تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,624 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,435,442 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,456,016 |
رابطه گرانباری نقش و فرسودگی شغلی با نقش میانجی سرمایه روانشناختی در معلمان | ||
فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی | ||
مقاله 2، دوره 13، شماره 1 - شماره پیاپی 47، خرداد 1398، صفحه 23-44 اصل مقاله (516.41 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
لیلا اخلاقی حامد1؛ بهرنگ اسماعیلی شاد* 2 | ||
1دانش آموخته ی گروه علوم تربیتی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران | ||
2استادیار گروه علوم تربیتی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش، تببین رابطه گرانباری نقش و فرسودگی شغلی با نقش میانجی سرمایه روانشناختی بود. پژوهش از لحاظ ماهیت، توصیفی از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری، 250 نفر معلمان ابتدایی شهر اسفراین بود و بصورت تصادفی طبقه ای بر اساس فرمول کوکران 152 نفر به عنوان نمونه انتخاب گردیدند. ابزار پژوهش عبارت است از پرسشنامه گرانباری نقش راد و همکاران (2008)، فرسودگی شغلی مسلچ و همکاران (1996) و سرمایه روانشناختی لوتانز (2007). روایی صوری و محتوایی پرسشنامه ها به تائید 10 نفر از اساتید رسید و پایایی به روش آلفای کرونباخ به ترتیب 79/0، 80/0و 83/0 بدست آمد. داده ها بوسیله نرم افزارهای PLS و SPSS تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد بین گرانباری نقش و فرسودگی شغلی با نقش میانجی سرمایه روانشناختی در معلمان رابطه معناداری وجود دارد. ضریب مسیر استاندارد شده بین گرانباری نقش و فرسودگی شغلی برابر 554/0 نشان از تاثیر مستقیم گرانباری نقش و فرسودگی شغلی می باشد. ضریب مسیر استاندارد شده بین گرانباری نقش و سرمایه روانشناختی برابر 579/0 – نشان از رابطه معکوس بین آنها دارد. همچنین ضریب مسیر بین سرمایه روانشناختی و فرسودگی شغلی برابر 699/0 – نشان از رابطه معکوس بین این دو مولفه دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
گرانباری نقش؛ فرسودگی شغلی؛ سرمایه روانشناختی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 596 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 479 |