تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,206 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,879 |
بررسی رابطه جو اخلاقی و عدالت سازمانی با رفتار شهروندی سازمان در سازمان آموزش و پرورش استان مازندران به منظور ارائه مدل | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مطالعات جامعه شناسی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقاله 2، دوره 11، شماره 41، اسفند 1397، صفحه 37-61 اصل مقاله (966.28 K) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
بهرام کیامنی1؛ فرشیده ضامنی2 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری- ایران. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2دانشیار مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری- ایران (نویسنده مسئول). | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
هدف از این تحقیق بررسی جو اخلاقی و عدالت و رفتار شهروندی سازمان در اداره کل آموزش و پرورش استان مازندران به منظور ارائه مدل ساختاری در سال تحصیلی (96-1395) میباشد. روش پژوهش، پیمایش از نوع توصیفی است. این پژوهش از حیث هدف در زمره تحقیقات کاربردی قلمداد میشود. جامعه آماری کلیه کارکنان ادارات آموزش و پرورش 32 منطقه و شهرستان استان مازندران به انضمام تمامی کارکنان اداری و ستادی اداره کل آموزش و پرورش استان مازندران به تعداد 1929 نفر و حجم نمونه به تعداد 320 نفر با استفاده از جدول کرجسی مورگان تعیین شده است. روش جمعآوری دادهها بر اساس روش میدانی و پیمایش و ابزار، مصاحبه سازمان یافته و پرسشنامههای استاندارد بود. روش آماری همبستگی پیرسون تحلیل عاملی تاییدی و مدلسازی معادلات ساختاری تحلیل مسیر استفاده گردیده است. کلیه ابعاد سازهها جو اخلاقی (مراقبت و توجه، قوانین و مقررات، ضوابط ، کارایی، مستقل) عدالت سازمانی (تعاملی، رویهای، توزیعی) رفتار شهروندی سازمان (نوعدوستی، وجدان، جوانمردی، رفتار مدنی و ادب و ملاحظه) بر اساس تحلیل عاملی تاییدی مورد پذیرش واقع شد. بخش ساختاری مدل نیز حاکی از آن است که متغیر جو اخلاقی با اثر مستقیم (622/0) بیشترین مقدار واریانس رفتار شهروندی را تبیین کرده است و متغیر عدالت سازمانی با اثر مستقیم (156/0) رفتار شهروندی را تبیین نموده است. این مدل مطابق با کلیه شاخصهای برازش اعم از شاخص برازش تطبیقی یا CFI که مقدار 928/ شاخص ریشه دوم میانگین مربعات خطای برآورد یا RMSEA این شاخص برای مدل مقدار آن 074/0 شاخصکای اسکوئر (CMIN) مقدارآن 728/2 میباشد که مقادیر این شاخصها نیز نشان از برازش نسبتاً خوب مدل توسط دادهها دارد. نتایج آزمون نشان داد مدل ارئه شده مناسب بوده و تاثیر متغیر مکنون برونزا بر متغیر درونزا مثبت و معنادار است. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
جو اخلاقی؛ عدالت سازمانی؛ رفتار شهروندی سازمانی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
بررسی رابطه جو اخلاقی و عدالت سازمانی با رفتار شهروندی سازمان بهرام کیامنی[1] فرشیده ضامنی[2] تاریخ دریافت مقاله:14/7/1397 تاریخ پذیرش نهایی مقاله:17/10/1397 چکیده هدف از این تحقیق بررسی جو اخلاقی و عدالت و رفتار شهروندی سازمان در اداره کل آموزش و پرورش استان مازندران به منظور ارائه مدل ساختاری در سال تحصیلی (96-1395) میباشد. روش پژوهش، پیمایش از نوع توصیفی است. این پژوهش از حیث هدف در زمره تحقیقات کاربردی قلمداد میشود. جامعه آماری کلیه کارکنان ادارات آموزش و پرورش 32 منطقه و شهرستان استان مازندران به انضمام تمامی کارکنان اداری و ستادی اداره کل آموزش و پرورش استان مازندران به تعداد 1929 نفر و حجم نمونه به تعداد 320 نفر با استفاده از جدول کرجسی مورگان تعیین شده است. روش جمعآوری دادهها بر اساس روش میدانی و پیمایش و ابزار، مصاحبه سازمان یافته و پرسشنامههای استاندارد بود. روش آماری همبستگی پیرسون تحلیل عاملی تاییدی و مدلسازی معادلات ساختاری تحلیل مسیر استفاده گردیده است. کلیه ابعاد سازهها جو اخلاقی (مراقبت و توجه، قوانین و مقررات، ضوابط ، کارایی، مستقل) عدالت سازمانی (تعاملی، رویهای، توزیعی) رفتار شهروندی سازمان (نوعدوستی، وجدان، جوانمردی، رفتار مدنی و ادب و ملاحظه) بر اساس تحلیل عاملی تاییدی مورد پذیرش واقع شد. بخش ساختاری مدل نیز حاکی از آن است که متغیر جو اخلاقی با اثر مستقیم (622/0) بیشترین مقدار واریانس رفتار شهروندی را تبیین کرده است و متغیر عدالت سازمانی با اثر مستقیم (156/0) رفتار شهروندی را تبیین نموده است. این مدل مطابق با کلیه شاخصهای برازش اعم از شاخص برازش تطبیقی یا CFI که مقدار 928/ شاخص ریشه دوم میانگین مربعات خطای برآورد یا RMSEA این شاخص برای مدل مقدار آن 074/0 شاخصکای اسکوئر (CMIN) مقدارآن 728/2 میباشد که مقادیر این شاخصها نیز نشان از برازش نسبتاً خوب مدل توسط دادهها دارد. نتایج آزمون نشان داد مدل ارئه شده مناسب بوده و تاثیر متغیر مکنون برونزا بر متغیر درونزا مثبت و معنادار است. واژگان کلیدی: جو اخلاقی، عدالت سازمانی، رفتار شهروندی سازمانی. مقدمه امروزه در تجزیه و تحلیل رفتار سازمانها علیالخصوص در سازمانهای آموزشی، پرداختن به اخلاق و ارزشهای اخلاقی یکی از الزامات است .نماد بیرونی سازمانها را جو اخلاقی آنها تشکیل میدهد که خود حاصل جمع ارزشهای گوناگون اخلاقی است که در آن سازمانها تجلی یافته است. از آن جایی که نگرشهای اعتقادی و اخلاقی به عنوان انگیزه اصلی رفتار افراد هستند. این انتظار میرود که ادراک افراد از ارزشهای اخلاقی مربوط به اصول سازمان تاثیری قوی در واکنش موثر افراد در سازمان داشته باشد، جو اخلاقی ادراک رسمی و غیر رسمی کارکنان از فرایندها، فعالیتها و سیاستهای سازمانی را شامل میشود و جو کاری درک شده با پیامدهای کاری متنوعی مثل رضایت شغلی، عدالت سازمانی تعهد سازمانی، درگیری شغلی، رفتار شهروندی سازمانی، محیط کاری، و عملکرد شغلی در ارتباط است(قلاوندی و همکاران، 1393). جو اخلاقی خصوصیت یک سازمان را ارائه میدهد و در واقع متغیری سازمانی است که میتواند اوضاع کاری را تغییر دهد یا بهبود بخشد. هم چنین رویهها، عملکردها و سیاستهای یک سازمان را با اجماع نظر اخلاقی بیان میکند. محیط فرهنگی– اجتماعی، جو روانی سازمان، تاریخچه سازمانی، کدها و استانداردهای اخلاقی، برنامههای آموزشی در زمینه اخلاق، شیوه مدیریت و ارتباط، همگی از عوامل سهیم در شکلگیری جو اخلاقی در یک سازمان است. در سازمانهایی که جو مثبت اخلاقی حاکم باشد ادراک کارکنان از عدالت و نیز تحقق عدالت در آن بستر آسانتر رفتار کارکنان نسبت به رفتار شهروندی در قالب نقش و نیز فرا نقش بهتر بروز ظهور مییابد، اخلاق روح قانون است و ضمانت اجرایی آن، بدون قوانین و مقررات غیر ممکن است. اما، اخلاق دامنهای بسیار فراگیرتر از قانون دارد و تعهدات اخلاقی در سطح ژرفتری از مناسباتِ حرفهای، مؤثر است. به همین دلیل تحویل اخلاق حرفهای به مقررات و قانون آسیبزاست. سازمانهای آموزشی امروزی شهروندمدار نبوده و رفتار شهروندی سازمانی به ندرت دیده میشود و کارکنان خواسته و یا ناخواسته از بروز چنین رفتارهایی اجتناب میورزند .کارکنان همان چیزیکه قوانین و مقررات و شرح شغلی مشخص کرده و همان چیزی که مدیران و رهبران سازمان گفتهاند انجام میدهند و رفتارهایی فراتر از نقش مورد انتظار ارائه نمیدهند در نتیجه رفتار شهروندی سازمانی محدود میشود(ملک اخلاق و همکاران، 1395). اخلاق، این قدرت را هم برای فرد و سازمان فراهم مینماید که خود کنترل و خود بهبودگر باشند و این نظام آموزشی و تربیتی است که این نوع وجدان را چه در فرد و چه در سازمان نهادینه مینماید. استفاده از اخلاق (اخلاقی که ارزش افزوده ایجاد مینماید) قابلیت سازمانها را افزایش داده و هزینههای سازمان و جامعه را کاهش میدهد. آنچه مسلم است وجود جو اخلاقی که نماد آن رفتار اخلاقی، نقش راهبردی در موفقیت آموزش و پرورش دارد و دوری از آن، سازمان را سخت آسیبپذیر میکند .تاکید بر اهمیت جو اخلاقی در نظام آموزش و پرورش صرفًا برای نشان دادن ضرر و خسارتی استکه دوری سازمانها را از اخلاق موجب میشود. هم چنین موفقیت یک سازمان منوط به اعتماد محیط به سازمان و آن نیز در گروی پیشبینیپذیری سازمان برای محیط و آن نیز به نو به خود، در گروی مسئولیتپذیری در قبال حقوق همه عناصر محیط سازمان تعریف میشود و نقش راهبردی در موفقیت سازمان ایفا میکند .نبود جو مناسب و رفتار درست از سوی کارکنان آموزش و پرورش خسارتهایی را هم به افراد، سازمان و جامعه وارد مینماید .وقتی کارکنان رفتار مناسبی نداشته و از اخلاق برخوردار نباشند عدم همکاری بین افراد، قانونشکنی، عدم توجه به ارباب رجوع، عدم توجه به وجدانکاری و خصومت در این سازمان رشد یافته و دیگر نه تنها پاسخگوی نیازهای خود و محیط نیست بلکه ممکن است باعث فساد و از بین رفتن ارزشها در جامعه شود. عدالت سازمانی موجد استرس در کارکنان هنگامی که کارکنان در سازمان با چالشهای اخلاقی روبرو هستند، سطح استرس ناشی از محیط کار افزایش مییابد(لوی و دوبینسک، 2013). رفتار شهروندی سازمانی، رفتاری فردی و ماهیتی اختیاری داردکه مستقیماً در سیستمهای رسمی پاداشدهی در سازمان تعریف نشده است، اما با این وجود باعث ارتقای اثر بخشی و کارایی عملکرد سازمان میشود منظور از اختیاری بودن این است که این رفتار جزء شرح وظایف شغلی و یا رفتارهای رسمی نمیباشد و در تعهد استخدامی افراد قرار نگرفته و کاملاً انتخابی است و کوتاهی در انجام آن هیچ گونه تنبیهی را به دنبال ندارد. به عبارتی میتوان این نوع از رفتار را به صورت یک قرارداد روشن بین فرد و سازمان توصیف کرد که بیشتر به یک انتخاب شخصی شباهت دارد. این تعریف بر سه ویژگی اصلی رفتار شهروندی تاکید دارد: اول این که این رفتار باید داوطلبانه باشد، دوم این که مزایای این رفتار جنبه سازمانی دارد و سوم این که رفتار شهروندی سازمانی، ماهیتی چند وجهی دارد (شائمی، 1392). از مولفههای مهم تحول در ساختار اداری آموزش و پرورش با توجه به دگرگونیهای محیط، تغییر سطح انتظارات جامعه شکلگیری جو اخلاقی مطلوب و پیادهسازی عدالت سازمانی با توجه به اشکال مختلف آن در راستای مشارکت هرچه بیشتر کارکنان فارغ از هرگونه چار چوب رسمی وظایف آنها میباشد که امروزه یکی از آسیبهای مهم در این زمینه این است که کارکنان صرفاً به رفع تکلیف و سلب مسئولیت از امور میپردازند، همین مسئله موجب نارضایتی و فرسودگی شغلی در نهایت کاهش بهرهوری سازمان آموزش و پرورش میشود. قطعاً توجه به توسعه پایدار در کشور و نیز سیاستهای چشمانداز برنامه بیست ساله و نقشه راه آن درساختار کلان آموزش و پرورش از همین مسیرها میگذرد. با توجه به حیات زیستی محقق در این سازمان یکی از چالشهای جدی که در سازمان آموزش و پرورش به عنوان نهاد زیربنایی در امر تربیت وجود دارد این است که به علت کمرنگ شدن جو اخلاقی و عدالت سازمانی کارکنان گاهی گله از فرسودگی شغلی و نیز عدم برخورداری ارزش افزوده در این سیسم از جنبه معنوی و مادی را دارند و هر لحظه آرزوی پایان حیات شغلی خود را میکنند. در حالی که باید افراد در سازمان زندگی کنند، چون بخش عمدهای از عمر خود را در سازمان به سر میبرند که این خسارت هنگفتی برای سازمان عظیم آموزش و پرورش را در بر میدارد عدم همسویی نیازهای افراد و انتظارات از نقش کارکنان در این سازمان روح نارضایتی را در آنها تقویت نموده است. امروزه در رفتار سازمانی و تغییرات در سازمان مقوله جو اخلاقی به علت وسعت دایره شمول آن و نیز عدالت سازمانی با توجه رویکرد و ابعاد آن در راستای تکوین رفتار شهروندی به عنوان زنجیره ارزش محسوب میشوند، عدم توجه و برنامهریزی دستاندرکاران آموزشی در این زمینه پیامد زیانباری را به دنبال خواهد داشت. در این پژوهش محقق با طرح پرسش اصلی خود که چه مدلی را جهت تبیین تأثیر جو اخلاقی و عدالت سازمانی بر رفتار شهروندی سازمانی کارکنان اداره کل آموزش و پرورش میتوان ارائه داد؟ سرلوحه کار خود قرار داده تا از نتایج و دستاوردهای آن حداقل بتوان بخشی از مشکلات این سازمان را مرتفع ساخت.
هدف کلی - تأثیر جو اخلاقی و عدالت سازمانی بر رفتار شهروندی سازمانی در اداره کل آموزش و پرورش استان مازندران به منظور ارائه مدل.
اهداف ویژه الف) شناسایی ابعاد جو اخلاقی ب) شناسایی ابعاد عدالت سازمانی ج) شناسایی ابعاد رفتار شهروندی سازمانی د) شناسایی تأثیر جو اخلاقی بر رفتار شهروندی سازمانی ه) شناسایی تأثیر عدالت سازمانی بر رفتار شهروندی سازمانی ع) ارائه مدلی برای تبیین تأثیر جو اخلاقی و عدالت سازمانی بر رفتار شهروندی سازمانی غ) تعیین درجه تناسب مدل از دیدگاه صاحبنظران.
سوال اصلی - چه مدلی میتوان جهت تأثیر جو اخلاقی و عدالت سازمانی بر رفتار شهروندی سازمانی در اداره کل آموزش و پرورش استان مازندران ارائه کرد؟
سوالهای ویژه الف) ابعاد جو اخلاقی کدامند؟ ب) ابعاد عدالت سازمانی کدامند؟ ج) ابعاد رفتار شهروندی سازمانی کدامند؟ خ) تأثیر جو اخلاقی بر رفتار شهروندی سازمانی چگونه است؟ ه) تأثیر عدالت سازمانی بر رفتار شهروندی سازمانی چگونه است؟ د) چه مدلی را جهت تبیین تأثیر جو اخلاقی و عدالت سازمانی بر رفتار شهروندی سازمانی میتوان ارائه کرد؟ ی) درجه تناسب مدل پیشنهادی از دیدگاه صاحبنظران چگونه است؟
تعاریف نظری و عملیاتی متغیرها جو اخلاقی: جو اخلاقی سازهای روانشناختی است که مبتنی بر مجموع ادراکات افراد از رویهها، سیاستها و ارزشهای اخلاقی سازمان است(منتخب یگانه و همکاران، 1394). - نمرهای که پاسخگویان از پرسشنامه محقق ساخته در این زمینه به دست میآورند. عدالت سازمانی: عبارتند از نگرش نسبت به شغل، ادراک سیاستهای سازمان، رفتار سرپرست و فرهنگ سازمانی، مشارکت همکاران، چشمانداز و ماموریت مدیریت عالی، صلاحیتها، تجربه عملکرد صنعت به عنوان یک مجموعه نیز بر این عوامل اثرگذارند(امهان و همکاران[3]، 2014). - نمرهای که پاسخگویان از پرسشنامه محقق ساخته در این زمینه به دست میآورند. رفتار شهروندی سازمانی: رفتاری اختیاری و سودمند است که به طور مستقیم توسط سیستم پاداش و عملکرد کار به رسمیت شناخته نمیشود. با این حال، این رفتار به تسهیل در فرآیند اجتماعی در سازمان کمک می کند. هر رفتار فردی متفاوت است و نمیتواند از قبل برای کارهای یک سازمان تجویز شود و به این ترتیب در طبیعت داوطلبانه(آونگ و وان احمد، 2015 )[4]. - نمرهای که پاسخگویان از پرسشنامه محقق ساخته در این زمینه به دست می آورند.
جو اخلاقی جو اخلاقی یک مفهوم سازمانی توسعه یافته است. جو اخلاقی در سازمان به ادراکات مشترک از رفتارهای صحیح اخلاقی و این که موضوع اخلاقی چگونه باید اداره شود، اشاره میکند(ویکتور و کولن، 1987: 52). جو اخلاقی به عنوان بخشی از فرهنگ سازمانی یا جو سازمانی در نظر گرفته میشود. ویکتور و کولن گونهشناسی انواع جو را بر مبنای دو بعد 1) معیارهای اخلاقی که در تصمیمگیریهای سازمانی به کار گرفته شده (خودپرستی[5]، نیکخواهی[6]، اصول اخلاقی[7]) 2)کانون تحلیل (سطح فردی، سازمانی و اجتماعی) میدانند. ابعاد جو اخلاقی جو اخلاقی مراقبتی اشخاصیکه در محیطی صمیمی، همراه با جو غالب عاطفی کار میکنند، دوستی، مسئولیت اجتماعی، کارایی و علاقه تیمی را بالاتر از سود شخصی و سود سازمانی در نظر میگیرند(السی و آلپکان، 2009). هنگامی که سازمان جو اخلاقی دلسوزانه دارد، تأکید بر رفاه دیگران با سیاستها، رویهها و استراتژی سازمان حمایت میشود. در این محیط نه فقط رویهها و سیاستهای سازمان، جو را ارتقا میدهد، بلکه بیشتر اعضای گروه نیز با این روش رفتار میکنند(دبرا و شریل، 2010).
جو اخلاقی مقرراتی در این جو نقشها، قوانین و رویههای سازمانی به کار گرفته شده را با توجه خاصی در تصمیمگیری قرار میدهند. در این جو، نقشها و سیاستهای سازمانی پایهای برای رفتار هستند و تصمیمگیری اخلاقی را هدایت میکنند. جنبههای منفی این بعد، نقشهای ناآشکار و سیاستهای درونی است که با قوانین و استانداردهایکارکنان در تضاد است و توجه کمی به دیگران در فرایند تصمیمگیری دارد(همان).
جو اخلاقی ضوابطمدار در این جو بر قانون و کدهای حرفهای تأکید میشود. بر این اساس که افراد به اصول و موازین خارجی، همچون قانون، کتاب انجیل و استانداردهای حرفهای وفادارند(السی و آلپکان، 2009). جنبه منفی این بعد، این است که افراد ممکن است نسبت به آثار اعمال خود بر دیگران بیتوجه باشند، همان گونه که آثار انتخاب را بر خود و دیگران نادیده می گیرند(دبرا و شریل، 2010).
جو اخلاقی ابزاری این جو، به ابزارگرایی اشاره میکند جایی که تئوری خودبینی با مکانهای قابل بررسی فردی، بومی و جهانشمولی که در کارکنان و سود سازمان متمرکز است در ارتباط است. جو ابزارگرایی به شکل محدود از رفتار با رویکرد خودبینی حمایت میکند. در این جو، علائق شخصی رفتار را هدایت میکند(همان). به دلیل این خودبینی، جو ابزارگرایی با فقدان توجه به ارزشهای اخلاقی، حداقل احساس پاسخگویی درون فردی، تأکید بر کارایی یا کنترل هزینه، فقدان توجه به رفاه کارکنان و یک سیستم محرک نتیجه محور را به وجود میآورد(کوهن[8]، 1993). در علایق شخصی موارد روشنی از کلاهبرداری و فریبکاری در یک محیط ابزارگرایی اتفاق میافتد(دبرا و شریل، 2010). مطالعات بیانگر این است که این جو کمترین ترجیح را در بین سایر جوها دارد. جو اخلاقی کارایی مدار در این نوع جو اخلاقی، راه و روش درست انجام دادن کارها در درون سازمان، راه و روشی است که از کارایی بیشتری برخوردار باشد(اپلبایوم[9] و همکاران، 2005: 45).
جو اخلاقی مستقل در این جو، خود انتخابی با مسلکهای شخصی در ارتباط است. تصمیمگیری در این جو اشخاص را به استفاده عمیق عقاید اخلاقی شخصی برای تصمیمات اخلاقی، بدون در نظر گرفتن تأثیر بیرونی این تصمیمات تشویق میکند(دبرا و شریل، 2010). از دیدگاه آنان در سازمان، تصمیماتی با پیامد اخلاقی باید بر اعتقادات اخلاقی افراد تأکید کند و کمترین توجه را به عوامل و تأثیرات خارجی نداشته باشد. اصول اخلاقی که افراد بر اساس آن تصمیمگیری مینمایند، احتمالاً با ملاحظات محتاطانهای تعیین میشود. اخلاقیات افراد تنها مبنای جو مستقل میباشد(مارتین و کولن، 2006).
عدالت سازمانی مفهوم عدالت سازمانی و جو سازمانی یک وجه مشترک بسیار مهم دارند و آن این است که هم جو و هم عدالت سازمانی هر دو پدیدهای ادراکی هستند. موج سوم پژوهش درباره عدالت که به تازگی در حال رشداست، به ارزیابی پیوند و آثار تعاملی عدالت توزیعی و رویهای بر عکسالعملهای افراد نسبت به یک تصمیم میپردازد .موج دوم به دنبال شناخت تمایزات میان این دو مفهوم بود؛ بنابراین، این واژههای کلیدی این نکته را که تاثیرات اصلی در کجا اعمال میشود، مورد آزمایش و بررسی قرار داد. موج سوم به دنبال همسوسازی آثار عدالت توزیعی و رویهای بود. در واقع، ادراک بیعدالتی اثر مخربی بر روند توسعه دارد؛ زیرا اهتمام و انگیزش کارکنان را تحتالشعاع خود قرار میدهد. بیعدالتی و توزیع غیرمنصفانه دستاوردها و ستادههای سازمان، موجب تضعیف روحیه کارکنان و تنزل روحیه تلاش و فعالیت در آنان میشود؛ بنابراین رعایت عدالت، رمز بقا و پایداری جریان توسعه و پیشرفت سازمان و کارکنان آن است(الوانی و پورعزت، 1382: 30).
جدول شماره (1): سیر روند زمانی تحول مفهومپردازیعدالتدرسازمان
پیشینه تحقیق - جستاری توسط نعامی و همکاران(1394)، «در رابطۀ وجدانی بودن، جو اخلاقی و رهبری اخلاقی با فضیلت سازمانی» صورت گرفت. فروپاشیهای مالی و اخلاقی سالهای اخیر برخی از سازمانهای معروف درسراسر دنیا، مجامع اقتصادی و مطبوعات عمومی دنیا را به سمت درک دوبارة ارزش و اهمیت فضیلت سازمانی سوق داده و زمینهای را برای مطالعه فضایل و ارزشهای اخلاقی در سراسر دنیا فراهم آوردهاند. جامعۀ آماری این پژوهش تمامی کارکنان یک شرکت صنعتی در اهواز بودند. نمونۀ پژوهش 227 نفر از این کارکنان بودند که با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. نتایج نشان داد که بین متغیرهای پیشبین ویژگی شخصیتی وجدانی بودن، جو اخلاقی و رهبری اخلاقی با فضیلت سازمانی همبستگی مثبت معناداری وجود دارد. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون نشان داد که به ترتیب رهبری اخلاقی، جواخلاقی و ویژگی شخصیتی وجدانی بودن درتبیین واریانس فضیلت سازمانی بیشترین نقش را ایفا میکنند. همچنین ویژگیهای شخصیتی و هم عوامل محیطی پیشبینی کننده خوبی برای شکلگیری فضیلت سازمانی هستند. بنابراین، سازمانها میبایست شرایط لازم جهت بروز و شکوفایی این سازه را فراهم کنند تا در نتیجۀ آن پیامدهای سازمانی مثبت حاصل شود. - نظریان و همکاران(1394)، تحقیقی پیرامون «بررسی ارتباط ابعاد مختلف شخصیت مدیران شعب دانشگاه پیام نور استان گیلان روی رفتار شهروندی سازمانی» انجام پذیرفت. یافتهها نشان دادکه رابطه معناداری بین شخصیت و رفتار شهروندی سازمانی وجود دارد و بین ابعاد برونگرایی، وظیفهشناسی و سازگاری با رفتار شهروندی سازمانی رابطه معناداری وجود دارد و رابطه ابعاد گشودگی و روانرنجوری با رفتار شهروندی سازمانی معنادار نیست و گشودگی ارتباط ناهمسویی با رفتار شهروندی سازمانی داشته است. - مرادی و همکاران(1394)، در پژوهش خود به منظور «بررسی تأثیر انگیزش شغلی بر رفتارهای شهروندی سازمانی کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان چهارمحال و بختیاری» انجام شد. نتایج نشان داد که دو بعد انگیزش خودپندارة درونی و انگیزش ابزاری واجد شرایط پیشبینی رفتار شهروندی سازمانیاند تغییرات رفتار شهروندی سازمانی را میتوان با انگیزش شغلی تبیین کرد در ادامه یافتهها حاکی از این است که هر یک از ابعاد انگیزش شغلی تا حدودی رفتارهای شهروندی سازمانی کارکنان را تبیین میکند و لازم است مدیران با شناسایی و تقویت ابعاد انگیزش شغلی به ویژه ابعاد خودپندارة درونی و انگیزش ابزاری بروز رفتارهای شهروندی سازمانی کارکنان و در نهایت اثربخشی سازمان خود را ارتقا دهند. - قیتانی و همکاران(1391)، در پژوهش خود با عنوان «طراحی مدل معادلات ساختاری اخلاق کاری و تأثیر آن بر تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی در میان کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی شهرستان شوشتر» به این نتایج دست یافتند که اخلاق کاری کارکنان با رفتار شهروندی سازمانی و تعهد سازمانی رابطه مثبت و معناداری دارد. هم چنین نتایج تحلیل رگرسیونی مشخص کرده است که دو متغیر تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی میتوانند به عنوان پیشبینی کننده اخلاق کاری عمل نمایند. - اسماعیلی(2014)، پژوهشی تحت عنوان «نقش رابطه بین عدالت سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی» صورت گرفت. یک نمونه 191 نفره از کارکنان بانکهای خصوصی سوریه انتخاب شد. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که تاثیر مثبت قابل توجهی از ابعاد سازمانی عدالت (توزیعی، رویهای و تعاملی) بر رفتار شهروندی سازمانی وجود دارد. - علامه(2014)، درتحقیقی با عنوان «بررسی عدالت سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی» انجام شد که این مطالعه ارتباط بین عدالت سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی با استفاده از جمعگرایی به عنوان متغیر تعدیل کننده در پاکستان را میسنجد. نتایج تجربی ارتباط مثبت و معناداری بین عدالت سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی را نشان میدهد، و جمعگرایی به صورت مثبت ارتباط عدالت سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی را تعدیل میکند. نتایج حاکی است که موفقیت رهبر در محل کار بستگی به رفتار کارمندان با عدالت دارد. - اکاری و همکاران(2015)، تحقیقی تحت عنوان «بررسی رابطه شهروندی سازمان با سکوت سازمان کارکنان تمام وقت یک شرکت خصوصی چند ملیتی در ترکیه» انجام شد که نتایج نشان داد سکوت تسلیم و سکوت دفاعی یک اثر منفی بر رفتار شهروندی سازمانی دارد، در مجموع سکوت جامعه پسند بوده به شکل کلی اثر مثبت بر رفتار شهروندی سازمانی میگذارد. - کان دی پند[10](2015)، در تحقیقی تحت عنوان «تاثیر رهبری و کنش متقابل آن بر توانمندسازی و رفتار شهروندی سازمانیکه رفتار شهروندی سازمان» در سری لانکا صورت گرفت. بسیاری از سازمانها امروزه در حال اهمیت دادن به رفتار شهروندی سازمانی کارکنان به عنوان یک درجه بسیار بالایی برای رسیدن به اهداف سازمانی خود به عنوان یک راه موثر و مهم میدانند که نتایج نشان داد رهبری و کنش متقابل آن باکارکنان تاثیری بسیار بالایی با رفتار شهروندی سازمان دارد، همبستگی آن مورد تایید بوده و ارتباط معنیداری میان آنها وجود دارد. - بابی[11] و همکاران(2015)، تحقیقی تحت عنوان «بررسی ارتباط بین ادراکات هیات علمی از عدالت سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی» در آنکارا انجام گرفت. نمونه مطالعه شامل اعضای هیات علمی از هشت دانشکده از یک دانشگاه دولتی در آنکارا است. یافتههای اصلی پژوهش نشان داد که همبستگی مثبت و معنیداری بین عدالت سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی کارکنان دانشگاه وجود دارد. - ماتور[12](2013)، تحقیقی با عنوان «بررسی رابطه عدالت سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی» نتیجه گرفت که رابطه مثبت و معناداری بین ابعاد عدالت سازمانی (توزیعی، رویهای و تعاملی متغیرهای به عنوان متغیرهای گزارهای) و رفتار شهروندی سازمانی وجود دارد.
مدل مفهومی تحقیق
نمودار شماره (1): مدل مفهومی پژوهش
روش تحقیق پژوهش حاضر یک مطالعه زمینهیابی از نوع توصیفی است. این پژوهش از حیث هدف در زمره تحقیقات کاربردی قلمداد میشود هنگامی که با هدف برخورداری از نتایج یافته برای حل مسائل موجود در سازمان و بهبود و به کمال رساندن رفتارها، روشها، ابزارها، وسایل، تولیدات و ساختارها و الگوهای مورد استفاده جوامع انسانی به تحقیق میپردازیم.
جامعه آماری کلیه کارکنان ادارات آموزش وپرورش 32 منطقه و شهرستان استان مازندران به انضمام تمامی کارکنان اداری و ستادی اداره کل آموزش پرورش اعم از: کارشناس مسئول، کارشناس و سایر کارکنان تحت عنوان کمک کارشناس، متصدی، خدماتیکه با سازمان ارتباط کاری دارند و دارای مدرک تحصیلی دیپلم، فوق دیپلم، لیسانس، فوق لیسانس و دکتری و با سنوات خدمتی مختلف مد نظر بودهاند و جامعه آماری را شکل دادهاند. حجم جامعه آماری 1929 نفر بوده است. حجم نمونه و روش نمونهگیری باتوجه به اینکه در این پژوهش جامعه آماری شامل کلیهکارکنان ستادی اداره کل آموزش و پرورش استان مازندران و نواحی 32گانه آن مورد نظر بوده است، با مراجعه به اداره کل مذکور و بررسیهای اولیه حجم جامعه آماری 1929 نفر مشخص گردیده است.
ابزارجمعآوری دادهها الف) پرسشنامه جو اخلاقی پرسشنامهای که در پژوهش استفاده گردیده توسط ویکتور و کولن(1987)، طراحی شده است. این پرسشنامه ناظر بر سنجش مؤلفههای ششگانه ویکتور و کولن میباشد که دارای گویه است و در آن از طیف لیکرت استفاده شده است. در تحقیق مورد نظر به کمک روش آلفای کرونباخ برای 26 سؤال پرسشنامه جو اخلاقی، مقدار آلفای 88/0 به دست آمدکه نشان دهنده اعتبار بسیار بالای پرسشنامه میباشد.
ب) پرسشنامه عدالت سازمانی این پرسشنامه توسط نیهوف و مورمن[13] درسال 1993 ساخته شده که توسط حسین شکرکن و عبدالزهرا نعامی در سال 1380 ترجمه و ویراستاری شده است. پرسشنامه عدالت از 3 خرده مقیاس تشکیل شده است که عبارتند از: - عدالت توزیعی دارای 5 ماده - عدالت تعاملی دارای 8 ماده - عدالت رویهای دارای 13 ماده ازجمع این 3 حیطه نیز عدالت سازمانی کلی حاصل می شود. این پرسشنامه دارای 26 سوال میباشد. پرسشنامه عدالت سازمانی به 3 مولفه عدالت تعاملی، عدالت رویهای و عدالت توزیعی توسط شکرکن و نعامی از اعضای هیئت علمی دانشگاه اهواز ترجمه و ویراستاری گردیده است و توسط ایشان و سایر اساتید علوم تربیتی و روانشناسی در پژوهشهای مختلف استفاده و روایی آن مورد تأیید قرار گرفته است. ضریب آلفای کرونباخ تعیین شده قبلی، برای عدالت سازمانی 80 درصد میباشد. ولی به جهت تعیین مجدد این مقدار ما تعداد 30 عدد از پرسشنامه تکمیل شده انتخاب و با کمک نرمافزار و روشهای آماری ضریب آلفای کرونباخ محاسبه و مقادیر زیر حاصل گردید:
جدول شماره (2): پایایی پرسشنامه عدالت سازمانی
ج) پرسشنامه رفتار شهروندی سازمان برای سنجش رفتار شهروندی سازمانی از پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی اورگان و کانوسکی (1996)، استفاده شده است. برای پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی نیز مقدار ضریب آلفای کرونباخ 15 سؤال پرسشنامه 82/0 به دست آمد.
جدول شماره (3): ضریب پایایی متغیرهای تحقیق
یافتهها نتایج فراوانی جنسیت پاسخگویان نشان دادکه 21 نفر پاسخگویان (6/6 درصد) زن و 299 نفر (4/93 درصد) مرد بوده است. نتایج فراوانی نوع استخدام پاسخگویان نشان داده که 258 نفر پاسخگویان (6/80 درصد) استخدامشان رسمی، 29 نفر (1/9 درصد) پیمانی، 7 نفر (2/2 درصد) قراردادی و 26 نفر (1/8 درصد) استخدامشان جزء سایر بوده است. نتایج فراوانی سابقه خدمت پاسخگویان نشان داد که 74 نفر پاسخگویان (1/23 درصد) سابقه استخدامی کمتر از 5 سال، 57 نفر (8/17 درصد) بین 6 تا 10 سال، 36 نفر (3/11 درصد) بین 11 تا 15 سال، 35 نفر (9/10 درصد) بین 16 تا 20 سال، 58 نفر (1/18 درصد) بین 21 تا 25 سال و 60 نفر (8/18 درصد) سابقه خدمتشان بین 26 تا 30 سال بوده است. نتایج فراوانی مدرک تحصیلی پاسخگویان نشان داد که 1 نفر پاسخگویان (3/0 درصد) مدرک تحصیلیشان دیپلم، 21 نفر (6/6 درصد) فوق دیپلم، 233 نفر (8/72 درصد) لیسانس، 63 نفر (719 درصد) فوق لیسانس و 2 نفر (6/0 درصد) مدرک تحصیلیشان دکتری بوده است. نتایج فراوانی نوع شغل پاسخگویان نشان داد که 18 نفر پاسخگویان (6/5 درصد) کارشناس مسئول، 95 نفر (7/29 درصد) کارشناس و 207 نفر (7/64 درصد) نوع شغلشان جزء سایر بوده است. علاوه بر این، نتایج این تحقیق بیانگر این است که اکثریت نمونه مورد بررسی نوع شغلشان جزء سایر بوده است. نتایج فراوانی سن پاسخگویان نشان دادکه 70 نفر پاسخگویان (9/21 درصد) سنشان بین 20 تا 29 سال، 103 نفر (2/32 درصد) بین 30 تا 40 سال، 133 نفر (6/41 درصد) بین 41 تا 50 سال و 14 نفر (4/4 درصد) سابقه خدمتشان بین 51 تا 60 سال بوده است. نتایج نشان داد کلیه مولفههای جو اخلاقی در شش بعد که حداقل بار عاملی آنها 36/0 و حداکثر بارعاملی آنها 88/0 و مؤلفههای عدالت سازمانی در سه بعد حداقل بار عاملی آنها 67/0 و حداکثر بار عاملی آنها 99/0 و در نهایت رفتار شهروندی سازمانی که در پنج بعد حداقل بار عاملی آنها 29/0 و حداکثر بار عاملی آنها 98/0 قرار گرفتند. میانگین عدالت سازمانی 06/103 با انحراف معیار 90/9 میباشد. میانگین جو اخلاقی 47/82 با انحراف معیار 64/14 و میانگین رفتار شهروندی 04/51 و انحراف معیار 97/8 میباشد.
مدل تحلیل عاملی تاییدی عدالت سازمانی 26 سوال معرف متغیر عدالت سازمانی بودند. با استفاده از روش تحلیل عاملی و استفاده از مدلهای اندازهگیری در برآورد بارهای عاملی، نتایج به صورت شکل زیر بیان میشود. همان طور که ملاحظه میشود بارهای عاملی مربوط به هر عامل که نزدیک به 3/0 و بالاتر از آن بوده در مدل نگه داشته شدند که نشان از این دارد که معرف خوبی برای عامل های مربوطه میباشند و سوال 24 و 26 به دلیل بار عاملی پایین از مدل حذف شدند. شاخص های برازش مدل همگی در سطح قابل قبولی گزارش شدند که مهمترین آن 075/0RMSEA= و 785/2CMIN/DF= گزارش شد. بنابراین ابعاد عدالت سازمانی شامل سه بعد عدالت توزیعی، رویهای و تعاملی میباشد.
نمودار شماره (2): مدل اندازهگیری عدالت سازمانی
مدل تحلیل عاملی تاییدی جو اخلاقی 6 مولفه معرف متغیر جو اخلاقی بودند. با استفاده از روش تحلیل عاملی و استفاده از مدلهای اندازهگیری در برآورد بارهای عاملی، نتایج به صورت شکل زیر بیان میشود. همان طور که ملاحظه میشود بارهای عاملی مربوط به هر عامل بالاتر 3/0 بوده که نشان از این دارد که معرف خوبی برای عاملهای مربوطه میباشند. شاخصهای برازش مدل همگی در سطح قابل قبولی گزارش شدند، که مهمترین آن 075/0RMSEA= و 817/2CMIN/DF= گزارش شد. بنابراین ابعاد جو اخلاقی شامل شش بعد مراقبت و توجه، قوانین و مقررات، ضوابط، ابزاری، کارایی و مستقل میباشد.
نمودار شماره (3): مدل اندازهگیری جو اخلاقی
مدل تحلیل عاملی تاییدی رفتار شهروندی 5 مولفه معرف متغیر رفتار شهروندی بودند. با استفاده از روش تحلیل عاملی و استفاده از مدلهای اندازهگیری در برآورد بارهای عاملی، نتایج به صورت شکل زیر بیان میشود. همان طور که ملاحظه میشود بارهای عاملی مربوط به هر عامل نزدیک به 3/0 و بالاتر از آن بوده که نشان از این دارد که معرف خوبی برای عاملهای مربوطه میباشند. شاخصهای برازش مدل همگی در سطح قابل قبولی گزارش شدندکه مهمترین آن 015/0RMSEA= و 06/1CMIN/DF= گزارش شد. لذا ابعاد رفتار شهروندی شامل پنج بعد نوعدوستی، وجدان، جوانمردی، رفتار مدنی و ادب و ملاحظه میباشد.
نمودار شماره (4): مدل اندازهگیری رفتار شهروندی مدل تحقیق چه مدلی را جهت تبیین تأثیر جو اخلاقی و عدالت سازمانی بررفتار شهروندی سازمانی می توان ارائه کرد؟ مدل معادلات ساختاری به همراه ضرایب رگرسیونی در شکل زیر ارائه شده است. برای رسم مدل نهایی، از رویکرد دو مرحلهای برای مناسب بودن بارهای عاملی بهره گرفته شد، و بعد از قابل قبول بودن آنها نسبت به تدوین مدل نهایی اقدام شد. مدل ذیل به آزمون اعتبار سازهای عدالت سازمانی، جو اخلاقی، رفتار سازمانی و آزمون نیکویی برازش ساختار آن پرداخته است. بخش ساختاری مدل نیز حاکی از آن است که متغیر جو اخلاقی با اثرمستقیم (622/0) بیشترین مقدار واریانس رفتار شهروندی را تبیین کرده است و متغیر عدالت سازمانی با اثر مستقیم (156/0) واریانس رفتار شهروندی را تبیین نموده است.
نمودار شماره (5): مدل معادلات ساختاری
جدول شماره (4): اثر مستقیم و غیرمستقیم عدالت سازمانی و جو اخلاقی بر رفتار شهروندی
آزمون فرضیهها تأثیر جو اخلاقی بر رفتار شهروندی سازمانی چگونه است؟
جدول شماره (5): ضرایب رگرسیونی
ضریب رگرسیونی استانداری مربوط به این فرضیه 622/0 میباشد. مقدار P مربوط به این فرضیه 000/0 و کوچکتر از 05/0 است که این گواه بر تایید این فرضیه میباشد. بنابراین با اطمینان 95% میتوان گفت که جو اخلاقی بر رفتار شهروندی تاثیر مثبت و معنیداری دارد.
تأثیر عدالت سازمانی بر رفتار شهروندی سازمانی چگونه است؟
جدول شماره (6): ضرایب رگرسیونی
ضریب رگرسیونی استانداری مربوط به این فرضیه 156/0 میباشد. مقدار P مربوط به این فرضیه 014/0 و کوچکتر از 05/0 است که این گواه بر تایید این فرضیه میباشد. بنابراین با اطمینان 95% میتوان گفت که عدالت سازمانی بر رفتار شهروندی تاثیر مثبت و معنیداری دارد.
درجه تناسب مدل پیشنهادی از دیدگاه صاحبنظران چگونه است؟ جدول زیر، اهم شاخصهای برازش مدل اولیه نمایش داده شده است. اکثر شاخصها ازجمله شاخص GFI، PNFI، PCFI در محدوده قابل قبول میباشند. لازم به ذکر است که لازم نیست همه شاخصهای مدل درمحدوده قابل قبول باشند و ممکن است دریک مدل بعضی از شاخصها درحد قابل قبول و برخی دیگر نباشند.
جدول شماره (7): شاخصهای مدل آزمون نیکویی برازش ساختار نظری
یافتههای مبتنی بر سوالهای پژوهش ابعاد جو اخلاقی شامل شش بعد مراقبت و توجه، قوانین و مقررات، ضوابط، ابزاری، کارایی و مستقل شناسایی شدند سپس هر یک از مولفههای شناسایی شده در جو اخلاقی در سازمان آموزش و پرورش استان مازندران از طریق پرسشنامه 26 سوالی با استفاده از تحلیل عامل تاییدی مورد بررسی قرار گرفت نتایج نشان دادکه بارهای عاملی مربوط به هر عامل بالاتر 3/0 بوده که نشان از این داردکه معرف خوبی برای عامل های مربوطه میباشند. شاخصهای برازش مدل همگی در سطح قابل قبولی گزارش شدند که مهمترین آن 075/0RMSEA= و 817/2CMIN/DF= گزارش شد. بنابراین ابعاد جو اخلاقی شامل شش بعد مراقبت و توجه، قوانین و مقررات، ضوابط، ابزاری، کارایی و مستقل میباشد. اعتبار عاملی سوالات از طریق آلفای کرونباخ 88/0 محاسبه گردید، سوالات پرسشنامه از پایایی لازم برخوردار بودند.
ابعاد عدالت سازمانی در آموزش و پرورش کدامند؟ ابعاد عدالت سازمانی شامل عدالت توزیعی، عدالت تعاملی، عدالت رویهای شناسایی شد سپس هریک از مولفههای شناسایی شده در عدالت سازمانی در سازمان آموزش و پرورش استان مازندران از طریق پرسشنامه 26 سوالی با استفاده از تحلیل عامل تاییدی مورد بررسی قرار گرفت که در بخش بررسی توصیفی دادهها بارهای عاملی مربوط به هر عامل بالاتر از 3/0 بوده که نشان از این داردکه معرف خوبی برای عاملهای مربوطه میباشند. شاخصهای برازش مدل همگی درسطح قابل قبولی گزارش شدند، که مهمترین آن 075/0RMSEA= و 817/2CMIN/DF= گزارش شد. بنابراین ابعاد عدالت سازمانی شامل سه بعد عدالت توزیعی، عدالت تعاملی، عدالت رویهای میباشد. اعتبار عاملی سوالات از طریق آلفای کرونباخ 88/0 محاسبه گردید این نتیجه حاکی از این است که سوالات پرسشنامه از پایایی لازم برخوردار بودند.
ابعاد رفتار شهروندی سازمانی در آموزش و پرورش کدامند؟ ابعاد رفتار شهروندی سازمانی شامل نوعدوستی، وجدان، جوانمردی، رفتار مدنی، ادب و ملاحظه شناسایی شد سپس هر یک از مولفههای شناسایی شده رفتار شهروندی سازمانی در سازمان آموزش و پرورش استان مازندران از طریق پرسشنامه 15سوالی با استفاده از تحلیل عامل تاییدی مورد بررسی قرار گرفت که در بخش بررسی توصیفی دادهها همان طور که ملاحظه میشود بارهای عاملی مربوط به هر عامل بالاتر 3/0 بوده که نشان از این دارد که معرف خوبی برای عاملهای مربوطه میباشند. شاخصهای برازش مدل همگی در سطح قابل قبولی گزارش شدند، که مهمترین آن 015/0RMSEA= و 06/1CMIN/DF= گزارش شد. لذا ابعاد رفتار شهروندی شامل پنج بعد نوعدوستی، وجدان، جوانمردی، رفتار مدنی و ادب و ملاحظه میباشد. اعتبار عاملی سوالات ازطریق آلفای کرونباخ 82/0 محاسبه گردید، این نتیجه حاکی از این است که سوالات پرسشنامه از پایایی لازم بر خوردار بودند.
تأثیر جو اخلاقی بر رفتارشهروندی سازمانی در آموزش و پرورش چگونه است؟ ضریب رگرسیونی استانداردی مربوط به این فرضیه 622/0 میباشد. مقدار P مربوط به این فرضیه 000/0 و کوچکتر از 05/0 است که این گواه بر تایید این فرضیه میباشد. بنابراین با اطمینان 95% میتوان گفت که جو اخلاقی بر رفتار شهروندی تاثیرمثبت و معنیداری دارد.
تأثیرعدالت سازمانی بر رفتار شهروندی سازمانی در آموزش و پرورش چگونه است؟ ضریب رگرسیونی استانداردی مربوط به این فرضیه 156/0 میباشد. مقدار P مربوط به این فرضیه 014/0 و کوچکتر از 05/0 است که این گواه بر تایید این فرضیه میباشد. بنابراین با اطمینان 95% میتوان گفت که عدالت سازمانی بر رفتار شهروندی تاثیر مثبت و معنیداری دارد.
چه مدلی را جهت تبیین تأثیر جو اخلاقی و عدالت سازمانی بر رفتار شهروندی سازمانی میتوان ارائه کرد؟ برای رسم مدل نهایی، از رویکرد دو مرحلهای برای مناسب بودن بارهای عاملی بهره گرفته شد و بعد از قابل قبول بودن آنها نسبت به تدوین مدل نهایی اقدام شد. مدل ذیل به آزمون اعتبار سازهای عدالت سازمانی، جو اخلاقی، رفتار شهروندی سازمانی و آزمون نیکویی برازش ساختار آن پرداخته است. بخش ساختاری مدل نیز حاکی از آن است که متغیر جو اخلاقی با اثرمستقیم (622/0) بیشترین مقدار واریانس رفتار شهروندی را تبیینکرده است و متغیر عدالت سازمانی با اثرمستقیم (156/0) رفتار شهروندی را تبیین نموده است.
درجه تناسب مدل پیشنهادی از دیدگاه صاحبنظران چگونه است؟ شاخص کای اسکوئر یکی از شاخصهای مطلق است. اغلب مقادیر بین 1 تا 5 را برای این شاخص قابل قبول میدانند. این مقدار برای مدل پژوهش 728/2 است که مقداری مناسب و قابل قبول است. شاخص GFI یکی از شاخصهای تطبیقی است که مقدار بیشتر از 90/0 برای این مقدار نشان از برازش خوب مدل توسط دادهها دارد. GFI برای مدل926/0 استکه نشان میدهد بین ماتریس واریانس و کوواریانس بازتولید شده و ماتریس واریانس و کوواریانس مشاهده شده تفاوت چندانی وجود ندارد و این نشان از برازش خوب مدل دارد. شاخص برازش تطبیقی یا CFI یکی از شاخصهای تطبیقی است که مقادیر بین 90/0 تا 95/0 به عنوان قابل قبول بودن مدل و مقادیر بالاتر از 95/0 برای این شاخص به عنوان برازش بسیار خوب دادهها به مدل تفسیر میشود. مقدار CFI برای مدل مذکور 928/0 و قابل قبول است و میتوان نتیجه گرفت که مدل از یک مدل استقلال فاصله و به یک مدل اشباع نزدیک میشود. شاخص ریشه دوم میانگین مربعات خطای برآورد یا RMSEA نیز همانند شاخص RMR بر مبنای تحلیل ماتریس باقیمانده قرار دارد. مدلهای قابل قبول دارای مقدار 08/0 یا کوچکتر برای این شاخص هستند، مقدار این شاخص برای مدل 074/0 میباشد که این شاخص نیز نشان از برازش نسبتاً خوب مدلها توسط دادهها دارد. نتایج آزمون نشان داد مدل ارئه شده مناسب بوده و تاثیر متغیر مکنون برونزا بر متغیر درونزا مثبت و معنادار است. درسوال اول، بررسی ابعاد جواخلاقی در آموزش و پرورش استان مازندران نتایج نشان دادکه مجموعه ابعاد اصلی جو اخلاقی (بعد مراقبت و توجه، قوانین و مقررات، ضوابط، ابزاری، کارایی و مستقل) دارای درصد واریانس بالا و دادهها شرایط مورد نیاز برای اجرای تحلیل عاملی را دارند که در مقایسه با یافتههای پژوهشی مین یونگکیم و همکارن(2015)، ازرا مارکو ویتز و همکاران(2014)، هیتر مور و همکاران (2014)، دی کونیک و همکاران(2011)، ارناد و همکاران(2012)، مومنپور و همکاران(1394)، شیرازی و همکاران(1393)، رحمانیزاده(1393)، قدیری و همکاران(1392)، قیتانی و همکاران(1391)، حیدری و همکاران(1391)، رحیمنیا و نیکخواه فرخانی(1390)، برهانی و همکاران(1390)، اکپرا و وین(2008)، نتایج یکسانی داشته است و ابعاد جو اخلاقی در مراقبت و توجه، قوانین و مقررات، ضوابط، ابزاری، کارایی و مستقل خلاصه میگردد. جو اخلاقی به عنوان یک سازه از مولفهها و ابعاد مختلفی تشکیل میشود که نمیتوان به صورت یک مقوله کلی درنظر گرفت، نتایج نشان داد هرچه سازمان به ویژه مدیران در تعامل با کارکنان توجه مراقبت بیشتری نشان دهند این امر موجب بالا رفتن رفتار قانونمداری کارکنان میشود کارایی سازمان منوط به رعایت ضوابط ازسوی آنها میباشد، لذا برای تبیین واقعی جواخلاقی در آموزش و پرورش میبایست با توجه به قلمرو این موضوع اضلاع مختلف آن را لحاظ نمود درحالی که هر یک از ابعاد دارای جنبه منفی و مثبت است که رهبران باید ابتدا ایجاد کننده و تشویق کننده اهداف سازمانی و قوانینی باشند که با کدهای حرفهای و اخلاقی کاملاً سازگار است. مدیران برای حفظ و ارتقای این ابعاد، استانداردهای حرفهای و قانونی را باید در سازمان پیاده کنند، به کارکنان مطابق با ظرفیت آنان اختیار و آزادی عمل بیشتری داده، کار گروهی و تصمیمگیری مشارکتی را در سازمان اجرا کنند، سیاستها و دستورالعملهای سازمانی را به وضوح برای کارکنان تشریح کنند و مقررات خشک اداری را در حداقل ممکن قرار دهند. برای بالا بردن اخلاق شخصی در میان کارکنان، از مدیران انتظار میرود که به عقاید و نظرهای کارکنان احترام گذاشته، اگر با اصول سازمان و جامعه منافات ندارند، آنان را به ابراز عقاید خود در سازمان تشویق کنند. قوانین و مقررات نباید با منافع افراد در سازمان در تضاد باشد در عین حال نقشها و سیاستهای سازمانی پایهای برای رفتار هستند و تصمیمگیری اخلاقی را هدایت میکنند. بنابراین تا حدودی نیز به عقاید شخصی کارکنان بهاء داد تناسب و توازن بین هر یک از ابعاد جو اخلاقی میتواند به تحقق مطلوب آن در سازمان کمک خواهد کرد. در سوال دوم، بررسی ابعاد عدالت سازمانی در آموزش و پرورش استان مازندران نتایج نشان داد که مجموعه ابعاد اصلی عدالت سازمانی (بعد توزیعی، رویهای، تعاملی) دارای درصد و واریانس بالا و دادهها شرایط مورد نیاز برای اجرای تحلیل عاملی را دارند که در مقایسه با یافتههای پژوهشی آونگ و همکاران (2015)، سرت و همکاران(2014)، آهرون تزینر و همکاران(2014)، ابوطیاح و همکاران(2012)، ابوالنین و همکاران(2010)، روحالهی(1394)، گلپرور و همکاران(1393)، چوپانی و همکاران(1393)، علامه (1393)، میرکمالی و همکاران(1392)، خراسانی و همکاران(1391)، دعایی و همکاران(1392)، نتایج یکسانی داشته است و ابعاد عدالت سازمانی در رویهای، تعاملی، توزیعی خلاصه میگردد. مفهوم عدالت سازمانی با در نظر گرفتن مولفههای اصلی آن که نتایج تحقیق حاضر و پژوهشهای قبلی نشان داده و تایید نموده باید مورد بررسی و تبیین قرار گیرد. عدالت سازمانی یک سازه انتزاعی بوده و تحقق این گفتمان منوط به بحث پیرامون محورهای سهگانه آن میباشد، البته هریک از این ابعاد میتواند دارای ریز مولفههایی نیز باشند. عدالت توزیعی یعنی ادراک و قضاوت افراد از منصفانه بودن توزیع نتایج مانند سطوح پرداخت یا فرصتهای ارتقاء و ... قلمداد میشود. همچنین، عدالت رویهای یعنی صرفنظر از این که اساس و محتوای قانون باید عادلانه باشد فراگردی که قرار است عدالت از آن منتج شود نیز باید عادلانه باشد. افراد با توجه به ادراک منصفانه از عدالت رویهای بیش از حد مقرر در سازمان میمانند و در راستای بهرهوری بیشتر سازمان گام بر میدارند. عدالت مراودهای یعنی چنان چه کارکنان در آموزش و پرورش، رفتار مدیران را با خود و با دیگر پرسنل عادلانه و منصفانه ارزیابی کنند؛ آنها در جهت رسیدن به اهداف سازمانی تلاش فراوانی میکنند. در سوال سوم، بررسی ابعاد رفتار شهروندی سازمانی در آموزش و پرورش استان مازندران نتایج نشان داد که مجموعه ابعاد اصلی (نوعدوستی، وجدان، جوانمردی، رفتار مدنی و ادب و ملاحظه) دارای درصد و واریانس بالا و دادهها شرایط مورد نیاز برای اجرای تحلیل عاملی را دارند که در مقایسه با یافتههای پژوهشی اکری و همکاران(2015)، اکیهلندرا و همکاران(2015)، آیتیاسین و همکارن(2014)، الکساندرا و همکاران(2012)، احمدیان و همکاران(1394)، اسماعیلی و همکاران(1394)، امیرخانی و همکاران (1391)، بیدختی و همکاران(1394)، توکلی و همکاران(1395)، چاووشی و همکاران(1392)، نتایج یکسانی داشته است و ابعاد رفتار شهروندی سازمانی در نوعدوستی، وجدان، جوانمردی، رفتار مدنی و ادب و ملاحظه خلاصه میگردد. باتوجه به نتایج تحقیق حاضر و پژوهشهای گذشته درارتباط با رفتار شهروندی سازمانی این موضوع را تایید نموده استکه مقوله رفتار شهروندی نیز دارای ابعاد چندگانه میباشد. قطعاً هدفگذاری و برنامهریزی در راستای تحقق عملیاتی آن در سازمان آموزش و پرورش نیاز به توجه جدی همه ابعاد مذکور و اهتمام مدیران دراین زمینه میباشد. برای ایجاد همدلی در بین کارکنان، انجام وظایف فراتر از حد انتظار، تقویت وجدان کاری به عنوان منبع کنترل درونی بستگی تام دارد به تقویت رفتار مدنی و شکلگیری فضایی سازمانی که مبتنی بر ادب واحترام باشد. لذا عوامل پدید آورنده رفتار شهروندی سازمانی در بافتار نظام آموزش و پرورش تابعی از این مولفهها است که هر یک از آنها زمینهساز تکوین این موضوع در سازمان آموزش و پرورشکه با طیف گسترده و متنوع نیروی انسانی سر وکار دارد، میتواند به عنوان یک ضرورت مهم تلقی شود. در سوال چهارم، تأثیر جو اخلاقی بر رفتار شهروندی سازمانی در آموزش و پرورش استان مازندران نتایج نشان دادکه به طور کلی جو اخلاقی با توجه به تمام ابعاد آن بیشترین تاثیر را بر رفتار شهروندی سازمانی آموزش و پرورش استان مازندران داشته است و در تحلیل مسیر تاییدی با توجه به ضرایب استاندارد مسیر و اعداد معناداری، مورد تایید قرار گرفته استکه ابعاد جو اخلاقی (مراقبت و توجه، قوانین و مقررات، ضوابط، ابزاری، کارایی و مستقل) بر رفتار شهروندی سازمانی اثرمستقیم معناداری دارد. یافتههای حاصل در مقایسه با یافتههای پژوهشی شیرازی و همکاران(1393)، قدیری و همکاران(1392)، حیدری و همکاران(1391)، نجفی و همکاران(1389)، و بهاریفر و همکاران(1390)، زرندی و همکاران (1392)، دوستار و همکاران(1394)، رضایی و همکاران(1394)، زارعی و همکاران(1385)، اپلبوم و همکاران(2005)، بالتر و همکاران(2009)، بنرجی و همکاران(2013)، ایوانسویچ و همکاران(2012)، هیتر مور و همکاران(2014)، لو و همکاران(2015)، نتایج یکسانی داشته است. همان طوری که نتایج تحقیق حاضر نشان داد با توجه به مبانی نظری موجود در این زمینه و پژوهشهای انجام شده در این راستا همه آنها به ارتباط مستقیم و غیرمستقیم متغیر جو اخلاقی و رفتار شهروندی سازمانی اشاره دارند. جواخلاقی مطلوب در سازمان منجر به ارتقاء مراتب و درجه رفتار شهروندی در سازمان آموزش و پرورش میگردد که این امر سختکوشی کارکنان را بیشتر نموده کارایی و اثربخشی عملکرد سازمان را بهبود میبخشد. مسلط بودن جو اخلاقی مثبت منجر به ترویج رفتار نوعدوستانه و مدنی در بین کارکنان میشود و در نهایت انگیزه برای خدمت بیشتر آنها در سازمان میگردد. البته گسترش جو اخلاقی در سازمان آموزش و پرورش به توسعه مفهوم رفتارشهروندی سازمان کمک خواهدکرد هرقدر، سازمان انتظار بروز رفتارهای شهروندی و اخلاقی بیشتری داشته باشد باید به همان میزان، تعهد خود را در قبال بروز رفتارهای اخلاقی نسبت به کارکنان و کل سازمان ارتقاءدهد. رفتار کارکنان، بازتاب رفتار مدیران است، اگر چنین باشد تغییر در این بازتاب، مستلزم تغییر در رفتار اولیه است. نظریه جو اخلاقی، بیان کننده این واقعیت است که میتوان به جای وضع قوانین و دستورات انضباطی و کنترلهای یک جانبه مدیریتی و اجبارها و محدودیتها که غالباً بدون نتیجه است، نسبت به مدیریت جو اخلاقی سازمان، همت گماشت و از این طریق استکه نوعی پایبندی از سر آگاهی و مسئولیت نسبت به مدیران و کارکنان به وجود خواهد آمد و رفتار ضد شهروندی، جای خود را به رفتارهای شهروندی خواهند داد . در بررسی سوال پنجم، تاثیر عدالت سازمانی بر رفتار شهروندی سازمانی در آموزش و پرورش استان مازندران نتایج نشان داد که به طور کلی عدالت سازمانی با توجه به تمام ابعاد آن تاثیر زیادی بر رفتار شهروندی سازمانی آموزش و پرورش استان مازندران داشته است و در تحلیل مسیر تاییدی با توجه به ضرایب استاندارد مسیر و اعداد معناداری، مورد تایید قرار گرفته است که ابعاد عدالت سازمانی (عدالت رویهای، عدالت تعاملی، عدالت توزیعی) بر رفتار شهروندی سازمانی اثر مستقیم معناداری دارد. یافتههای حاصل در مقایسه با یافتههای پژوهشی سرت و همکاران(2014)، آریانا و همکاران(2013)، علامه و همکاران(2014)، آونگ ووان و همکاران(2015)، بادی یانتو و همکاران(2011)، بارون تیمو و همکاران (2013)، بابی و همکاران(2015)، گود هاری و همکاران(2015)، چینگ و همکاران(2015)، شیخی و همکاران(1394)، بابایی و همکاران(1395)، چگینی و همکاران(1394)، حسینی و همکاران(1392)، نتایج یکسانی داشته است. عدالت سازمانی با توجه به ابعاد اصلی آن عدالت توزیعی و رویهای و تعاملی ارتباط تنگاتنگی با مقوله رفتار شهروندی در سازمان آموزش و پرورش دارد؛ نتایج تحقیقات حاضر و پژوهشهای قبلی این را ثابت کرده است. مدیران ابتدا با ایجاد یک بستر مناسب در زمینه عدالت سازمانی میتوانند مبنای تعهد و رضایت بیشتر کارکنان را در سازمان فراهم نمایند به توسعه و پرورش مهارتهای رفتاری در برخورد با کارکنان اهتمام ورزند و رویهها و تصمیمات سازمانی را بدون در نظر گرفتن منافع شخصی و بر مبنای مقررات دقیقسازمانی انجام دهند تا به شکلگیری نگرشهای شغلی مثبت مانند تعهد و اعتماد بیانجامد و در نهایت افزایش بروز آن از طریق ارتقاء بهرهوری کارکنان و رفتارهای شهروندی در کارکنان منجر شود افزایش ثبات عملکرد سازمان و آزاد کردن منابع و نیز توانمندسازی سازمان به منظور انطباق هر چه مؤثرتر با تغییرات محیط میانجامد و به موفقیت سازمان و مدیران کمک میکند و به تبع آن یکی از مزیتهای رقابت پایدار درمحیط متغیر که همان تیم محوری یا تشکیل روحیة جمعی درسازمان است، دست مییابند و سازمان را در دستیابی به اهدافش یاری رسانند. درخاتمه هر جا کارکنان احساس کنند در بر خورد با آنها به ویژه به لحاظ قانونی و نیز توزیع منابع و پاداش بدون هیچ گونه تبعیضی عدالت به شکل منصفانه رعایت شده با دلگرمی و تعهد هر چه بیشتر حتی فراتر از وظایف خود در سازمان عمل میکنند در بررسی سوال ششم، درجه تناسب مدل پیشنهادی تاثیر جو اخلاقی و عدالت سازمانی بر رفتار شهروندی سازمانی در آموزش و پرورش استان مازندران در اکثر شاخصها از جمله شاخص GFI، PNFI، PCFI در محدوده قابل قبول میباشند. مقدار GFIمحاسبه شده نشان میدهد بین ماتریس واریانس و کوواریانس باز تولید شده و ماتریس واریانس و کوواریانس مشاهده شده تفاوت چندانی وجود ندارد و این نشان از برازش خوب الگو دارد. و در ادامه میتوان نتیجه گرفت که الگو از یک الگو استقلال فاصله و به یک الگو اشباع نزدیک میشود. مقدار به دست آمده شاخص RMR نیز نشان ازبرازش نسبتاً خوب الگوها توسط دادهها دارد. با توجه به مطالب بالا میتوان نتیجه گرفت که شاخصهای کلی نشان از برازش خوب الگو توسط دادهها دارد و یا به عبارتی میتوان گفت که دادههای جمعآوری شده به خوبی الگو را مورد حمایت قرار داده، نتایج حاکی از تاثیر متغیر مکنون برونزا بر متغیر مکنون درونزا مثبت و معنادار است. یافتههای پژوهش نشان داد که: شش مولفه جو اخلاقی (مراقبت و توجه، قوانین و مقررات، ضوابط، ابزاری، کارایی) در اداره کل آموزش و پرورش استان مازندران از جایگاه و بار عاملی خوبی برخوردار بوده که از میان آنها قوانین مقررات بیشترین بار عاملی را داشته است. سه مولفه عدالت سازمانی (عدالت توزیعی، عدالت تعاملی، عدالت رویهای) در اداره کل آموزش و پرورش استان مازندران از جایگاه و بار عاملی خوبی برخوردار بوده که ازمیان آنها عدالت تعاملی بیشترین بار عاملی را داشته است و پنج مولفه رفتار شهروندی سازمان (نوعدوستی، وجدان، جوانمردی، رفتار مدنی، ادب و ملاحظه) در اداره کل آموزش و پرورش استان مازندران از جایگاه و بار عاملی خوبی برخوردار بوده که از میان آنها رفتار مدنی بیشترین بار عاملی را داشته است.
منابع اسماعیلی، محمدرضا؛ جوادیپور، محمد؛ و طالبپور، مهدی. (1394). مدل معادلات ساختاری عدالت سازمانی، رفتار شهروندی سازمانی و سرمایه اجتماعی کارکنان ادارات ورزش و جوانان خراسان رضوی، مجله پژوهشهایمعاصردرمدیریتورزشی. سال چهارم، شماره 8. قلاوندی، حسن؛ و مرادی، زهرا. (1394). تحلیلرابطۀجواخلاقی سازمان،هویت سازمانی وسکوتسازمانی. فصلنامه اخلاق در علوم و فنّاوری، سال دهم گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه. قیتانی، البرز؛ سادهنژاد، فخریه؛ و احمدیفرد، مریم. (1391). طراحی مدل معادلات ساختاری اخلاق کاری و تأثیر آن بر تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی (مطالعه موردی: کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی شهرستان شوشتر). کنفرانس ملی حسابداری، مدیریت مالی و سرمایهگذاری؛ دانشگاه جامع علمی- کاربردی استان گلستان. مرادی، محمدحسن. (1392). ده راهبرایاندازهگیریوجودجواخلاقیدر سطحبالایسازمانتوسعهانسانیپلیس. ؟، تابستان، سال دهم، شماره 45. مرادی، محمدرضا؛ بابایی، مرتضی؛ و صالحی ساداتی، سید سعادتالله. (1394). مدلیابی تأثیر انگیزش شغلی بر رفتارهای شهروندی سازمانی کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان چهار محال و بختیاری، مجله مدیریت ورزشی سال هفتم. شماره 2، صص 384-367. نظریان، بلال؛ و عیسیخانی، احمد. (1394). بررسی ارتباط ابعاد پنجگانه شخصیت و رفتار شهروندی سازمانی مدیران دانشگاههای پیام نور استان گیلان، کارشناس ارشد، دانشگاه پیام نور، گروه مدیریت دولتی، تهران، مجلهمدیریتتوسعهوتحول. 23، صص 86-75. Acaray, Ali,. Abdülkadir, Akturanb.(2015). The Relationship between Organizational Citizenship BehaviourProcedia. Social and Behavioral Sciences 207 472 – 482aRecep Tayyip Erdogan University, Rize, 53700, TurkeybKocaeli University, Kocaeli, 41380, Turkey11th International Strategic Management Conference. Appelbaum SH,. Deguire K J,. Lay M. (2005). The relationship of ethical climate to deviant workplace behavior, Corporate governance Emerald. 5 (4), P.p: 43-55. Allameh, S. M. & Rostami, N. A. (2014). Survey Relationship between Organizational Justice and organizational Citizenship Behavior, International Journal of Management Academy. 2 (3), P.p: 1-8. Arnaud, A. (2012). A new theory and measure of ethical work climate. The Psychological Process Model (PPM) and the Ethical Climate Index (ECI), United States- Florida, University of Central Florida. Avang. R. & Wan Ahmad. W. (2015). The Impact of Organizational Justice on Organizational Citizenship Behavior in Malaysian Higher Education, Mediterranean Journal of Social Sciences. Vol 6, No 5, S2, P.p: 674-678. Debra, W. Sherril. (2010). An exploratory study of ethical climate perceptions of the mortgage banking industry. United States: Capella University. Devonish, D; Greenidge, D. (2010). "The Effect of Organizational Justice on ContextualPerformance, Counterproductive Work Behaviors, and Task Performance: Investigatingthe Moderating Role of Ability-Based Emotional Intelligence", International Journal ofSelection and Assessment. 18 (1), P.p: 75 -86. Khan T., Anwar, F., S. & Rasli, A. (2012). Investigating the Mediating Roleof Organizational Citizenship Behavior between Organizational LearningCulture and Knowledge Sharing, World Applied Sciences Journal. 19 (6), P.p: 795-799. Victor, B. Cullen, B. (1988). A theory and measure of ethical climate in organizations, Administrative Science Quarterly. 33, P.p: 101-125.
1. دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری- ایران. مبایل: 09112923123E- mail: b.kiamani1351@yahoo.com 2. دانشیار مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری- ایران (نویسنده مسئول). مبایل: 09112134349 E- mail: f_zameni@yahoo.com [3]. Amhan [4].Avang and van | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اسماعیلی، محمدرضا؛ جوادیپور، محمد؛ و طالبپور، مهدی. (1394). مدل معادلات ساختاری عدالت سازمانی، رفتار شهروندی سازمانی و سرمایه اجتماعی کارکنان ادارات ورزش و جوانان خراسان رضوی، مجله پژوهشهایمعاصردرمدیریتورزشی. سال چهارم، شماره 8. قلاوندی، حسن؛ و مرادی، زهرا. (1394). تحلیلرابطۀجواخلاقی سازمان،هویت سازمانی وسکوتسازمانی. فصلنامه اخلاق در علوم و فنّاوری، سال دهم گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه. قیتانی، البرز؛ سادهنژاد، فخریه؛ و احمدیفرد، مریم. (1391). طراحی مدل معادلات ساختاری اخلاق کاری و تأثیر آن بر تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی (مطالعه موردی: کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی شهرستان شوشتر). کنفرانس ملی حسابداری، مدیریت مالی و سرمایهگذاری؛ دانشگاه جامع علمی- کاربردی استان گلستان. مرادی، محمدحسن. (1392). ده راهبرایاندازهگیریوجودجواخلاقیدر سطحبالایسازمانتوسعهانسانیپلیس. ؟، تابستان، سال دهم، شماره 45. مرادی، محمدرضا؛ بابایی، مرتضی؛ و صالحی ساداتی، سید سعادتالله. (1394). مدلیابی تأثیر انگیزش شغلی بر رفتارهای شهروندی سازمانی کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان چهار محال و بختیاری، مجله مدیریت ورزشی سال هفتم. شماره 2، صص 384-367. نظریان، بلال؛ و عیسیخانی، احمد. (1394). بررسی ارتباط ابعاد پنجگانه شخصیت و رفتار شهروندی سازمانی مدیران دانشگاههای پیام نور استان گیلان، کارشناس ارشد، دانشگاه پیام نور، گروه مدیریت دولتی، تهران، مجلهمدیریتتوسعهوتحول. 23، صص 86-75. Acaray, Ali,. Abdülkadir, Akturanb.(2015). The Relationship between Organizational Citizenship BehaviourProcedia. Social and Behavioral Sciences 207 472 – 482aRecep Tayyip Erdogan University, Rize, 53700, TurkeybKocaeli University, Kocaeli, 41380, Turkey11th International Strategic Management Conference.
Appelbaum SH,. Deguire K J,. Lay M. (2005). The relationship of ethical climate to deviant workplace behavior, Corporate governance Emerald. 5 (4), P.p: 43-55.
Allameh, S. M. & Rostami, N. A. (2014). Survey Relationship between Organizational Justice and organizational Citizenship Behavior, International Journal of Management Academy. 2 (3), P.p: 1-8.
Arnaud, A. (2012). A new theory and measure of ethical work climate. The Psychological Process Model (PPM) and the Ethical Climate Index (ECI), United States- Florida, University of Central Florida.
Avang. R. & Wan Ahmad. W. (2015). The Impact of Organizational Justice on Organizational Citizenship Behavior in Malaysian Higher Education, Mediterranean Journal of Social Sciences. Vol 6, No 5, S2, P.p: 674-678.
Debra, W. Sherril. (2010). An exploratory study of ethical climate perceptions of the mortgage banking industry. United States: Capella University.
Devonish, D; Greenidge, D. (2010). "The Effect of Organizational Justice on ContextualPerformance, Counterproductive Work Behaviors, and Task Performance: Investigatingthe Moderating Role of Ability-Based Emotional Intelligence", International Journal ofSelection and Assessment. 18 (1), P.p: 75 -86.
Khan T., Anwar, F., S. & Rasli, A. (2012). Investigating the Mediating Roleof Organizational Citizenship Behavior between Organizational LearningCulture and Knowledge Sharing, World Applied Sciences Journal. 19 (6), P.p: 795-799.
Victor, B. Cullen, B. (1988). A theory and measure of ethical climate in organizations, Administrative Science Quarterly. 33, P.p: 101-125 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,418 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 910 |