| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,629,364 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,301,195 |
بررسی اثربخشی مداخلهی پیشگیری خانواده-محور مبتنی بر دلبستگی بر بهبود رابطهی والد-فرزند، انگیزهی پیشرفت تحصیلی و هوش هیجانی نوجوانان دچار اختلال سلوک | ||
| فصلنامه تعالی مشاوره و روان درمانی | ||
| مقاله 2، دوره 7، شماره 26، شهریور 1397، صفحه 20-33 اصل مقاله (501.23 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| ناهید محمودی1؛ نیلوفر رفاهی2؛ فروغ ماهیگیر3؛ آیت الله کریمی باغملک* 3 | ||
| 1دانش اموخته کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مرودشت، شیراز، ایران | ||
| 2دانش اموخته کارشناسی ارشد راهنمایی و مشاوره، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران | ||
| 3استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| هدف: پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی مداخلهی پشگیری خانواده-محور مبتنی بر دلبستگی بر بهبود رابطهی والد-فرزند، انگیزهی پیشرفت تحصیلی و هوش هیجانی نوجوانان دچار اختلال سلوک (CD) در شهر اهواز بود. روش: طرح پژوهش حاضر، نیمهآزمایشی با گروه کنترل و به روش تحلیل کواریانس چندمتغیره بود. جامعهی پژوهش حاضر شامل کلیهی دانشآموزان دچار اختلال سلوک شهر اهواز بود که با روش نمونهگیری هدفمند، 30 دانشآموز دچار CD انتخاب شدند و به طور تصادفی به دو گروه مساوی درمان یا کنترل تخصیص یافتند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش شامل مقیاس رفتار متعارض، آزمون انگیزهی پیشرفت هرمنز و مقیاس هوش هیجانی ونگ-لاو هستند. برای گروه آزمایش، 11 جلسهی 50 دقیقهای هفتگی برنامهی مداخلهی پیشگیری خانواده-محور مبتنی بر دلبستگی اجرا شد ولی گروه کنترل هیچ گونه مداخلهای دریافت نکرد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار استنباطی تحلیل کواریانس چندمتغیری (MANCOVA) و تک متغیری (ANCOVA) استفاده شد. تحلیلهای آماری با استفاده از نرمافزار آماری 25-SPSS انجام شد. یافته ها: نتایج نشان داد که مداخلهی به کار رفته باعث کاهش میزان تعارض والد-فرزندی و افزایش انگیزهی پیشرفت تحصیلی و هوش هیجانی دانشآموزان دچار CD میشود. نتیجه گیری: به طور کلی، میتوان گفت که مداخلهی پشگیری خانواده-محور مبتنی بر دلبستگی برای کمک به دانشآموزان دچار CD، اثربخش است و توصیه میشود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| مداخلهی پیشگیری خانواده محور؛ دلبستگی؛ رابطهی والد-فرزندی؛ انگیزهی پیشرفت تحصیلی؛ عملکرد هیجانی؛ اختلال سلوک | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 210 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 279 |
||