| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,563,369 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,269,529 |
مقایسه سازگاری تحصیلی و رشد اجتماعی دانشآموزان دختر پایه هشتم دارای مشکلات یادگیری و بدون مشکلات یادگیری شهرستان مهاباد | ||
| فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی | ||
| مقاله 13، دوره 12، شماره 4 - شماره پیاپی 46، اسفند 1397، صفحه 215-230 اصل مقاله (281.58 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| لیلا محمدامینزاده* 1؛ حسن محمدامینزاده2 | ||
| 1استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد پیرانشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، پیرانشهر، ایران | ||
| 2دکتری برنامهریزی درسی، گروه علوم تربیتی، واحد پیرانشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، پیرانشهر، ایران | ||
| چکیده | ||
| این پژوهش با هدف مقایسه سازگاری تحصیلی و رشد اجتماعی دانشآموزان دختر پایه هشتم دارای مشکلات یادگیری و بدون مشکلات یادگیری انجام شد. طرح پژوهش علی-مقایسهای بود. جامعه آماری پژوهش دانشآموزان دختر دارای مشکلات یادگیری و بدون مشکلات یادگیری شهرستان مهاباد در سال تحصیلی 98-1397 بودند. از میان آنان 45 دانشآموز دارای مشکل یادگیری مراجعهکننده به مراکز مشاوره و 45 دانشآموز بدون مشکلات یادگیری همتا شده با آنها به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از مقیاس سازگاری تحصیلی آزمون شخصیتی کالیفرنیا و پرسشنامه رشد اجتماعی استفاده شد. دادهها با روش تحلیل واریانس چندمتغیری با نرمافزار SPSS-21 تحلیل شدند. نتایج نشان داد که بین گروهها با و بدون مشکلات یادگیری از نظر سازگاری تحصیلی و رشد اجتماعی تفاوت معناداری وجود داشت. به عبارت دیگر دانشآموزان با مشکلات یادگیری در مقایسه با دانشآموزان بدون مشکلات یادگیری از نظر سازگاری تحصیلی و رشد اجتماعی در سطح پایینتری قرار داشتند (001/0>P). بنابراین نتایج حاکی از توجه خاص به دانشآموزان دارای مشکلات یادگیری در جهت بهبود سازگاری تحصیلی و رشد اجتماعی است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| سازگاری تحصیلی؛ رشد اجتماعی؛ مشکلات یادگیری | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 692 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 419 |
||