تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,364 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,978 |
مثنوی مولوی، هوش معنوی و لذات فلسفه برای کودک | ||
عرفان اسلامی | ||
مقاله 13، دوره 16، شماره 59، خرداد 1398، صفحه 279-300 اصل مقاله (520.27 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
نزهت نوحی* | ||
گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد، واحد زنجان، زنجان. | ||
چکیده | ||
تعالی هوش معنوی که از آن به عرفان فردی نیز تعبیر میشود به عنوان زیربنای باورهای فردی و ارتقا قدرت تفکر مستقل, نیاز و کشش هموارة انسان برای دستیابی به زندگی سالم روانی بودهاند. آهنگ سریع تغییر و تحول در عرصة ارتباط اجتماعی، ناپایداری اطلاعات و بالاخره ماهیت پیچیدة زندگی مدرن ایجاب میکند که از همان کودکی به پرورش این بعد از زندگی و معنویت پرداخت تا در سایه رشد تفکر و تقویت کیفیت فلسفیدن و اندیشهورزی رابطة خلاق و فعال اجتماعی و تصمیمگیری درست در موقعیتهای مختلف،نیز نایل شد. P4C یا فلسفه برای کودک با محوریت ابزاری «داستان» اساساً برای این مهم به وجود آمده است و با توجه به اهمیت مؤلفه «فرهنگ وابستگی» در آن، مثنوی معنوی مرجعی است که به دلیل تنوع و حجم بالای حکایات، نیز احتواء به مباحث متعدد فلسفی_عرفانی اعم از هستیشناسی، معرفتشناسی،.... به عنوان یکی از مناسبترین منابع موجود برای طرح و بحث در حلقه کندوکاو فلسفی کودک ایرانی پیشنهاد میشود، لذا مقاله حاضر ضمن تأکید بر مولفه فرهنگ وابستگی قوی حکایات مثنوی و دریافتهای عرفانی پی آیند آن به بررسی مباحث نهگانه شناختی- فلسفی مناسب کودکان از هستیشناسی تا فلسفه سیاست در خلال آنها میپردازد. | ||
کلیدواژهها | ||
فلسفه برای کودک؛ هوش معنوی؛ عرفان؛ مثنوی؛ حکایت | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 440 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 362 |