تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,629 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,550,014 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,683,872 |
اثر بخشی آموزش مهارت های شناختی- رفتاری بر افزایش بلوغ عاطفی دانشجویان متاهل کارشناسی ارشد | ||
فصلنامه تعالی مشاوره و روان درمانی | ||
مقاله 7، دوره 7، شماره 28، اسفند 1397، صفحه 88-97 اصل مقاله (954.29 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
علی قربان نژاد* | ||
دکتری روان شناسی تربیتی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد، بجنورد، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر به منظور بررسی اثر بخشی آموزش مهارت ها شناختی- رفتاری بر افزایش بلوغ عاطفی در دانشجویان کارشناسی ارشد رشته مشاوره صورت گرفت. روش: جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان کارشناسی مشغول به تدریس در سال 97-1396 و نمونه آن متشکل از 40 نفر بود که به روش نمونهگیری خوشه ای مرحله ای انتخاب شده و بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند.ابزار مورد استفاده شامل پرسشنامه بلوغ سینگ و بهار گاوا (1974) بود. روش کار این گونه بود که ابتدا از تمام دانشجویان پیش آزمون به عمل و پس از این که دانشجویان گروه آزمایش در 12 جلسه آموزشی شرکت کردند از تمام دانشجویان پس آزمون به عمل آمد و دادههای بدست آمده با آزمون تحلیل کواریانس چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت یافته ها: نتایج نشان داد که مداخله آزمایشی (آموزش بهشیوه شناختی- رفتاری) بر افزایش بلوغ عاطفی دانشجویان کارشناسی ارشد رشته مشاوره تأثیر مثبت و معنادار دارد. نتیجه گیری: با استفاده از تکنیک بازسازی شناختی، وقتی افکار غلط و تحریفهای شناختی شناسایی و افکار عقلانی و مناسب جایگزین میگردد بلوغ عاطفی افراد افزایش می یابد. | ||
کلیدواژهها | ||
مهارتهای شناختی- رفتاری؛ بلوغ عاطفی؛ دانشجویان متاهل | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 334 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 389 |