| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,560,850 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,268,717 |
نقش هویت، خودشناسی و تاب آوری در ارضای نیازهای بنیادی روانشناختی نوجوانان | ||
| فصلنامه تعالی مشاوره و روان درمانی | ||
| مقاله 1، دوره 5، شماره 20، اسفند 1395، صفحه 4-21 اصل مقاله (203.03 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| فاطمه مالکی1؛ نادره سعادتی* 2؛ سید علی دربانی3 | ||
| 1دانشآموخته کارشناسی ارشد مشاوره و راهنمایی ،دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینیشهر | ||
| 2دانشجوی دکتری مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان (اصفهان) | ||
| 3دانشجوی دکتری مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران | ||
| چکیده | ||
| هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش هویت، خودشناسی و تابآوری در ارضای نیازهای روانشناختی نوجوانان بود. روش: روش پژوهش همبستگی بود. بدین منظور 480 دانشآموز دختر و پسر مقطع متوسطه در رشتههای تحصیلی علوم انسانی، تجربی و ریاضی با روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. ابزار مورداستفاده در این پژوهش پرسشنامه هویت، خودشناسی انسجامی، تابآوری و ارضای نیازهای روانشناختی بوده است. دادههای بهدستآمده با روشهای آماری T مستقل برای مقایسه دو گروه، ماتریس همبستگی و رگرسیون چندگانه مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج نشان داد که بین خودشناسی و هویت رابطه مثبت و بین تابآوری و ارضای نیازهای بنیادی با هویت رابطه منفی معناداری وجود دارد. همچنین بین ارضای نیازهای بنیادی با خودشناسی و تابآوری رابطه مثبت معناداری به دست آمد. بین خرده مقیاس خودمختاری، شایستگی و ارتباط با خودشناسی و تابآوری رابطه معناداری وجود دارد. تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که هویت، خودشناسی و تابآوری واریانس نسبتاً خوبی از ارضای نیازهای بنیادی (18/0 = R2) را تبیین میکنند. همچنین بین هویت، خودشناسی، تابآوری و ارضای نیازهای بنیادی در نوجوانان دختر و پسر تفاوت معناداری به دست آمد. نتیجهگیری: نتایج حاصل از این پژوهش حکایت از پیشبینی هویت و خودشناسی در تابآوری و نیازهای بنیادی روانشناختی در نوجوانان است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| هویت؛ خودشناسی؛ تابآوری؛ نیازهای بنیادی روانشناختی؛ نوجوانان | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 557 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 907 |
||