تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,629 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,554,174 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,727,285 |
نقش واسطهای حافظهی کاری (حلقهی واجشناسی و حافظهی دیداری-فضایی) در رابطهی ذهنآگاهی با اضطراب امتحان | ||
فصلنامه علمی پژوهش های یاددهی و یادگیری دانشگاه آزاد واحد بجنورد | ||
مقاله 6، دوره 14، شماره 58، خرداد 1398، صفحه 119-140 اصل مقاله (718.82 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
زهرا ماسنانی1؛ احمد خامسان* 2؛ محمد حسین سالاری فر3 | ||
1کارشناسی ارشد گروه روانشناسی، دانشکده علومتربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران | ||
2دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده علومتربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران | ||
3استادیار گروه روانشناسی، دانشکده علومتربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهشهای گذشته ارتباط بین حافظه کاری (مخزن دیداری) با اضطراب امتحان و ذهنآگاهی را نشان دادهاند. در پژوهش حاضر نقش واسطهای حافظهی کاری (حلقه واجشناسی و حافظهی دیداری-فضایی) در رابطهی ذهنآگاهی با اضطراب امتحان بررسی شده است. از بین کلیه دانشجویان دانشگاه بیرجند و علوم پزشکی بیرجند 210 دانشجوی دانشگاه بیرجند و علوم پزشکی به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند و به مقیاس حافظهی کاری وکسلر، پرسشنامههای اضطراب امتحان ابوالقاسمی و مهارتهای ذهنآگاهی کنتاکی پاسخ دادند. دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها نشان داد بین ذهنآگاهی و ابعاد آن (یعنی تمرکزگری و پذیرشگری) با اضطراب امتحان رابطه وجود دارد. نقش واسطهای حلقه واجشناسی و حافظهی دیداری-فضایی حافظهی کاری در ارتباط ذهنآگاهی با اضطراب امتحان تأیید نشد. میتوان نتیجه گرفت برای کاهش اضطراب امتحان مداخلات ذهنآگاهی مؤثر است و از مؤلفههای حافظهی کاری فقط مخزن مرکزی در ارتباط با اضطراب مداخله میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
اضطراب امتحان؛ حافظهی کاری؛ ذهنآگاهی؛ دانشجو | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 332 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 256 |