| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,610,208 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,290,564 |
دانشـسراهـا و مسئله تربیت و تأمین معلم در ایران دهـه 1320ش. | ||
| پژوهش نامه تاریخ | ||
| مقاله 3، دوره 14، شماره 54، خرداد 1398، صفحه 1-1 | ||
| نوع مقاله: پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| علی رضا سنگتراشان1؛ منیژه صدری* 2؛ حسن زندیه3؛ معصومه قره داغی1 | ||
| 1گروه تاریخ، واحد شبستر، دانشگاه آزاد اسلامی، شبستر، ایران | ||
| 2گروه تاریخ، واحد شبستر، دانشگاه آزاد اسلامی، شبستر، ایران. | ||
| 3گروه تاریخ ، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| کمبود معلم در تاریخ معاصر ایران یکی از معضلات نظام آموزشی بوده و دولت برای حل این موضوع اقدامات زیادی انجام داده است. گرچه در اواخر دوره قاجار دارالمعلمین و سپس در اواسط دوره رضاشاه دانشسراهای تربیت معلم تأسیس گردید، اما تا پایان سلطنت وی، تعداد معلمان با تعداد مراکز آموزشی و داوطلبان تحصیل همخوان نبود. با آغاز سلطنت محمدرضاشاه تا سقوط دکتر مصدق و آغاز انتقادات از دولت و ساختار وزارتخانهها، نظام آموزشی نیز مورد هدف قرار گرفت و تغییراتی در آن ایجاد گردید. در این دهه نیز دولت برای جبران کمبود معلم و افزایش تعداد دانشآموزان تدابیری برای تربیت معلم به کار گرفت که بررسی آن، مسئله مقاله پیشرو است. پژوهش حاضر با هدف تبیین وضعیت نظام آموزشی کشور و شناخت اقدامات دولتی برای تأمین معلمان در برهه زمانی سقوط رضاشاه تا سقوط دولت مصدق، انجام شده و بر اساس منابع اسنادی و کتابخانهای و با روش تحلیل تاریخی تدوین گردیده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که در کابینههای بعد از دوره رضاشاه توجه زیادی به موضوع تربیتِ معلم شد و با مصوبات مختلف، احتیاج به معلم تا حدودی مرتفع گردید. از طرفی این موضوع عامل مهمی در گسترش سواد و علاقه به تحصیل نزد عموم بود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| «تربیت معلم»؛ « دانشسرا»؛ «نظام آموزشی»؛ «محمدرضاشاه» | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 547 |
||