| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,561,058 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,268,808 |
بررسی مقایسه ای حجاب عرفانی در اندیشة عطّار و مولوی | ||
| فصلنامه تخصصی زبان و ادبیات فارسی | ||
| مقاله 4، دوره 14، شماره 14، تیر 1397، صفحه 66-89 اصل مقاله (1.25 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| کورس کریم پسندی1؛ شهرام احمدی2 | ||
| 1استادیار گروه زبان و ادبیّات فارسی، دانشگاه ازاد اسلامی ، واحد چالوس ، چالوس ، ایران | ||
| 2استادیار گروه زبان و ادبیّات فارسی، دانشگاه مازندران | ||
| چکیده | ||
| یکی از مبانی اساسی دستگاه فکری عطّار و مولوی در حوزة عرفان، مفهوم حجاب عرفانی است. نگرش معرفتی عطّار و مولوی به این مقوله به گونه ای است که حُجُب راه حق هم چون؛ حجاب انانیّت و رؤیت نفس، حجاب جسم و ... را مانع سیر و سلوک الی اللّه و باعث عذاب همیشگی روح وجان انسان می دانند. در نقطة مقابل، رفع حجاب را موجب قدرت معنوی و باطنی و رسیدن به مقام قرب الهی می شمارند. از آن جایی که مقولة حجاب، یکی از مباحث عمده در عرفان اسلامی است؛ این مقاله به شیوهء تحلیلی- مقایسه ای به واکاوی و تبیین وجوه اشتراک و افتراق آن در اندیشه های عرفانی عطّار و مولوی می پردازد، و نیز سیری است در عبارات و اشارات تأمّل برانگیز این دو عارف پرده دَر، دربارة فلسفة حجاب، منشأ حجاب و ... و این که انسان ها باید با خَرق حجاب های ظلمانی و حتّی نورانی، باعث کسب بصیرت و بینش باطنی شوند تا به شهود حقیقت دست یابند. برآیند مقایسه حاکی از این است که با وجود گستردگی و عمق بیشترمفهوم حجاب و مشتقّات و مترادفاتش در آثار مولوی نسبت به عطّار، هر دو دربارهء جلوه های گونه گون و فریبنده اش اتّفاق نظر دارند و سالکان طریق را از انواع حجاب های ظلمانی و نورانی؛ خصوصاَ حجاب رؤیت نفس و انانیّت برحذر می دارند | ||
| کلیدواژهها | ||
| عطّار؛ مولوی؛ حجاب؛ عرفان | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 282 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,264 |
||