تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,206 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,877 |
تاثیرآزمایشگاهی اثر شکل موانع پایه اسکله بر خصوصیات امواج عرضی | ||
فصلنامه علمی تخصصی مهندسی آب | ||
مقاله 3، دوره 6، شماره 4، اسفند 1397، صفحه 257-264 اصل مقاله (1.04 M) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مهشاد همت پور* 1؛ امیر عباس کمان بدست2 | ||
1گروه فنی مهندسی-سواحل، بنادر و سازههای دریایی ، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران | ||
2گروه علوم و مهندسی آب، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران | ||
چکیده | ||
بر اثر جریان سیالات پیرامون مجموعه ای از موانع با مقاطع مختلف که در مسیر جریان قرار گرفته اند و در نتیجه همپوشانی لایه های برشی و ورتکس ناشی از جدایی خطوط جریان، امواج عمود بر جریان تشکیل می شود. امواج عمود بر جریان از نوع نوسانی ایستا، عرضی و خطی هستند. در این تحقیق تاثیر شکل موانع پایه اسکله بر امواج عرضی عمود بر جریان، با ساخت موانع در فلوم آزمایشگاه مورد بررسی قرار گرفته است. موانع مسیر جریان، موانع چوبی به چهار شکل مقطع متفاوت در دو آرایش موازی و زیگزاگ که بر روی یک ورق فلزی روی کف فلوم نصب شدهاند. با تغییر دادن شرایط هیدرولیکی جریان، در پنج دبی مختلف موج با شرایط متفاوت در فلوم آزمایشگاهی تشکیل شد. در حالت تشدید امواج، رابطه مستقیمی بین طول موج امواج و آرایش موانع آزمایشگاهی داشتند. در این تحقیق فرکانس امواج عمود بر جریان، در آرایش های غیر موازی و زیگزاگی موانع مقایسه شده است. نتایج نشان داد آرایش زیگزاگ موانع به دلیل پوشانندگی بالاتر از همه بهتر بوده و شکل مثلث با وجود اغتشاش بیشتر در بین پایه ها بیشترین تولید را دارا است. | ||
کلیدواژهها | ||
امواج عرضی؛ دامنه موج؛ گردابه؛ تراکم موانع؛ نوسان جریان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 233 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 118 |