تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,800,537 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,357 |
واکاوی جایگاه قیاس در حقوق اسلامی باتاکید برآرای امام خمینی (ره) | ||
فقه و مبانی حقوق اسلامی | ||
مقاله 1، دوره 12، شماره 2 - شماره پیاپی 31، شهریور 1398، صفحه 11-25 اصل مقاله (587.86 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمود حق بجانب* 1؛ احمد رضا توکلی* 2؛ محمدعلی حیدری3 | ||
1گروه الهیات و معارف اسلامی (فقه و مبانی حقوق )،واحد نجف آباد،دانشگاه آزاد اسلامی،نجف آباد ایران | ||
2استادیار فقه ومبانی حقوق اسلامی،واحد نجف اباد،دانشگاه ازاد اسلامی،نجف اباد،ایران | ||
3استادیار فقه ومبانی حقوق اسلامی،واحد نجف آباد،دانشگاه ازاد اسلامی،نجف آباد ،ایران | ||
چکیده | ||
در این تحقیق دو رویکرد عمده در زمینه مشروع بودن استفاده از قیاس در استنباط و استخراج احکام اسلامی در کنار یکدیگر قرار گرفتهاند: یکی عامه که اعتقاد دارد قیاس باعث تدوین قوانین و احکامی میگردد که شبیه آن در قرآن یا دیگر مکتوبات نیست؛ گروه دیگر امامیه است که رویکردی متفاوت با عامه دارد و استفاده از قیاس برای طراحی قوانین جدید اسلامی را ناکافی و ناصحیح میداند و شیوههای دیگری را جایگزین آن نموده است. با این وجود در این تحقیق مشخص گردید که شیعیان نیز در موارد زیادی ازقیاس استفاده نموده وازآن به عنوان قیاس منصوصالعله، قیاس اولویت و تنقیح مناط ودرک ملاک یاد می کنند. نمونههای زیادی در قانون فعلی ایران مشاهده میگردد که در آن برای استخراج قوانین از قیاس استفاده شده است. به این ترتیب میتوان دریافت که برخلاف تفاوت نظری، تشابه عملی گستردهای در استخراج قوانین به واسطه قیاس میان دو گروه عامه و امامیه مشاهده میگردد. این تحقیق خط بطلانی بر پژوهشها و دیدگاههایی است که تاکنون کاربردهمه اقسام قیاس را در میان شیعه رد کرده و آنها را مخالف اساسی قیاس برای استنباط احکام و قوانین اسلامی ذکر کردهاند. | ||
کلیدواژهها | ||
قیاس؛ امامیه؛ دیدگاه عامه؛ کاربرد عقل | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 259 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 281 |