| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,577,545 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,275,565 |
بررسی نقش رهیافت چپ گرایی در شکل گیری رویکرد ضدیت با غرب درایران، براساس گفتمان لاکلاو موفه | ||
| مجله پژوهش های سیاسی و بین المللی | ||
| مقاله 2، دوره 9، شماره 37، اسفند 1397، صفحه 13-36 اصل مقاله (554.93 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| چکیده | ||
| بررسی نقش رهیافت چپ گرایی در شکل گیری رویکرد ضدیت با غرب درایران، براساس گفتمان لاکلاو موفه محمد سهرابی[1]- عباس صالحی نجف آبادی[2]- قاسم ترابی[3] تاریخ دریافت:19/4/1397- تاریخ پذیرش:11/12/1397 چکیده: غرب ستیزی یکی از مهمترین رویکردهای موجود در نگاه ایرانیان به غرب است که در دوره معاصر تکوین یافته و به تدریج به یک گفتمان غالب تبدیل شده است. نگرشهای بدبینانه به غرب از ناحیه نیروهای اجتماعی مخالف وضع موجود به ویژه روشنفکران و نخبگان ملی و مذهبی در قالب یک روایتپردازی تفاوت با غرب به حیات استعاری خود ادامه دادند و به صورت یک گفتمان ضد قدرت، بازتولید و زمینهساز گفتمان غربستیزی شدند.این مقاله به دنبال بازشناسی نقش رهیافت چپ گرایی در رویکرد ضدیت با غرب است. یافتههای پژوهش نشان میدهد نگاههای مختلف به غرب و تمدن غرب در طول تاریخ معاصر ایران وجود داشته که هریک از آنها بسته به شرایط زمان و فضای سیاسی حاکم بر جامعه غالب بودهاند. در این مقاله با استفاده از روش کتابخانهای، کتب و مقالات مختلف، دلایل مخالفت استقرار یک گفتمان تقابل با غرب براساس چارچوب نظری لاکلاو موفه بررسی شده است. واژگان کلیدی: چپ گرایی، روشنفکران و روحانیون، غرب ستیزی، هژمونیک شدن [1] - دانشجوی دکتری، گروه علوم سیاسی، دانشکده علوم انسانی، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی،همدان، ایران sohrabimail68@yahoo.com [2]- استادیار و عضو هیات علمی، گروه علوم سیاسی، دانشکده علوم انسانی، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی،همدان، ایران: نویسنده مسئول Salehi.abas@yahoo.com [3] - دانشیار و عضو هیات علمی، گروه علوم سیاسی، دانشکده علوم انسانی، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی،همدان، ایران ghasemtoraby@yahoo.com | ||
| کلیدواژهها | ||
| چپ گرایی؛ روشنفکران و روحانیون؛ غرب ستیزی؛ هژمونیک شدن | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 183 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 116 |
||