تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,623 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,416,319 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,444,860 |
مهر عقیق ساسانی در موزه ملی پاریس | ||
تاریخ ایران اسلامی | ||
مقاله 7، دوره 6، شماره 2، اسفند 1397، صفحه 103-126 اصل مقاله (975.87 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
نعمت الله علی محمدی1؛ محرم باستانی* 2 | ||
1دکتری تاریخ دانشگاه تهران | ||
2دانشجوی دورۀ دکتری باستانشناسی دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
طرح مسئله: مُهرها از جمله اشیا باارزشی هستند که سابقه بسیار طولانی دارند. بنابر شواهد باستانشناسی قدمت این شیئی به هزاره ششم قبل از میلاد باز میگردد. اهمیت مسئله: چنانکه اسناد و مدارک شهادت میدهند، این شیئی در طول ادوار تاریخی تحولات زیادی را پشت سر گذاشته است، به طوری که طرحها، شکلها، رنگها و کتیبههای آن بنا بر شرایط زمانی دشت خوش تغییر شدهاند و هر یک از تعلیقات آن مفاهیم پیچیده و اطلاعات ارزشمندی را در خود کتمان کردهاند که واکاوای آنها می تواند بسیاری از ابهامات موجود در متون تاریخی را تبیین نماید. اهمیت موضوع(دغدغه مقاله): هدف اصلی این تحقیق، پویش و کاوش نشانهها و علایم موجود در مُهر ساسانی موزه پاریس است که برخی از محققان با بررسی ابعادی از آن به اشتباه این مهر ساسانی را به قباد اول ساسانی منسوب میسازند که با توجه به شواهد و مدارک، این مهر نمیتواند به او تعلق داشته باشد، بلکه از ظواهر امر چنین بر میآید مُهر موجود موزۀ پاریس از آن کسی دیگری است. رویکرد پژوهش: برای این منظور مقالۀ حاضر درصدد است تا با رویکرد تطبیقی و مقایسهای و تلفیق دادههای باستانشناسی و شواهد تاریخی و همچنین با استناد به شواهد سکهشناسی با دیدی جامع نسبت به شناسایی هرچه بهتر این اثر تاریخی بپردازد؛ پرسش تحقیق : و با این پرسش؛ مُهر پیداشده مربوط به کدام دورۀ تاریخی است؟ در صورت مشخص شدن دورۀ تاریخی آن، نشانههای و تعلقات آن دورۀ تاریخی چیست؟ نقوش کاربردی آن نمادی چه چیزی است؟ سبک هنری و نقوش آن از کجا تأثیر پذیرفته و چه اطلاعاتی را در خود دارد؟ کارکرد، نوع رنگ، شکل و کتیبه آن چه مفاهمی را بیان میکند؟ روش پژوهش و استنتاج: مبنای تحقیق بر روش تحلیلی و توصیفی است و نگارندگان قصد دارند تا با استفاده از جمعآوری و تحلیل اطلاعات و مشخصکردن تاریخ، تلفیق دادههای باستانشناسی، سکهشناسی و شواهد تاریخی در جهت اثبات این موضوع اینکه مُهر موجود در موزۀ پاریس متعلق به پیروز ساسانی، شواهد و قراین مستدل را ارائه دهند؛ چرا که دادههای باستانشناسی و سکهشناسی و همچنین اسناد تاریخی نشان میدهند که تمامی علایم و نشانههای روی مُهر با سکههای به جا مانده از پیروز مطابقت دارد. شاید برخی از نشانهها و علایم موجود با سایر شاهان ساسانی تطبیق نماید، ولی در برخی از جهات با سایر آثار به دست آمده از شاهان ساسانی چون خسروانوشیروان، قباد اول، هرمزد چهارم و خسروپرویز تفاوت اساسی دارد و از این رو میتوان حدس زد که مهر متلعق به هیچ یک از شاهان مورد اشاره نیست و به شواهد و نمادهای سکه پیروز ساسانی نزدیکتر است. | ||
کلیدواژهها | ||
ایران؛ باستان شناسی؛ ساسانی؛ موزۀ پاریس؛ مُهرها | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 344 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,394 |