| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,578,489 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,275,923 |
نقش واسطهای حافظهی کاری (حلقهی واجشناسی و حافظهی دیداری-فضایی) در رابطهی ذهنآگاهی با اضطراب امتحان | ||
| فصلنامه علمی پژوهش های یاددهی و یادگیری دانشگاه آزاد واحد بجنورد | ||
| مقاله 6، دوره 14، شماره 58، خرداد 1398، صفحه 119-140 اصل مقاله (718.82 K) | ||
| نوع مقاله: پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| زهرا ماسنانی1؛ احمد خامسان* 2؛ محمد حسین سالاری فر3 | ||
| 1کارشناسی ارشد گروه روانشناسی، دانشکده علومتربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران | ||
| 2دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده علومتربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران | ||
| 3استادیار گروه روانشناسی، دانشکده علومتربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران | ||
| چکیده | ||
| پژوهشهای گذشته ارتباط بین حافظه کاری (مخزن دیداری) با اضطراب امتحان و ذهنآگاهی را نشان دادهاند. در پژوهش حاضر نقش واسطهای حافظهی کاری (حلقه واجشناسی و حافظهی دیداری-فضایی) در رابطهی ذهنآگاهی با اضطراب امتحان بررسی شده است. از بین کلیه دانشجویان دانشگاه بیرجند و علوم پزشکی بیرجند 210 دانشجوی دانشگاه بیرجند و علوم پزشکی به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند و به مقیاس حافظهی کاری وکسلر، پرسشنامههای اضطراب امتحان ابوالقاسمی و مهارتهای ذهنآگاهی کنتاکی پاسخ دادند. دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها نشان داد بین ذهنآگاهی و ابعاد آن (یعنی تمرکزگری و پذیرشگری) با اضطراب امتحان رابطه وجود دارد. نقش واسطهای حلقه واجشناسی و حافظهی دیداری-فضایی حافظهی کاری در ارتباط ذهنآگاهی با اضطراب امتحان تأیید نشد. میتوان نتیجه گرفت برای کاهش اضطراب امتحان مداخلات ذهنآگاهی مؤثر است و از مؤلفههای حافظهی کاری فقط مخزن مرکزی در ارتباط با اضطراب مداخله میکند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| اضطراب امتحان؛ حافظهی کاری؛ ذهنآگاهی؛ دانشجو | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 337 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 256 |
||