تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,625 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,440,710 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,459,978 |
تربیت عرفانی از منظر علامه طباطبایی(ره) | ||
عرفان اسلامی | ||
مقاله 5، دوره 16، شماره 59، خرداد 1398، صفحه 85-100 اصل مقاله (303.37 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مرآت امین الرعایا1؛ امیر جوان آراسته* 2؛ علی اکبر افراسیاب پور3؛ حسین خسروی4 | ||
1دانشجوی دکتری عرفان اسلامی و اندیشه امام خمینی(ره)، گروه الهیات و معارف اسلامی،دانشکده علوم انسانی،واحد خمین،دانشگاه آزاد اسلامی،خمین،ایران. | ||
2دانشیار دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایران. | ||
3دانشیار دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی، تهران، ایران. | ||
4استادیار گروه الهیات و معارف اسلامی،دانشکده علوم انسانی،واحد خمین،دانشگاه آزاد اسلامی،خمین،ایران. | ||
چکیده | ||
در فلسفۀ تعلیم و تربیت معاصر به تربیت عرفانی جایگاه اندکی داده شده است و یکی از نظریهپردازان آن علامه طباطبایی (1360-1281 ش) در رساله لب اللباب و آثار دیگر خود به معرفی تعلیم و تربیت عرفانی میپردازد و در رسالهالولایه این تربیت را در قالب سیر و سلوک علمی و عملی به صورت تطبیقی مطرح مینماید. در طرح نظر خود از عرفان نظری و هستیشناسی عرفانی و آشنایی با حقایق دین آغاز میکند و در عرفان عملی به تأثیر دعاها، مراقبه، ذکر و فکر، خلوت و طهارت، نیت و ارادات و مانند آن میپردازد و کلیدهای تربیت عرفانی را در منازل و مقامات سلوکی دنبال میکند و طرحی جامع برای برنامهریزی در تدوین یک الگوی تربیتی ارائه میدهد که در این مقاله تلاش میگردد عناصر اصلی آن شناسایی و معرفی شوند. | ||
کلیدواژهها | ||
تعلیم و تربیت؛ سیروسلوک؛ علامه طباطبایی؛ تزکیه؛ تربیت عرفانی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 551 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 407 |