تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,987 |
تعداد مقالات | 83,494 |
تعداد مشاهده مقاله | 76,799,863 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 53,899,311 |
مقایسۀ سرسختی و خودکارآمدی در دانشجویان ورزشکار و غیرورزشکار | |||
مدیریت و رفتار سازمانی در ورزش | |||
مقاله 5، دوره 1، شماره 2، آذر 1391، صفحه 43-49 اصل مقاله (324.29 K) | |||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | |||
نویسندگان | |||
سیده لیلا دلقندی* 1؛ محمد رضا اسماعیل زاده2؛ امیر مقدم1 | |||
1کارشناس ارشد مدیریت | |||
2استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد | |||
چکیده | |||
عوامل روانی، نقش تعیینکنندهای در افزایش آمادگی جسمانی و موفقیت ورزشکاران ایفا میکند. سرسختی و خودکارآمدی، از عوامل روانی مهم در تعیین موفقیت ورزشکاران محسوب میشود. هدف پژوهش حاضر، مقایسۀ سرسختی روانشناختی و خودکارآمدی در دانشجویان ورزشکار و غیرورزشکار است. پژوهش حاضر، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعۀ آماری این پژوهش را کلیۀ دانشجویان دانشگاه دولتی و دانشگاه آزاد اسلامی بجنورد که در سال تحصیلی 1391-1390 مشغول به تحصیلاند، تشکیل میدهد. حجم نمونه در این پژوهش، 677 نفر است که براساس فرمول کوکران محاسبه شده است و از این تعداد 106 نفر ورزشکار و 566 نفر غیرورزشکار بودند. در پژوهش حاضر، از پرسشنامۀ سرسختی روانشناختی کوباسا و پرسشنامۀ خودکارآمدی بندورا (GSE) استفاده شد. دادهها با استفاده از روش آمار توصیفی و آزمونهای کلموگروف ـ اسمیرنوف، آزمون کای اسکوئر و آزمون t برای مقایسۀ میانگین دو گروه مستقل مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند. نتایج نشان داد بین میانگین متغیر سرسختی و ابعاد آن شامل تعهد، مبارزهجویی و کنترل در دو گروه ورزشکار و غیرورزشکار تفاوت معناداری وجود دارد (16/3=t و01/0> p)، (623/1=t و05/0> p)، (277/2=t و01/0> p) و (276/4=t و01/0> p)؛ نتایج همچنین بیانگر وجود تفاوت معنادار در متغیر خودکارآمدی بین دو گروه ورزشکار و غیرورزشکار است (987/1=t و05/0> p). ارتقای سختکوشی حاصل از شرکت در فعالیتهای ورزشی و کنترل استرس ناشی از مهارانگیختگی هیجانی را میتوان بهعنوان تبیینهای نتایج پژوهش حاضر بیان کرد | |||
کلیدواژهها | |||
سرسختی روانشناختی؛ خودکارآمدی؛ ورزشکار | |||
مراجع | |||
پورجعفردوست، کاملیا. 1386. ساخت و هنجاریابی خودکارآمدی دانشآموزان 14 تا 18 سال دبیرستانهای شهر کرج(پایاننامۀ کارشناسی ارشد رشتۀ روانشناسی)، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی. حسنشاهی، محمدمهدی و همکاران. 1384. «تأثیر راهبردهای مقابله با استرس بر سلامت روان دانشجویان: اثر تعدیلکنندۀ سرسختی روانشناختی»، دانش و پژوهش در روانشناسی. ش 26، ص 98-77. ساداتی، زهرا و همکاران. 1391. «خودکارآمدی ادراکشده دربین دانشجویان: نقش هوش هیجانی و حمایت اجتماعی»، مجموعهمقالات ششمین سمینار سراسری بهداشت روانی دانشجویان، ص 467-466. سلیمانی، نادر. 1388. «بررسی رابطۀ هوش هیجانی مدیران گروه آموزشی با خودکارآمدی آنان در واحدهای داشگاه آزاد اسلامی منطقۀ ده کشور»، فصلنامۀ رهبری و مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی ـ واحد گرمسار، سال سوم، ش 4، ص 154-137. سلیگمن، مارتین. 1389. کودک مثبت. ترجمۀ فروزنده داورپناه. تهران: رشد. شریفی درامدی، پرویز. 1380. روانشناسی تحولی. تهران: خوشنواز. کار، آلن. 1387. روانشناسی مثبت: علم شادکامی و نیرومندی انسان. تهران: سخن. کاشانی، ولیا... .1389. مقایسۀ سرسختی ذهنی زنان و مردان ورزشکار رشتههای انفرادی و غیرتماسی در سطوح مختلف مهارتی(پایاننامۀ کارشناسی ارشد در رشتۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی)، دانشگاه تهران. کدیور، پروین. 1382. روانشناسی تربیتی. تهران: سمت. محمودی، حسین. 1389. بررسی رابطۀ بین منبع نترل و شادکامی در دانشجویان(پایاننامۀ کارشناسی)، دانشکدۀ علوم انسانی دانشگاه بجنورد. مختاری، پونه و همکاران. 1386. «تأثیر تمرین مشاهدهای بر یادگیری مهارت سرویس بلند بدمینتون با تاکید بر نقش میانجیگری خودکارآمدی»، حرکت 32، 131-117.
Blanchard, C. 2008. “Self-Efficacy and Mood in Cardiac Rehabilitation: Should Gender Be Considered?”, Behavior Medicine 27, 110-120. Brooks, M. V. 2003. “Health - Related Hardiness and Chronic Illness”, Nursing Forum, 38, 11-20. Cockerel, I.(ed.). 2002. “Solutions in Sport Psychology”. Thomson Publishing(p. 32-43); Journal of Preventive Medicine 29, 10-19. Dishman, R. K. 2005. “Self-management Strategies Mediate Self-efficacy and Physical Activity”, American Journal of Preventive Medicine, 29, 10-19. Feltz, D. L. 1988. “Gender Differences in Causal Element of Self- efficacy on a Huge Avoidance Motor Task”, Journal of Sport and Exercise Psychology, 10, 151-160. Golby.A & Sheared.N.B. 2004. “Mental Toughness and Hardiness at Different Levels of Rugby League”, Personality and Individual Difference 37, 933-944. Hanton, S., Evans, L., & Neil, R. (2003). Hardiness and the competitive trait anxiety response. Anxiety, Stress, & Coping: An International Journal, 16, 167-184. Joseph, S. 1997. Understanding Post-traumatic Stress: A Psychological Perspective on PTSD and Treatment. West Sussex: Wiley. Kobasa, S. C. 1979. “Stressful Life Event, Personality, and Health: An Inquiry into Hardiness”, Journal of Personality and Social Psychology 37, 1-11. Kobasa, S. C. 1988. “Hardiness in Lindsey”, in: Thompson and Spring (eds.), Psychology (3rd ed.), New York: Worth Publication. Lee, Y. S. & Laffrey, S. C. 2008. “Physical Activity in Older Adults: Testing a Model”, Nursing Research 55(2), 110-120. Madi, S. 2007. “Relevance of Hardiness Assessment and Training to the Military Context”, Military Psychology 19(1), 61-70. Pintrich, P. R. 1990. “Motivational and Self-regulated Learning Components of Classroom Performance”, Journal of Educational Psychology 82, 33-40. Ramzi, Sepide. 2010. “The Impact of Hardiness on Sport Achievement and Mental Health”, Procedia - Social and Behavioral Sciences, Volume 5, 2010, Pages 823–826 Rodgers, W. M. 2008. “Evidence for a Multidimensional Self-efficacy for Exercise Scale”, Research Quarterly for Exercise and sport, Volume 79, Issue 2, pages 222-234. | |||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 318 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 158 |