تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,329 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,945 |
تطبیق انتقادی داستان «دریا هنوز آرام است» از احمد محمود با مؤلفههای مکتب ناتورالیسم | ||
جستار نامه: ادبیات تطبیقی (فارسی- انگلیسی) | ||
مقاله 5، دوره 2، شماره 5، آذر 1397، صفحه 19-35 اصل مقاله (537.47 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
نویسنده | ||
رضا جلیلی* | ||
گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی نیشابور، نیشابور، ایران. | ||
چکیده | ||
مکتبهای ادبی به این دلیل که نشاندهندۀ مؤلفههای اجتماعی، سیاسی و فرهنگی هر دوره هستند، معیارهایی مهم برای درک ویژگیهای ادبی ادوار مختلف محسوب میشوند. یکی از این مکتبها ناتورالیسم است که در آغاز از طریق ترجمۀ آثار نویسندگان آمریکایی و اروپایی در دورۀ مشروطه به ادبیات داستانی فارسی راه یافت. احمد محمود بهعنوان یکی از نمایندگان برجستۀ ناتورالیسم، قواعد و مؤلفههای این مکتب را به نیت بازگویی نقدهای اجتماعی و تشریح احوالات مردم در داستانهای خود دخالت داده است. بررسی توصیفی- تحلیلی مهمترین ویژگیهای ناتورالیستی «دریا هنوز آرام است» نشان میدهد که با توجه به عناصری همچون «جنبههای فیزیولوژیکی»، «شکستن حرمت کاذب واژگان»، «نفی آزادی و باور به جبر تاریخی و اجتماعی»، «سبک محاورهای»، «توصیف دقیق و شرح جزئیات»، «محدودیت تواناییهای جسمانی»، «خلق شخصیتهایی با خوی حیوانی» و «پایان غمانگیز داستان»، داستان مذکور واکنشی ادبی نسبت به ضعفها و محرومیتهای عمدتاً اقتصادی جامعۀ ایران در دهههای سی و چهل خورشیدی به شمار میآید. محمود در مواردی با توجه به بافت فرهنگی و دینی گروه هدف، از برخی مؤلفههای ناتورالیسم عدول کرده که «عدم توجه به تأثیر ژنتیک در زندگی افراد»، «بسامد پایین واژگان تابو» و «پرداختن به مسائل ورای طبیعت در سطحی محدود» از آن جمله است. | ||
کلیدواژهها | ||
ناتورالیسم؛ احمد محمود؛ دریا هنوز آرام است | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 272 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 537 |