آن به کار رفته بسیار به نمایش نزدیک است. شعر مرغ آمین و پادشاه فتح از مهمترین این قبیل اشعار است. در پژوهش حاضر برخی از وجوه نمایشی سه منظومة نیما (افسانه، محبس، مرغ آمین) بررسی و تحلیل شده است. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 536 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 523 |