تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,208 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,880 |
تأثیرپذیری تعلیمی نزاری قهستانی در دستورنامه از بوستان سعدی | ||
فصلنامه تخصصی زبان و ادبیات فارسی | ||
مقاله 7، دوره 15، شماره 18، تیر 1398، صفحه 131-150 اصل مقاله (793.44 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سید طالب جلالی1؛ عباس خیرابادی2؛ حمید رضا سلیمانیان3 | ||
1دانشجوی دکتری گروه زبان وادبیات فارسی دانشگاه ازاد اسلامی واحد تربت حیدریه ایران | ||
2گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه ازاد تربت حیدریه ایران | ||
3گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه ازاد اسلامی واحد تربت حیدریه ایران | ||
چکیده | ||
بوستان سعدی یکی از جامعترین آثار تعلیمی در حوزۀ ادب فارسی محسوب میشود. شاعر در این اثر دنیای آرمانی مبتنی بر اخلاق خود را به تصویر کشیده است. هنرمندی سعدی در تحقّق این امر، باعث شد دهها چهرۀ ادبی ، آثاری به سبک و سیاق بوستان پدید بیاورند و به تقلید و تتبّع از موازین آن بپردازند. در این بین، حکیم نزاری قهستانی آن گونه که خود نیز، اشاره کرده، در دستورنامه تحت تأثیر بوستان سعدی بوده است. یکی از جنبههای اصلی تأثیرپذیری، موضوعات اخلاقی و تعلیمی است. از این رو، در مقالۀ حاضر، به روشی توصیفی – تحلیلی و با استناد به منابع کتابخانهای، مهمترین وجوه مشترک تعلیمی در دو اثر مذکور، بررسی و کاویده خواهد شد. به نظر میرسد نزاری در طرح و شرح مباحث تعلیمی همچون توکّل به خدا، مهماننوازی، عفو کردن گناهکاران، بخشندگی و سخاوت، ستایش فروتنی و نکوهش غرور، خلوص نیت، رازداری، احترام به دیگران و نکوهش عیبجویی به سعدی عنایت داشته است. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 302 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 447 |