تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,266 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,901 |
شناسایی و تدوین مولفههای موثر بر مدل شایستگی مدیران مدارس ابتدایی شهر تهران | ||
فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی | ||
مقاله 1، دوره 12، شماره 4 - شماره پیاپی 46، اسفند 1397، صفحه 9-23 اصل مقاله (455.62 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
بیتاله ابراهیمزاده1؛ فتاح ناظم* 2 | ||
1دانشجوی دکتری، گروه مدیریت آموزشی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران | ||
2دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران | ||
چکیده | ||
هدف اصلی پژوهش حاضر شناسایی و تدوین مولفههای مؤثر بر مدل شایستگی مدیران مدارس ابتدایی شهر تهران بود. طرح پژوهش ترکیبی از نوع اکتشافی بود. جامعه پژوهش همه مدیران و معاونان مدارس ابتدایی شهر تهران بودند که از میان آنان در بخش کیفی 35 نفر با روش هدفمند بر اساس اصل اشباع نظری و در بخش کمی 250 نفر با روش هدفمند انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از مصاحبه نیمهساختاریافته و پرسشنامههای استاندارد ویژگیهای شخصیتی، هوش هیجانی و سبک رهبری استفاده شد. روایی صوری و محتوایی و پایایی ابزارها تأیید شد. دادهها با روشهای تحلیل محتوا و مدلسازی معادلات ساختاری به کمک نرمافزارهای SPSS و LISREL تحلیل شدند. نتایج نشان داد که با توجه به 115 شاخص، تعداد چهار مؤلفه شایستگیهای فردی، شایستگیهای بینفردی، شایستگیهای مدیریتی و شایستگیهای علمی و تخصصی شناسایی شد. همچنین هر چهار مؤلفه اثر مثبت و معناداری بر شایستگی مدیران مدارس ابتدایی داشتند که شایستگیهای مدیریتی بیشترین تأثیر را بر آن داشت. | ||
کلیدواژهها | ||
مدل شایستگی؛ مدیران؛ مدارس ابتدایی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 506 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,921 |