تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,800,519 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,318 |
موسیقی کناری در شعر کودک | ||
پژوهش های نقد ادبی و سبک شناسی | ||
مقاله 1، دوره 10، شماره 37، مهر 1398، صفحه 11-30 اصل مقاله (764.22 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
پیمانه اسماعیلی1؛ اصغر رضاپوریان* 2 | ||
1دانشآموخته گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران | ||
2استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران. (نویسنده مسئول) | ||
چکیده | ||
در شعر کودک، کمتر شعری را سراغ داریم که در آن از موسیقی کناری یا اَشکالِ مختلف قافیه، نهایت استفاده نشدهباشد. شاعران شعر کودک بهدلیل تأثیر غیرقابل انکار عناصر موسیقایی بیرونی، کناری و درونی، همواره کوشیدهاند این عناصر موسیقایی را به بهترین شکل، بهکار ببرند. محمود کیانوش یکی از شعرای تأثیرگذار و صاحبنظر در عرصه شعر کودک است. این پژوهش که با روش توصیفی – تحلیلی و مبتنی بر نظریات صورتگرایی نوشتهشده، ضمن واکاویِ دو مورد خاص با نامهای قافیه فقیر و غنی از موسیقی کناری در شعر این شاعر، به این نتیجه رسیده که در نخست، محمود کیانوش آگاهانه و مبتنی بر آرای خود پیرامون موسیقی کناری شعر کودک، از قافیههای غنیِ موسیقایی در اشعار خود بهره برده، سپس این قافیهها به شکلی کاملاٌ هنرمندانه و خلّاق و با بسامدهایی معنادار و به دور از هرگونه تصنّع یا تکلّف در اشعار کودکانه او قابل تشخیص است. | ||
کلیدواژهها | ||
محمود کیانوش؛ شعر کودک؛ موسیقی کناری؛ قافیه؛ قافیه غنی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 362 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 209 |