تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,629 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,550,488 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,698,298 |
تأثیر آموزش فلسفه به کودک بر تحمل ابهام و مهارتهای اجتماعی | ||
روانشناسی اجتماعی | ||
مقاله 5، دوره 6، شماره 50، خرداد 1398، صفحه 45-55 اصل مقاله (1.2 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
پریناز بنیسی* 1؛ حسن شمس اسفندآباد2؛ سوزان امامی پور3 | ||
1استادیار گروه روانشناسی و مشاوره، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
2گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی، واحد قزوین، دانشگاه بینالمللی قزوین، قزوین، ایران | ||
3دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف تعیین تأثیر آموزش فلسفه به کودک بر تحمل ابهام و مهارتهای اجتماعی انجام شد. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها به صورت نیمه آزمایشی، از نوع پیشآزمون و پس آزمون با گروه کنترل و آزمایش بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان دوره اول متوسطه منطقه 3 تهران در نیمسال اول سال تحصیلی 98-1397 بود (N=6500). حجم نمونه 30 نفر در نظر گرفته شد و برای نمونهگیری از روش نمونهگیری خوشهای تصادفی استفاده شد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه تحمل ابهام مکلین (1993)، پرسشنامه مهارتهای اجتماعی ماتسون (1983) و یک دوره آموزش فلسفه برای گروه آزمایش به مدت 13 جلسه 60 دقیقهای که بر اساس «طرح درسهای فلسفه برای کودکان» تدوین شده بود شرکت داده شدند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش آماری تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج به دست آمده نشان داد که آموزش فلسفه بر تحمل ابهام و مهارتهای اجتماعی تأثیر دارد. اعمال این روش آموزشی موجب بهبود تحمل ابهام و مهارتهای اجتماعی شد. بنابراین باید برای بهبود بخشیدن به تحمل ابهام و مهارتهای اجتماعی که هدف از کسب آنها شـکوفایی ذهـنی است، استفاده کرد و روش آموزش فلسفه را راهکاری مفید در نظام آموزشی کشور دانست. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش فلسفه؛ تحمل ابهام؛ مهارتهای اجتماعی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 588 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,245 |