| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,573,830 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,273,759 |
اثربخشی طرحواره درمانی بر زورگویی سایبری و فرسودگی تحصیلی دانشجویان | ||
| فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی | ||
| مقاله 1، دوره 13، شماره 1 - شماره پیاپی 47، خرداد 1398، صفحه 9-22 اصل مقاله (244.8 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| عفت آی1؛ ولی مهدینژاد* 2؛ حسین جناآبادی2 | ||
| 1دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایران | ||
| 2دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران | ||
| چکیده | ||
| این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی طرحواره درمانی بر زورگویی سایبری و فرسودگی تحصیلی دانشجویان انجام شد. این مطالعه نیمهتجربی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروههای آزمایش و کنترل بود. جامعه پژوهش دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در سال تحصیلی 97-1396 بودند. نمونه پژوهش 40 نفر بودند که با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و بهطور تصادفی در دو گروه مساوی جایگزین شدند. گروه آزمایش 8 جلسه 90 دقیقهای با روش طرحواره درمانی آموزش دید و گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای زورگویی سایبری و فرسودگی تحصیلی استفاده و دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS-19 با روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که بین گروههای آزمایش و کنترل در متغیرهای زورگویی سایبری و فرسودگی تحصیلی تفاوت معناداری وجود داشت. به عبارت دیگر طرحواره درمانی باعث کاهش زورگویی سایبری و فرسودگی تحصیلی دانشجویان پزشکی شد (001/0>P). در نتیجه مشاوران و متخصصان تعلیم و تربیت میتوانند از روش طرحواره درمانی برای کاهش زورگویی سایبری و فرسودگی تحصیلی دانشجویان استفاده نمایند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| طرحواره درمانی؛ زورگویی سایبری؛ فرسودگی تحصیلی | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 430 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 380 |
||