تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,623 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,416,444 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,445,006 |
توانایی کودکان پیشدبستانی برای تمایز میان حق استفاده و حق مالکیت | ||
فصلنامه علمی پژوهش های یاددهی و یادگیری دانشگاه آزاد واحد بجنورد | ||
مقاله 7، دوره 14، شماره 57، دی 1397، صفحه 121-134 اصل مقاله (2.16 M) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سعید محمودپور1؛ هادی بهرامی* 2؛ نورعلی فرخی3؛ فریبرز درتاج2 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
2استاد گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران | ||
3دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف بررسی توانایی کودکان پیشدبستانی برای تمایز میان هدیه، خرید و عاریه انجام شد. پژوهش حاضر کاربردی از نوع کمی بود. جامعه آماری پژوهش کودکان پیشدبستانی شهرستان پاکدشت در سال تحصیلی 97-1396 بودند. نمونه پژوهش شامل 25 نفر (10 دختر و 15 پسر) بودند که با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از مصاحبه ساختاریافته درباره مفاهیم هدیه (حق با خود بردن شی)، خرید (حق مالکیت بر شی) و عاریه (حق استفاده از شی) استفاده شد. روایی صوری و محتوایی سوالهای مصاحبه توسط متخصصان تایید و پایایی آن با روش مصححان مطلوب گزارش شد. برای تحلیل دادهها از روش آزمون تی تک-نمونهای و نرمافزار SPSS-19 استفاده شد. نتایج نشان داد که کودکان پیشدبستانی درک میکنند که در عاریه فقط حق استفاده از شی را دارند، اما حق مالکیت و بردن شی را با خود ندارند. همچنین در خرید و هدیه حق استفاده، حق مالکیت و حق بردن شی را با خود دارند. علاوه بر آن حق مالکیت و حق با خود بردن در هدیه و خرید به طور معناداری بیشتر از عاریه بود و بین میزان آنها در هدیه و خرید تفاوت معناداری وجود نداشت. بین حق استفاده در هدیه، خرید و عاریه تفاوت معناداری وجود نداشت (05/0<P). با توجه به نتایج توصیه میگردد که به کودکان پیشدبستانی تمایز میان حق استفاده، حق مالکیت و حق با خود بردن بر اساس مفاهیم هدیه، خرید و عاریه آموزش داده شود. | ||
کلیدواژهها | ||
کودکان پیشدبستانی؛ حق استفاده؛ حق مالکیت | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 319 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 223 |