تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,625 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,440,690 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,459,948 |
بررسی اثربخشی مداخلهی پیشگیری خانواده-محور مبتنی بر دلبستگی بر بهبود رابطهی والد-فرزند، انگیزهی پیشرفت تحصیلی و هوش هیجانی نوجوانان دچار اختلال سلوک | ||
فصلنامه تعالی مشاوره و روان درمانی | ||
مقاله 2، دوره 7، شماره 26، شهریور 1397، صفحه 20-33 اصل مقاله (501.23 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
ناهید محمودی1؛ نیلوفر رفاهی2؛ فروغ ماهیگیر3؛ آیت الله کریمی باغملک* 3 | ||
1دانش اموخته کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مرودشت، شیراز، ایران | ||
2دانش اموخته کارشناسی ارشد راهنمایی و مشاوره، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران | ||
3استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی مداخلهی پشگیری خانواده-محور مبتنی بر دلبستگی بر بهبود رابطهی والد-فرزند، انگیزهی پیشرفت تحصیلی و هوش هیجانی نوجوانان دچار اختلال سلوک (CD) در شهر اهواز بود. روش: طرح پژوهش حاضر، نیمهآزمایشی با گروه کنترل و به روش تحلیل کواریانس چندمتغیره بود. جامعهی پژوهش حاضر شامل کلیهی دانشآموزان دچار اختلال سلوک شهر اهواز بود که با روش نمونهگیری هدفمند، 30 دانشآموز دچار CD انتخاب شدند و به طور تصادفی به دو گروه مساوی درمان یا کنترل تخصیص یافتند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش شامل مقیاس رفتار متعارض، آزمون انگیزهی پیشرفت هرمنز و مقیاس هوش هیجانی ونگ-لاو هستند. برای گروه آزمایش، 11 جلسهی 50 دقیقهای هفتگی برنامهی مداخلهی پیشگیری خانواده-محور مبتنی بر دلبستگی اجرا شد ولی گروه کنترل هیچ گونه مداخلهای دریافت نکرد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار استنباطی تحلیل کواریانس چندمتغیری (MANCOVA) و تک متغیری (ANCOVA) استفاده شد. تحلیلهای آماری با استفاده از نرمافزار آماری 25-SPSS انجام شد. یافته ها: نتایج نشان داد که مداخلهی به کار رفته باعث کاهش میزان تعارض والد-فرزندی و افزایش انگیزهی پیشرفت تحصیلی و هوش هیجانی دانشآموزان دچار CD میشود. نتیجه گیری: به طور کلی، میتوان گفت که مداخلهی پشگیری خانواده-محور مبتنی بر دلبستگی برای کمک به دانشآموزان دچار CD، اثربخش است و توصیه میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
مداخلهی پیشگیری خانواده محور؛ دلبستگی؛ رابطهی والد-فرزندی؛ انگیزهی پیشرفت تحصیلی؛ عملکرد هیجانی؛ اختلال سلوک | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 195 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 274 |