| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,552,784 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,265,293 |
بررسی مفهوم «دیگری» در منطقالطیر عطار | ||
| فصلنامه زبان و ادب فارسی | ||
| مقاله 6، دوره 11، شماره 39، شهریور 1398، صفحه 120-138 اصل مقاله (483.25 K) | ||
| نوع مقاله: علمی-پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| نرگس صالحی* 1؛ محمدرضا حاجی آقابابایی2 | ||
| 1دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه علامه طباطبایی | ||
| 2استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه علامه طباطبایی | ||
| چکیده | ||
| منطقالطیر عطار از منظومههای مهم عرفانی است که میتوان آن را بر اساس نظریهی منطق مکالمهای باختین و تبیین مفهوم «دیگری» مورد بررسی قرار داد. عطار در پی تبیین جایگاه مرغان به عنوان «من» و سیمرغ یا همان ذات الهی به عنوان «دیگری» است. حرکت مرغان به سوی سیمرغ حرکتی برای شناخت ارزش وجودی خود است که با پشت سر گذاشتن مراحل سیر و سلوک، درکی درست از هویت و جایگاه خود پیدا میکنند. از دیدگاه عرفانی، جهان چیزی جز جلوهای از ذات الهی نیست و از این رو اعتقاد به مفهوم دوگانهی «من» و «دیگری» در اندیشهی عرفانی، امری باطل است. مطابق با این دیدگاه منی وجود ندارد و اگر آدمی چنین تصور نادرستی دارد، به سبب وابستگیها و تعلقات پیرامونی است و آنچه سیر و سلوک نامیده میشود، در حقیقت راهی است برای رساندن آدمی به شناخت تازهای از خود و فهم این موضوع که خودی وجود ندارد و هرچه هست، اوست. با توجه به چنین اندیشهای به هیچ روی گفتوگویی میان من و دیگری شکل نمیگیرد و اصولاً دیدگاه عرفانی، دیدگاهی چندصدا به شمار نمیآید. آنچه در عرصهی عرفان وجود دارد و شخص عارف با سیر و سلوک خود در پی رسیدن به آن است، نفی من و متجلی ساختن خداوند است و این همان چیزی است که در عرفان توحید نامیده میشود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| تحلیل متن؛ چندصدایی؛ دیگری؛ عطار؛ منطقالطیر | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 270 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 211 |
||