تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,209 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,881 |
مقایسه تاثیر تحمل پریشانی و هراس اجتماعی بر میزان استفاده از شبکههای اجتماعی دانشآموزان | ||
فصلنامه فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی | ||
مقاله 2، دوره 9، 3 (پیاپی 35)، خرداد 1398، صفحه 33-53 اصل مقاله (390.18 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
نیره السادات روحانی1؛ مهری سید موسوی2؛ معصومه گرجی* 3؛ زبیر صمیمی4 | ||
1کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه امام خمینی قزوین، قزوین، ایران | ||
2کارشناسی ارشد روانشناسی شخصیت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایران | ||
3کارشناسی ارشد مشاور خانواده، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران، ایران | ||
4دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف مقایسه تاثیر تحمل پریشانی و هراس اجتماعی بر میزان استفاده از شبکههای اجتماعی دانشآموزان انجام شد. روش پژوهش علی – مقایسهای بود. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانشآموزان دختر مقطع متوسطه و هنرستان شهر تهران در سال تحصیلی 98-1397 بود که با استفاده از فرمول کوکران و با روش طبقهای نسبتی، 385 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع آوری دادهها از پرسشنامه میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی، مقیاس تحمل پریشانی سیمونز و گاهر و پرسشنامه هراس اجتماعی کانر استفاده شد. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس چند متغیری (مانووا) و آزمون تجزیه تابع تشخیص تحلیل شدند. یافتههای مانووا نشان داد که تفاوت معناداری بین دو گروه با استفاده زیاد و کم زیاد از شبکههای اجتماعی در تمام مولفههای تحمل پریشانی (تحمل، جذب، ارزیابی و تنظیم) و هراس اجتماعی (ترس و اجتناب) وجود داشت و دانشآموزان با استفاده زیاد از شبکههای اجتماعی ، تحمل پریشانی کمتر و هراس اجتماعی بیشتری داشتند. همچنین تجزیه تابع تشخیص، به یک تابع تشخیص معنادار منجر شد که طبق این تابع مؤلفه تنظیم، جذب، ارزیابی از تحمل پریشانی و مؤلفه ترس و اجتناب از هراس اجتماعی، دارای بالاترین توان در تمایز دو گروه از دانشآموزان بودند. براساس نتایج حاضر، تحمل پریشانی و هراس اجتماعی از عوامل مرتبط با استفاده از شبکههای اجتماعی هستند. | ||
کلیدواژهها | ||
میزان استفاده از شبکههای اجتماعی؛ تحمل پریشانی؛ هراس اجتماعی؛ دانشآموزان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 697 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 392 |