تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,629 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,549,913 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,678,220 |
ساخت و بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس اضطراب کنکور در بین دانشآموزان کنکوری | ||
دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 24 شهریور 1398 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30486/jsrp.2019.576120.1508 | ||
نویسندگان | ||
محبوبه حجتی1؛ زهرا یوسفی* ؛ محسن گلپرور2 | ||
1گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) | ||
2گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف ساخت و بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس اضطراب کنکور دانشآموزان کنکوری انجام شد. بدین منظور از جامعه آماری دانشآموزان دختر و پسر متوسطه شهر اصفهان، نمونهای به حجم 400 نفر (200 دختر و 200 پسر) از طریق روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. پس از ساخت و آماده سازی مقیاس اضطراب کنکور، گروه نمونه این مقیاس را همراه با مقیاسهای عملکرد اجرایی (جیوا و همکاران، 2000)، دلبستگی به والدین (آرمسدن و گرینبرگ، 1987) و اضطراب امتحان ساراسون (1980) تکمیل نمودهاند. دادهها به کمک آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (تحلیل همبستگی، تحلیل عامل اکتشافی و تعیین هنجار) مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد در راستای روایی همگرا و واگرا و همزمان مقیاس اضطراب کنکور، بین امتیازات حاصل از مقیاس ساخته شده در این پژوهش با عملکرد اجرایی، دلبستگی به والدین و اضطراب امتحان همبستگی معنادار وجود دارد. تحلیل عاملی اکتشافی (تحلیل مؤلفههای اصلی) سه عامل اصلی بهنام آثار اضطراب کنکور، نگرانی عملکرد در کنکور و باورهای مرتبط با اضطراب کنکور را به دست داد و ضرایب بازآزمایی نیز در حد مطلوبی به دست آمد. با توجه به نتایج میتوان از این تست برای ارزیابی اضطراب کنکور در پژوهش و درمان استفاده کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
اضطراب کنکور؛ روایی؛ پایایی؛ دانشآموزان کنکوری | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,416 |