تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,174 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,833 |
برداشت های عرفانی مولوی از داستان قرآنی حضرت یوسف در مثنوی | ||
فصلنامه زبان و ادب فارسی | ||
مقاله 4، دوره 10، شماره 37، اسفند 1397، صفحه 73-94 اصل مقاله (431.89 K) | ||
نوع مقاله: علمی-پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
علی حاتمی* 1؛ ملک محمد فرخزاد2 | ||
1کارمند صدا و سیما | ||
2عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی ساوه | ||
چکیده | ||
یکی از دلایل پیدایش و شکل گیری زبان عرفانی، رویکرد تأویلی است که در قرآن وجود دارد، زیرا در قرآن، بخش زیادی از مفاهیم در قالب داستان بیان شده است، یکی از این داستان ها داستان حضرت یوسف است. براساس سورهی یوسف در قرآن، زندگی حضرت یوسف(ع)، مشحون از حوادث و رویدادهای تلخ و شیرین است؛ مولانا از رویدادهای مختلف زندگی یوسف برداشتی عرفانی دارد و در مثنوی، بسیاری از این رویدادها و شخصیت ها را به صورت رمز و تمثیل به کار برده است. در این پژوهش سعی شده این برداشتهای عرفانی و رمزها و تمثیلها، کشف و بیان شود و بدین منظور، نخست داستان یوسف در قرآن به خوبی مطالعه و پس از فیشبرداری و دستهبندی ابیات مربوط به یوسف(ع) در مثنوی، بر اساس سیر تاریخی رویدادها، متن اصلی نوشته شد. یوسف در مثنوی، نماد روحی است که در چاه ظلمانی جسم گرفتار میشود، سپس با رسن عنایت حق، از این چاه بیرون می-آید و به سوی مصر کمال میرود. خوابها و تعبیرهای آن هم، اشاره به کشف و شهود عرفانی یوسف یعنی عارف و انسان کامل دارد؛ از نظر مولانا، خواب و رؤیا دریچهای است به سوی عالم کشف و شهود و وحی و الهام و موجب گشایش و رهایی روح از زندان تن و دنیا میشود. و زلیخا نماد و رمز سالکی است که از پل عشق مجازی به عشق حقیقی و از مظهر جمال حق، که همان یوسف(انسان کامل) است، به سرچشمه ی حقیقت می رسد. | ||
کلیدواژهها | ||
قرآن؛ مثنوی؛ یوسف؛ زلیخا؛ مصر | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 826 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 285 |