تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,624 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,435,442 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,456,016 |
تدوین الگوی هویت دانشآموزان به منظور طراحی محتوای کتب درسی | ||
فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی | ||
مقاله 4، دوره 13، شماره 2 - شماره پیاپی 48، شهریور 1398، صفحه 69-86 اصل مقاله (316.75 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
عزت خبازی* 1؛ پریناز بنیسی2 | ||
1دانشجوی دکتری برنامهریزی درسی، گروه علوم تربیتی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران | ||
2استادیار گروه روانشناسی و مشاوره، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف این تحقیق تدوین الگوی هویت دانشآموزان به منظور طراحی محتوای کتب درسی در دانشآموزان دوره اول متوسطه برای ارائه الگوی مناسب بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا کیفی بود. جامعه پژوهش محتوای کتب درسی علوم اجتماعی پایه هفتم، هشتم و نهم و خبرگان حوزه تعلیم و تربیت بودند که با توجه به اصل اشباع نظری تعداد 9 نفر با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. ابزارهای گردآوری اطلاعات شامل روشهای فیشبرداری و مصاحبه نیمهساختاریافته بود و اعتبار دادهها و یافتهها با روشهای بازبینی مشارکتکنندگان و بررسی خبرگان تایید شد. همچنین دادهها با روش تحلیل مضمون تحلیل شدند. نتایج نشان داد که مولفههای تشکیل دهنده هویت شامل جامعه و روابط اجتماعی، خانواده و والدین، وسایل ارتباط جمعی، سن، مدرسه، نظام آموزشی، آینده شغلی، شخصیت فرد و معلمان بودند. علاوه بر آن بر اساس مولفههای مذکور الگوی مناسب هویت دانشآموزان به منظور طراحی محتوای کتب درسی علوم اجتماعی در دانشآموزان دوره اول متوسطه طراحی شد. | ||
کلیدواژهها | ||
الگوی هویت؛ دانشآموزان؛ طراحی محتوای کتب درسی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 255 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 283 |