تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,366 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,979 |
شناسایی خطرات و ارزیابی ریسک ایمنی فرآیندهای راه اندازی نیروگاههای سیکل ترکیبی با برج خنک کن هلر به روش FMEA | ||
کاربرد شیمی در محیط زیست | ||
مقاله 2، دوره 7، شماره 26، مرداد 1395، صفحه 11-17 اصل مقاله (630.63 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
چکیده | ||
به دلیل گسترش احداث نیروگاههای سیکل ترکیبی در کشورمان بهعنوان نیروگاههای سبز از یک سو و افزایش حوادث آن از سوی دیگر، باید در راستای حفظ و صیانت از نیرویکار، تجهیزات و اموال، استانداردها و مقررات ایمنی مربوط به هر بخش تدوین و اجرا گردد. با توجه به امکان شناسایی حالات بالقوه خطرات توسط روش FMEA و نبود یک طبقه بندی کامل و جامع از علل وقوع حوادث در این محیط کاری، هدف از این پروژه، ارزیابی ریسک فرآیندهای راه اندازی نیروگاههای سیکل ترکیبی با برج خنک کن هلر به روش FMEA میباشد در این پژوهش با بهرهگیری از روشFMEA خطرات بالقوه نیروگاه شناسایی، تجزیه و تحلیل و در نهایت ارزیابی شده و مداخلات لازم برای حذف و یا کاهش خطرات غیرقابل تحمل شناسایی شده صورت گرفته است. روش تحقیق مورد نظر بر اساس جمع آوری اطلاعات کتابخانهای و از طریق حضور مستمر در سایت و بازدید میدانی، تشکیل جلسات تیم FMEA و نیز استفاده از مراجع مرتبط بوده است. از 143 خطرشناسایی شده در این تحقیق 52 مورد آنها در محدوده غیر قابل تحمل واقع گردیده که در این بین، خطر برق گرفتگی با دارا بودن بیشترین تعداد ریسکهای شناسایی شده و غیر قابل قبول و با اختصاص دادن بالاترین میانگینهای RPN و RPNMax به خود، بهعنوان مهمترین خطر نیروگاهی محسوب میشود و جزیره بویلر نیز با داشتن بالاترین عدد اولویت ریسک در تعداد آن و توزیع فراوانی تمام ریسکهای شناسایی بهعنوان خطرآفرین ترین محل در این تحقیق معرفی شده است. نتایج پایش مجدد پس از انجام اقدامات اصلاحی حاکی از مطلوبیت اقدامات صورت گرفته میباشد بهطوری که خطرزایی تمام ریسکهای دارای RPN بالا به میزان قابل توجهی کاهش یافته است که این امر دلیل بر مناسب بودن روش پیشنهادی برای ارزیابی ریسک فرآیند راه اندازی نیروگاههای سیکل ترکیبی با خنک هلر میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
نیروگاه سیکل ترکیبی با برج خنک کن هلر؛ خطر؛ ریسک؛ FMEA؛ RPNو RPNMax | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 727 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 870 |