تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,215 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,886 |
مقایسه سازگاری تحصیلی و رشد اجتماعی دانشآموزان دختر پایه هشتم دارای مشکلات یادگیری و بدون مشکلات یادگیری شهرستان مهاباد | ||
فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی | ||
مقاله 13، دوره 12، شماره 4 - شماره پیاپی 46، اسفند 1397، صفحه 215-230 اصل مقاله (281.58 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
لیلا محمدامینزاده* 1؛ حسن محمدامینزاده2 | ||
1استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد پیرانشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، پیرانشهر، ایران | ||
2دکتری برنامهریزی درسی، گروه علوم تربیتی، واحد پیرانشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، پیرانشهر، ایران | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف مقایسه سازگاری تحصیلی و رشد اجتماعی دانشآموزان دختر پایه هشتم دارای مشکلات یادگیری و بدون مشکلات یادگیری انجام شد. طرح پژوهش علی-مقایسهای بود. جامعه آماری پژوهش دانشآموزان دختر دارای مشکلات یادگیری و بدون مشکلات یادگیری شهرستان مهاباد در سال تحصیلی 98-1397 بودند. از میان آنان 45 دانشآموز دارای مشکل یادگیری مراجعهکننده به مراکز مشاوره و 45 دانشآموز بدون مشکلات یادگیری همتا شده با آنها به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از مقیاس سازگاری تحصیلی آزمون شخصیتی کالیفرنیا و پرسشنامه رشد اجتماعی استفاده شد. دادهها با روش تحلیل واریانس چندمتغیری با نرمافزار SPSS-21 تحلیل شدند. نتایج نشان داد که بین گروهها با و بدون مشکلات یادگیری از نظر سازگاری تحصیلی و رشد اجتماعی تفاوت معناداری وجود داشت. به عبارت دیگر دانشآموزان با مشکلات یادگیری در مقایسه با دانشآموزان بدون مشکلات یادگیری از نظر سازگاری تحصیلی و رشد اجتماعی در سطح پایینتری قرار داشتند (001/0>P). بنابراین نتایج حاکی از توجه خاص به دانشآموزان دارای مشکلات یادگیری در جهت بهبود سازگاری تحصیلی و رشد اجتماعی است. | ||
کلیدواژهها | ||
سازگاری تحصیلی؛ رشد اجتماعی؛ مشکلات یادگیری | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 681 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 410 |