تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,623 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,424,209 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,449,899 |
تعلیم ناخودآگاه در قصههای مثنوی(با نگاهی به حکایتهای شرح سروری بر دفتر چهارم مثنوی معنوی) | ||
عرفان اسلامی | ||
مقاله 3، دوره 16، شماره 59، خرداد 1398، صفحه 43-66 اصل مقاله (623.59 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
بیتا نوریان1؛ علی محمد سجادی* 2 | ||
1دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، واحد علوم و تحقیقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
2استادتمام گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد علوم و تحقیقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
از جمله شیوههای مؤثر ارتباط با ناخودآگاه مخاطب در متون عرفانی به منظور القای بهتر آموزههای عارفانه، استفاده از تمثیل و استعاره است که در این ساحت، میتوان با ابعاد ژرفتری از روان آدمی ارتباط برقرار کرد و به شکلی غیرمستقیم تأثیر فراوانی در امر آموزش افراد گذاشت. این روش، از جمله روشهای مشترک میان تکنیکهای روانشناسانه مدرن و متون تعلیمی صوفیانۀ ادب فارسی است. تمثیل، استعاره و کهن الگوها که بخش مهمی از ژرف ساخت متنهای ادبی عارفانه را تشکیل میدهد، باوجود تعاریف کمابیش مشخصی که از آنها، از سوی یونگ و برخی روانشناسان دیگر ارائه شده است، برای مخاطبان آشناست، اما هنوز ماهیت این بخش از روان آدمی و ارتباط آن با پیش زمینههای فرهنگی و قومی و عصبی انسان جای بحث فراوانی دارد و بکارگیری آنها در قصههای عرفانی و آثار کلاسیک ادبی و تشریح و واکاوی آنها میتواند این شگردها را تفسیر کند. مثنوی، مهمترین متن ادب فارسی در استفاده از این شگردهاست که مولانا عمیقترین موضوعات حکمی و عارفانه را در قالب تمثیلهای ساده و پیچیده طرح و ارائه میکند. شرح سروری، یکی از شروح مفصل بر مثنوی است که شارح خود نیز به آوردن حکایاتی در ایضاح و اثبات آموزههای مثنوی میپردازد. در این پژوهش با تحلیل برخی از تمثیلات مثنوی و حکایتهای شرح سروری به معرفی و تبیین زوایایی از تفکرات و حوزههای تعلیمی مولانا از این منظر پرداخته و دریافته میشود که بسیاری از فنون روشهای روان درمانگرانه امروزین در قصهها و تمثیلهای مثنوی جریان دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
عرفان؛ مثنوی معنوی؛ شرح سروری؛ تمثیل؛ تعلیمِ ناخودآگاه | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 302 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 276 |