تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,629 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,553,861 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,727,139 |
ارائه مدلی برای شناسایی مولفه های آموزش مجازی برای دانش آموزان دارای معلولیت جسمی-حرکتی | ||
فصلنامه تعالی مشاوره و روان درمانی | ||
مقاله 6، دوره 7، شماره 27، آذر 1397، صفحه 81-96 اصل مقاله (947 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
الهه علی پور* | ||
کارشناس ارشد مدیریت آموزشی گرایش تحقیقات آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش ارائه مدلی برای شناسایی مؤلفههای آموزش مجازی برای دانشآموزان دارای معلولیت جسمی-حرکتی بود. روش پژوهش توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش کلیه مدیران و مربیان مراکز آموزش استثنائی شهر تهران بودند. روش: نمونهگیری از طریق سرشماری انجام گرفت. ابزار اصلی پژوهش ۲ پرسشنامه محقق ساخته بود که دارای پایائی 79/0 با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ بود. برای تحلیل داده ها از روش آمار توصیفی و آمار استنباطی (آزمون توزیع دوجملهای، کای-دو) استفاده شد. از مجموع 120 مدیر و مربی که مورد پرسش قرار گرفتند 57 نفر به پرسشنامه پاسخ دادند که معادل 47.5% کل حجم جامعه آماری است. تنها 23% از این افراد در مورد حداقل یک درس تجربه آموزش مجازی با دانشآموزان خود داشتهاند. یافته ها: میزان اهمیت آموزش مجازی برای دانشآموزان دارای معلولیتهای جسمی-حرکتی در حد زیاد و خیلی زیاد بود. آموزش مجازی در مؤلفههای تنظیم زمان آموزش، فراهم ساختن فرصت برابر آموزش برای کودکان دارای معلولیت جسمی-حرکتی، جلب مشارکت والدین، میزان دسترسی به آموزش، سهولت استفاده از امکانات آموزشی، کسب مهارتهای اجتماعی، برقراری ارتباط با دیگران، کاهش هزینههای آموزش برای والدین، کاهش هزینههای آموزش برای مدرسه، برقراری یادگیری مستمر، رفع نیازهای روانی دانشآموزان، افزایش اعتمادبهنفس دانشآموزان، در حد زیاد و خیلی زیاد مؤثر دانسته شد. ۱۱ مؤلفه جهت ارائه مدلی اجرائی مبتنی بر مؤلفههای آموزش مجازی برای دانشآموزان معلول جسمی-حرکتی در ایران شناسایی شدند و مدلی بر آن مبنا طراحی شد نتیجه گیری: با توجه به نتایج مشکلات موجود در سطح تمامی ۱۱ مؤلفه در حد متوسط نتیجه گیری شد. بنابراین آموزش مجازی می تواند بر مؤلفههای آموزش دانشآموزان دارای معلولیت جسمی-حرکتی تأثیر مثبت داشته باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش مجازی؛ معلولیت جسمی-حرکتی؛ مدل مفهومی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 389 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 485 |