تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,256 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,894 |
شناسایی و اولویت بندی ابعاد و مؤلفه های آموزش و پرورش استاندارد | ||
فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی | ||
مقاله 5، دوره 13، شماره 2 - شماره پیاپی 48، شهریور 1398، صفحه 87-110 اصل مقاله (620.84 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمد خوب چهره* 1؛ احمد اکبری2؛ هادی پورشافعی3؛ مسلم چرابین4 | ||
1دانش آموخته دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نیشابور. ایران | ||
2استادیار گروه علوم تربیتی، واحد بردسکن، دانشگاه آزاد اسلامی، بردسکن، ایران | ||
3دانشیار رشته مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی،دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران | ||
4استادیار گروه علوم تربیتی، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف شناسایی و اولویت بندی مؤلفههای آموزش و پرورش استاندارد، از نظر خبرگان آموزشی انجام گرفت. روش تحقیق آمیخته و نوع تحقیق توصیفی-پیمایشی بود. دادهها به صورت مصاحبه و میدانی گردآوری گردید. جامعه آماری کارشناسان و خبرگان در حوزه آموزش و پرورش بودند در بخش کیفی با رویکرد نمونه گیری هدفمند گلوله برفی، تعداد 21 نفر جهت مصاحبه در بخش کمی برای گردآوری دادههای مورد نیاز، تعداد 260 نفر از خبرگان و کارشناسان در حوزه آموزش و پرورش استان خراسان جنوبی در سال تحصیلی 97-96 به روش نمونه گیری خوشهای سهمیهای انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات بخش کیفی شامل مصاحبه نیمه ساختار یافته و در بخش کمی از پرسشنامه محقق ساخته با طیف پنج گزینه ای لیکرت استفاده گردید. برای تعیین پایایی و اعتبار ابزار اندازه گیری نیز از آلفای کرونباخ، روایی محتوایی و همزمان استفاده شد. برای تحلیل دادههای کیفی از روش داده بنیاد و برای دادههای کمی از شاخصهای توصیفی، آزمون فریدمن نرم افزار SPSS21 استفاده شد. نتایج کلی پژوهش حاکی از آن است که آموزش و پرورش دارای سه بعد بنیادی، ساختاری و فرایندی است. همچنین مؤلفه های آموزش و پرورش استاندارد مطالعه حاضر مشتمل بر 27 مؤلفه به روش کدگذاری به دست آمد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش و پرورش؛ استاندارد سازی؛ آموزش و پرورش استاندارد | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 614 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,922 |