| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,558,163 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,267,151 |
تربیت عرفانی از منظر علامه طباطبایی(ره) | ||
| عرفان اسلامی | ||
| مقاله 5، دوره 16، شماره 59، خرداد 1398، صفحه 85-100 اصل مقاله (303.37 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| مرآت امین الرعایا1؛ امیر جوان آراسته* 2؛ علی اکبر افراسیاب پور3؛ حسین خسروی4 | ||
| 1دانشجوی دکتری عرفان اسلامی و اندیشه امام خمینی(ره)، گروه الهیات و معارف اسلامی،دانشکده علوم انسانی،واحد خمین،دانشگاه آزاد اسلامی،خمین،ایران. | ||
| 2دانشیار دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایران. | ||
| 3دانشیار دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی، تهران، ایران. | ||
| 4استادیار گروه الهیات و معارف اسلامی،دانشکده علوم انسانی،واحد خمین،دانشگاه آزاد اسلامی،خمین،ایران. | ||
| چکیده | ||
| در فلسفۀ تعلیم و تربیت معاصر به تربیت عرفانی جایگاه اندکی داده شده است و یکی از نظریهپردازان آن علامه طباطبایی (1360-1281 ش) در رساله لب اللباب و آثار دیگر خود به معرفی تعلیم و تربیت عرفانی میپردازد و در رسالهالولایه این تربیت را در قالب سیر و سلوک علمی و عملی به صورت تطبیقی مطرح مینماید. در طرح نظر خود از عرفان نظری و هستیشناسی عرفانی و آشنایی با حقایق دین آغاز میکند و در عرفان عملی به تأثیر دعاها، مراقبه، ذکر و فکر، خلوت و طهارت، نیت و ارادات و مانند آن میپردازد و کلیدهای تربیت عرفانی را در منازل و مقامات سلوکی دنبال میکند و طرحی جامع برای برنامهریزی در تدوین یک الگوی تربیتی ارائه میدهد که در این مقاله تلاش میگردد عناصر اصلی آن شناسایی و معرفی شوند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| تعلیم و تربیت؛ سیروسلوک؛ علامه طباطبایی؛ تزکیه؛ تربیت عرفانی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 583 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 416 |
||