تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,625 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,444,245 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,462,557 |
اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی بر خودکارآمدی و خوشبینی تحصیلی | ||
فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی | ||
مقاله 6، دوره 13، شماره 1 - شماره پیاپی 47، خرداد 1398، صفحه 91-104 اصل مقاله (250.76 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
میثم رادفر1؛ رضیه غضبانزاده* 2؛ منا هنرمند دربادام3؛ محبوبه موسوی4 | ||
1کارشناس ارشد، گروه روانشناسی، واحد ورامین- پیشوا، دانشگاه آزاد اسلامی، ورامین، ایران | ||
2دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، واحد علوم و تحقیقات اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران | ||
3کارشناس ارشد، گروه روانشناسی، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران | ||
4کارشناس ارشد، گروه روانشناسی، واحد علوم و تحقیقات اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر شناسایی اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی بر خودکارآمدی و خوشبینی تحصیلی بود. این مطالعه نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل است. جامعه پژوهش همه دانشآموزان دختر دوره متوسطه شهر اهواز در سال تحصیلی 98-1397 بودند. برای انتخاب نمونه از میان اعضای جامعه تعداد 50 نفر با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به روش تصادفی به دو گروه مساوی تقسیم شدند. گروه آزمایش 10 جلسه 70 دقیقهای با روش آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی آموزش دید و گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. ابزارهای تحقیق شامل پرسشنامههای خودکارآمدی تحصیلی (جینکز و مورگان، 1999) و خوشبینی تحصیلی (بیرد و همکاران، 2010) بودند که پایایی آنها با روش آلفای کرونباخ بهترتیب 90/0 و 94/0 محاسبه شد. دادهها با روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی به طور معناداری باعث افزایش خودکارآمدی و خوشبینی تحصیلی دانشآموزان شد (05/0>P). بر اساس نتایج برای بهبود خودکارآمدی و خوشبینی تحصیلی دانشآموزان میتوان اقدام به آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
راهبردهای شناختی و فراشناختی؛ خودکارآمدی تحصیلی؛ خوشبینی تحصیلی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 646 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 473 |