تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,364 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,973 |
شناسایی عوامل موثر بر نهادینهکردن آموزش و پرورش معنوی در مدارس ابتدایی | ||
فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی | ||
مقاله 6، دوره 12، شماره 4 - شماره پیاپی 46، اسفند 1397، صفحه 89-106 اصل مقاله (282.64 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مریم تمدنی جهرمی1؛ رشید ذوالفقاری زعفرانی* 2؛ مهدی کلانتری2 | ||
1دانشجوی دکتری، گروه مدیریت آموزشی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران | ||
2استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل موثر بر نهادینهکردن آموزش و پرورش معنوی در مدارس ابتدایی انجام شد. این مطالعه توصیفی - پیمایشی و روش اجرای آن ترکیبی (کمی و کیفی) بود. جامعه پژوهش خبرگان دانشگاهی، مدیران و معلمان آموزش و پرورش شهر تهران در سال تحصیلی 96-1395 بودند. نمونه در بخش کیفی 20 نفر از متخصصان و در بخش کمی 400 نفر از معلمان و مدیران بودند که با روش هدفمند انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده مصاحبه نیمهساختاریافته و پرسشنامه بود که روایی آن با نظر متخصصان تایید و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ 83/0 و با روش بازآزمایی 77/0 محاسبه شد. دادهها با روش تحلیل محتوا و تحلیل عاملی اکتشافی تحلیل شدند. نتایج نشان داد که دو عامل موثر بر نهادینهکردن آموزش و پرورش معنوی در مدارس ابتدایی شامل عوامل درونی و بیرونی هستند. عامل درونی دارای مولفههای مدیریت توانمند و آگاه، فضا و امکانات، معلم و برنامه درسی و عامل بیرونی دارای مولفههای حاکمیت اسلامی، خانواده، رسانه و نهادهای غیردولتی است. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش و پرورش؛ معنوی؛ مدارس ابتدایی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 382 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 265 |