| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,645,833 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,309,633 |
بررسی و تحلیل دلالت های تربیتی و فلسفی دیویی | ||
| فصلنامه علمی پژوهش های یاددهی و یادگیری دانشگاه آزاد واحد بجنورد | ||
| مقاله 11، دوره 16، شماره 68، آذر 1400، صفحه 199-221 اصل مقاله (617.36 K) | ||
| نوع مقاله: پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| فلکناز آتشی1؛ سید هاشم گلستانی* 2؛ محمدرضا شمشیری3 | ||
| 1دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت، گروه علوم تربیتی، واحد خوراسگان (اصفهان)، دانشگاه آزاد اسلامی، خوراسگان (اصفهان)، ایران. | ||
| 2استاد گروه علوم تربیتی، واحد خوراسگان (اصفهان)، دانشگاه آزاداسلامی، اصفهان (خوراسگان)، ایران. | ||
| 3استادیار گروه علوم تربیتی، واحد خوراسگان (اصفهان)، دانشگاه آزاداسلامی، اصفهان (خوراسگان)، ایران. | ||
| چکیده | ||
| هدف از انجام این پژوهش واکاوی اندیشه های فلسفی و تربیتی جان دیویی می باشد. محقق در این پژوهش با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی مقوله قیاسی به بررسی و استخراج بنیان های فلسفی (انسان شناسی )و تربیتی (اصول فعالیت ، آزادی ، اجتماعی، تاثیر متقابل ، هدف) پرداخته است. حوزه پژوهش کلیه متون روایی، پژوهش های انجام شده و اسناد مربوطه به مبانی فوق الذکر که از میان منابع موجود، اصول فلسفه، سیرآراء تربیتی به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جستجوی داده ها از دو روش لغت کاوی و معناکاوی استفاده شد و همچنین جمع آوری داده هادر این پژوهش با استفاده از منابع الکترونیکی و از روش اسنادی و فیش برداری صورت پذیرفت است . تجزیه و تحلیل داده ها در این پژوهش براساس رویکرد توصیفی تفسیری است که با استفاده از کدگذاری باز ، کد گذاری محوری و کد گذاری انتخابی انجام شده است و در نهایت این یافته ها حاصل شد. زندگی انسان مستلزم تعامل با محیط است و انسان موجودی است اجتماعی و معرفت حاصل تأثیر و تأثر فرد با محیط است. همچنین طبیعت انسان با آزادی سازگار است و مطابق با اندیشه های تربیتی دیویی کوک از ابتدای تولد می بایست آزادانه به فعالیت بپردازد و خود با برخورد با مسائل به تجربه اندازی پرداخته و راه صحیح زندگی را فراگیرد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| اندیشه های تربیتی؛ انسان شناسی؛ فلسفی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 672 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 782 |
||