تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,625 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,449,599 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,466,297 |
مدل مناسب نظام تربیت معلم ایران بر اساس مبانی نظری و متن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش | ||
فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی | ||
مقاله 7، دوره 13، شماره 2 - شماره پیاپی 48، شهریور 1398، صفحه 129-148 اصل مقاله (485.81 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
لطف الله سمندری* 1؛ محمد رضا کرمی پور1؛ رسول داودی2؛ نقی کمالی3 | ||
1دانشکده مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد زنجان زنجان، ایران | ||
2عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان ، گروه علوم تربیتی و روانشناسی ، زنجان ، ایران | ||
3استادیار دانشکده مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد زنجان زنجان، ایران | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف «ارائه مدلی برای نظام تربیت معلم ایران براساس مبانی نظری و متن سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش» در نظر گرفته شد. روش پژوهش؛ از نظر هدف ترکیبی از مدلهای کاربردی و توسعهای است. از نظر جمعآوری دادهها نیز، دارای رویکرد آمیخته (کیفی - کمّی) است. برای تجزیه و تحلیل دادهها نیز از مجموعه آمار توصیفی و استنباطی شامل جدول و نمودار فراوانی، میانگین، انحراف استاندارد، ضریب آلفای کرونباخ، میانگین واریانس استخراج شده(AVE)، ماتریس جذر AVE، آزمون کولموگروفاسمیرنف، تحلیل عاملی اکتشافی (کومو، بارتلت)، تحلیل عاملی تاییدی، رتبهبندی فریدمن و t تکنمونهای از طریق نرمافزارهای آماری 21SPSS-v، Smart-PLS، Lisrel استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که: عوامل تشکیل دهنده نظام تربیت معلم ایران دارای ابعاد فلسفه تربیت با 5 مؤلفه، اهداف با 5 مؤلفه، برنامه درسی با 6 مؤلفه، ساختار سازمانی با 6 مؤلفه و ارزشیابی کیفیت آموزش با 7 مؤلفه میباشد. عوامل اثر گذاربر نظام تربیت معلم ایران دارای ابعاد سیاستهای کلان اداری کشور با 3 مؤلفه و برنامه ریزی استراتژیک وزارت عتف و آ.پ با 4 مؤلفه و مدیریت حرفهای با 5 مؤلفه میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
نظام تربیت معلم؛ عوامل تشکیل دهنده؛ عوامل اثر گذار | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 408 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 351 |