تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,800,508 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,313 |
تحلیل و تفسیر مقایسه موسیقی شعر در گشتاسب نامه دقیقی و فردوسی | ||
تفسیر و تحلیل متون زبان و ادبیات فارسی (دهخدا) | ||
مقاله 6، دوره 10، شماره 38، دی 1397، صفحه 135-154 اصل مقاله (3.52 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
مرتضی جعفری | ||
استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز،شیراز،ایران | ||
چکیده | ||
موسیقی شعر،ضرباهنگ اصلی ذات شعر است که درک زیبایی شعر را امکانپذیر میسازد. این مساله در شاهکارهای ادبی نشان از سبک خاص خالق اثر دارد که مورد توجه صاحب نظران و ادیبان قرار گرفته است. در این مقاله به منظور درک ظرافتهای موسیقایی در شعر دو حماسه سرای بزرگ، بخشهایی از گشتاسبنامه سروده شده توسط دقیقی و بخشی از شاهنامه فردوسی، از نظر موسیقی شعر مورد ارزیابی و مقایسه قرار گرفته است. منظور از موسیقی در این نوشتار پژوهشی معنای وسیع آن، یعنی فرم و ساخت است. برای بررسی دقیقتر موضوع، هر دو اثر از چهار منظر کلی یعنی: 1.موسیقی بیرونی یا عروض،2.موسیقی کناری یا قافیه و ردیف،3.موسیقی درونی یا آرایههای بیانی، بدیعی و ساختارهای زبانی4.موسیقی معنوی یا همان ساختارهای داستانپردازی و تصویرگری، بررسی شده اند. با ارائه آمارهای دقیق و تحلیل آنها، به نظر می رسد ابیات فردوسی در هر چهار جنبه از انسجام، تنوع، گستردگی و ارزش ادبی بالاتری برخوردار است و از نظر قافیه و ردیف متنوعتر، موسیقاییتر و هنریتر از ابیات دقیقی است. در آرایههای ادبی، دقیقی بیشتر به ظاهر کلام و صنایع لفظی نظر دارد و فردوسی به عمق کلام، ارتباطهای معنایی و آرایههای بیانی توجه کرده است. از حیث داستان پردازی، سخن دقیقی در قیاس با سخن فردوسی، مستقیمتر، مبهمتر و قدیمیتر است؛ اما فردوسی با روایتی واقعیتر، چند بعدی، مفصلتر و با ظرافت ادبی، جذابیت بیشتری ایجاد کرده است.روش تحقیق در این مقاله توصیفی تحلیلی خواهد بود. | ||
کلیدواژهها | ||
موسیقی شعر؛ گشتاسب نامه؛ شاهنامه؛ حماسه؛ فردوسی؛ دقیقی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 448 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 326 |