تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,625 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,443,829 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,462,308 |
بررسی و تبیین عوامل موثر بر توسعه مالی دانشگاه ( مورد مطالعه: دانشگاه تهران) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اقتصاد مالی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقاله 9، دوره 13، شماره 47، مرداد 1398، صفحه 175-198 اصل مقاله (872.52 K) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
سید سعید منجم زاده1؛ ابوالقاسم نادری* 2؛ غلامرضا گرایی نژاد3؛ ناهید پوررستمی4 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1دانشجوی دکترای رشته اقتصاد و مدیریت مالی آموزش عالی در دانشگاه تهران، تهران، ایران. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2استاد دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3استادیار دانشکده اقتصاد و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4استادیار دانشکده مطالعات جهان، دانشگاه تهران تهران، ایران. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
هدف پژوهش حاضر، بررسی و اولویتبندی عوامل موثر بر توسعه مالی با تأکید بر دانشگاه تهران و مبتنی بر طرح تحقیق آمیخته اکتشافی انجام شده است. ابتدا بر اساس نظریه دادهبنیاد و با استفاده از جامعه آماری شامل 15 تن از خبرگان، الگوی توسعه مالی دانشگاه ارائه شد. اعتبارسنجی الگو در مرحله کیفی شامل روشهای بازبینی مشارکتکنندگان و همکاران و مثلثسازی دادهها و بررسیکننده/ پژوهشگر است. برای اعتبارسنجی کمّی الگو و بررسی روابط مولفهها، از رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزئی استفاده شده. جامعه آماری این بخش، مدیران مالی دانشگاه تهران است که به کمک نمونهگیری تصادفی ساده، 69 نفر انتخاب شدند. یافتهها مؤید تأثیر مولفههای الگو بر توسعه مالی دانشگاه است. با توجه به ضرائب بارهای عاملی، بیشترین شدت تأثیر بر توسعه مالی دانشگاه ناشی از مولفه تأمین منابع مالی میباشد. در میان زیرمولفهها و مبتنی بر آزمون فریدمن، تنوعبخشی به منابع مالی حائز بیشترین میزان اولویت است. The purpose of this study was to investigate and prioritize factors affecting university financial development with emphasis on Tehran University based on exploratory mixed research model. First, based on grounded theory, the model of financial development of the university was compiled using a statistical society including 15 experts. The validation of the model at the qualitative stage involves these methods: Member Checking, Data Triangulation, Investigator/ Researcher Triangulation, Peer Checking. The modeling of structural equations using PLS method is used for quantitative validation of the model and studying the relationship between the components. The statistical population of this section is the financial managers of Tehran University, which was selected by simple random sampling. The findings confirm the effect of the model components on financial development of the university. Considering factor loads, the greatest impact on the university financial development is due to the component of financial resources. Among the sub-components and based on Friedman's test, financial resources diversification has the highest priority. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
توسعه مالی دانشگاه، ترتیبات و ساختارهای نهادی، دانشگاه تهران. طبقه بندی JEL : G18؛ O10؛ C22 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
بررسی و تبیین عوامل موثر بر توسعه مالی دانشگاه* ( مورد مطالعه: دانشگاه تهران)
سیدسعید منجمزاده
ابوالقاسم نادری[2] غلامرضا گرایینژاد[3] ناهید پوررستمی[4]
چکیده هدف پژوهش حاضر، بررسی و اولویتبندی عوامل موثر بر توسعه مالی با تأکید بر دانشگاه تهران و مبتنی بر طرح تحقیق آمیخته اکتشافی انجام شده است. ابتدا بر اساس نظریه دادهبنیاد و با استفاده از جامعه آماری شامل 15 تن از خبرگان، الگوی توسعه مالی دانشگاه ارائه شد. اعتبارسنجی الگو در مرحله کیفی شامل روشهای بازبینی مشارکتکنندگان و همکاران و مثلثسازی دادهها و بررسیکننده/ پژوهشگر است. برای اعتبارسنجی کمّی الگو و بررسی روابط مولفهها، از رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزئی استفاده شده. جامعه آماری این بخش، مدیران مالی دانشگاه تهران است که به کمک نمونهگیری تصادفی ساده، 69 نفر انتخاب شدند. یافتهها مؤید تأثیر مولفههای الگو بر توسعه مالی دانشگاه است. با توجه به ضرائب بارهای عاملی، بیشترین شدت تأثیر بر توسعه مالی دانشگاه ناشی از مولفه تأمین منابع مالی میباشد. در میان زیرمولفهها و مبتنی بر آزمون فریدمن، تنوعبخشی به منابع مالی حائز بیشترین میزان اولویت است. واژههای کلیدی: توسعه مالی دانشگاه، ترتیبات و ساختارهای نهادی، دانشگاه تهران. طبقه بندی JEL: G18; O10; C22 1- مقدمه به دنبال مطرح شدن رویکرد اقتصاد مبتنی بر دانش و تشدید فرایندهای جهانی شدن اقتصاد در سالهای اخیر، نقش دانشگاهها به عنوان بازیگر چندوجهی و راهبردی اقتصاد دانشبنیان (دیاکو و دیگران، 2012) از اهمیت ویژهای برخوردار شده است. بر این اساس مقابله با چالشها و رفع موانع توسعه دانشگاهها از سویی، و تقویت بنیادهای درونی و ارتقاء توانمندیهای دانشگاهی در حوزههای مختلف از جمله در زمینه مالی، نقش بسیار موثری بر تحقق کارکردهای مورد انتظار از دانشگاه در پی خواهد داشت. این در حالی است که دانشگاهها در سالهای اخیر با چالشهای عمیقی در زمینه مالی مواجه شدهاند که اگرچه بخشی ناشی از تحمیل محیطی و عوامل پیرامونی است، اما بخش مهمی از آن ریشه در فرایندها و ساختارهای درونی دارد و مواجهه صحیح با آنها، نیازمند توسعه توانمندیها و افزایش قابلیتهای درونی در دانشگاه است. برای این منظور سیاستگذاران و مدیران دانشگاهی، نیازمند رویکرد نوینی هستند که بتواند متناسب با کارکردهای دانشگاهی و اقتضائات جدید، ابزار و رویکرد مناسب را برای توسعه دانشگاه از منظر مالی فراهم آورد. از این رو در این مقاله ضمن طرح مفهوم نوین توسعه مالی دانشگاه، برای نخستین بار الگویی برای تبیین عوامل موثر بر توسعه یافتگی دانشگاه از منظر مالی ارائه شده و در دانشگاه تهران و مبتنی بر دیدگاه مدیران مالی، مورد آزمون و اعتبارسنجی قرار گرفته شده است.
2- مبانی نظری و پیشینه پژوهش مفهوم توسعه در حوزههای مختلف مرتبط با آموزشعالی نظیر توسعه آموزشعالی[i]، توسعه دانشگاهی[ii]، توسعه هیئت علمی[iii] و... مورد استفاده قرار گرفته است، اما با وجود گستره چالشها و پیچیدگی مباحث مالی در دانشگاه، تاکنون از منظر مالی به مفهوم توسعه در آموزشعالی و در سطح دانشگاه پرداخته نشده است. در عین حال عوامل و مولفههای توسعه مالی در دانشگاه به صورت مستقل و مجزا در پژوهشهای دیگر مورد مطالعه قرار گرفته است. از جمله بخش مهمی از این پژوهشها، به تأمین منابع مالی در دانشگاه و ابعاد آن پرداختهاند. پرز[iv] و توره[v] (2012) تغییر رویکرد دانشگاهها از ارائه درخواست به سازمانها و نهادها، به اعتمادسازی با ذینفعان را برای افزایش درامدها حیاتی دانسته اند. کرتوویکس[vi] و میخاییل[vii] (2005,15) معتقدند با توجه به افزایش تقاضای ورود به آموزشعالی و افزایش هزینههای ارائه خدمات و در عین حال کاهش سهم دولتها در تأمین منابع، متنوعسازی منابع مالی توسط دانشگاهها به ضرورت بدیهی و روندی جهانی تبدیل شده است. استرمن[viii] و پراوت[ix] (2011,60) نیز پیادهسازی راهبرد تنوعبخشی به درامدها را برای مقابله با چالشهای مالی دانشگاهها ضروری میدانند. بهزادی و دیگران (1393؛705) نیز توانمندی در جذب منابع مالی را به عنوان یکی از مولفههای اصلی دانشگاه کارآفرین معرفی کرده و جذب منابع مالی از شرکتهای بزرگ و منابع خارجی، تعدد حامیان مالی و ایجاد شرکتهای زایشی از نوآوریهای دانشگاه را در این راستا مهم ارزیابی نمودهاند. بخشی از تحقیقات حوزه توسعه مالی دانشگاه، به کارایی و مدیریت هزینه در دانشگاه پرداختهاند. با افزایش انتظارات جوامع در پاسخگویی نهادهای بهرهمند از منابع دولتی، دانشگاهها ناگزیر از ارزیابی و سنجش کارایی و بهبود بهرهوری خود هستند. (دباغ و صالحی، 1393؛109) در همین راستا عمادزاده (1388؛134) نیز معتقد است موسسات آموزشعالی باید به صورت کارامدتری اداره شوند و به این ترتیب در بازار آموزش از توان رقابتی بیشتری برخوردار خواهند بود. زیتلو و دیگران (2011,56) در تبیین راهبردهای مالی در موسسات غیرانتفاعی، «کاهش و کنترل هزینهها» را به عنوان اولین راهبرد معرفی کرده و در این راستا روشهایی نظیر تحلیل خرید[x]، ارزیابی و تقویم امکانات و زیرساختها[xi]، و تعدیل هزینههای اداری را مورد تأکید قرار دادهاند. سهیلی و علیمرادی (1394؛109) با اشاره به جایگاه حیاتی مدیریت هزینه در دانشگاه به ویژه در سالهای اخیر، نشان دادهاند در میان عوامل کاهش هزینه در دانشگاه نظیر مکانیزه کردن سیستمها و کوچکسازی و ساماندهی نیروی انسانی، اِعمال نظارت و کنترل بالاترین تأثیر را دارد. کجوری و دیگران (1389؛10) نیز تأکید دارند بودجه سرانه دانشگاهها به قدر کفایت افزایش نیافته و دانشگاهها در مواجهه با محدودیتهای مالی، مجبور به مصرف دقیقتر و کاراتر منابع هستند. کسکه و محب زادگان (1389؛196) سیستم حسابداری تعهدی کامل و محاسبه بهای تمام شده خدمات را از جمله الزامات کارایی دانسته و عدم امکان محاسبه بهای تمام شده خدمات را از موانع دستیابی به استقلال مالی دانشگاهها میدانند. نحوه تخصیص منابع در درون دانشگاه، مولفه مهم دیگری است که در پژوهشهای مرتبط با توسعه مالی دانشگاه مورد توجه بوده و از اهمیت زیادی برخوردار است به گونهای که کارایی و اثربخشی منابع در آموزش، به طور جدی منوط به سازوکارها و نحوه تخصیص منابع مالی است (نادری،1390؛154) و الگوهای تخصیص بودجه در درون موسسات آموزشی، رفتار سازمانی آنها را تحت تأثیر خود قرار میدهد. (محجوب،1394؛66) نادری (1388؛160) معتقد است تنها با سازوکار تخصیص ستاندهمحور و نتیجهمحور است که بهترین نتیجه برای واحد آموزشی حاصل خواهد شد چراکه انگیزه مناسب برای همه دست اندرکاران به منظور انجام تلاش بیشتر و بهتر فراهم میشود. بکارگیری این شیوه میتواند به بهبود عملکرد موسسات آموزشی منجر شود و تاثیر چشمگیری بر عملکرد آموزشی آنها بگذارد. (عزتی و نادری، 1388؛ 24 و31) اما علاوه بر سه حوزه دانشی فوق الذکر، ترتیبات و ساختارهای نهادی[xii] نیز نقش مهمی در توسعه مالی دانشگاهها برعهده دارند و لذا در تحقیقات مختلف مورد مطالعه قرار گرفتهاند. به عنوان نمونه یکی از الزامات اصلی برای طراحی و پیادهسازی سیاستهای توسعه مالی در دانشگاه، ارتقاء و توسعه سرمایه انسانی به ویژه در زمینه مالی است. زیتلو و دیگران (2011,506) معتقدند یکی از ارزشمندترین داراییهای دانشگاه، افرادی هستند که در تأمین منابع برای پشتیبانی از انجام مأموریتها مشارکت دارند، از جمله کارکنان دفاتر مالی. با توجه به نقشهای جدیدی نظیر ارائه مشاورههای داخلی، تدوین برنامه راهبردی مالی، و مدیریت فناوری که در سالهای اخیر برای بخشهای مالی تعریف شده است، هنوز بسیاری از کارکنان دفاتر مالی نسبت به نقشهای جدید خود آمادگی لازم را ندارند و ارائه آموزشهای لازم، بازنگری در شرح وظایف شغلی[xiii] و بررسی پیشینه[xiv] افراد متقاضی حضور در مناصب مالی ضروری است. لینداهل[xv] (2010,272) سه دسته ویژگیهای شخصیتی نظیر تعهد به سازمان، مهارتها نظیر مهارتهای سازمانی و ارتباطی، و دانش حرفهای همچون آشنایی با حوزههای تامین مالی و قوانین را برای منابع انسانی فعال در زمینه تامین مالی در دانشگاهها ضروری میداند. نیلسون[xvi] و دیگران (2012,6) استخدام و آموزش[xvii] منابع انسانی ویژه با هدف یافتن منابع مالی جدید و افزایش درامدها را برای دانشگاه ضروری می دانند. پروپر (2009,149) نیز بر نقش ویژه کارکنان آموزشدیده و صاحب تجربه در زمینه افزایش درامد در دانشگاهها تأکید کرده و توجه به آن را از عوامل توفیق و دانشگاههای آمریکایی در افزایش درامد برشمرده است. نادری (1389؛61) نیز به آموزش دست اندرکاران تخصیص منابع به عنوان یکی از الزامات اجرای سازوکارهای تخصیص منابع مالی اشاره میکند. استرمن و پراوت (2011, 60) نیز نقش تعیینکننده منابع انسانی و مهارتهای مورد نیاز آنها را برای متنوعسازی درامدها در تعدادی از دانشگاههای اروپا مورد بررسی و تأکید قرار دادهاند. همچنین میتوان به پژوهشهای صورت گرفته در زمینه راهبری و مدیریت مالی در دانشگاهها به عنوان یکی دیگر از ابعاد ترتیبات نهادی اشاره نمود. کشتهگر و دیگران (1394؛21) اِعمال مدیریت مناسب در سطح دانشگاه اعم از مدیریت منابع مالی و انسانی، مدیریت حفاظت از داراییهای فکری و عواید مالی تجاریسازی پژوهش در دانشگاه را از جمله عوامل موثر بر تجاریسازی تحقیقات و بهرهبرداری از منافع مالی آن معرفی کردهاند. همچنین در سطح راهبردی، ایجاد سند راهبردی پژوهشی و تدوین راهبرد دانشگاه درباره تجاریسازی را مورد تأکید قرار دادهاند. تسوما[xviii] و موگامبی[xix] (2014,88) ظرفیتهای مدیریتی[xx] و فرهنگ کار[xxi] را از جمله عوامل اصلی موثر بر فرایندهای درامدزایی در دانشگاهها معرفی نمودهاند. دباغ و جواهریان (1395؛122) بر ضرورت تدوین برنامههای راهبردی و نقشه راه بهبود بهرهوری در دانشگاهها تأکید نمودهاند. در زمینه نقش مدیران و روسای دانشگاه در راهبری مالی، لند[xxii] (2003؛12) ضمن تاکید بر اهمیت طی مسیر حرفهای توسط روسای دانشگاه، بازاریابی را از جمله مهارتهای مورد نیاز ایشان میداند. آنیامیل[xxiii] (2004؛225) معتقد است در سالهای اخیر وظایفی نظیر کاهش هزینه، کاهش وابستگی به منابع عمومی و جستجوی منابع جدید، بهینهسازی استفاده از منابع فعلی، ارائه خدمات برای طیفهای وسیعتری از جامعه و پاسخگویی به نیازهای متغیر بازار کار نیز بر عهده رییس دانشگاه قرار گرفته است. نورشاهی (1387؛40) توانایی اخذ منابع مالی جدید و تشویق سازمانها به حمایت مالی از دانشگاه و مهارت ارتباط با ذینفعان را از جمله معیارهای انتخاب روسای دانشگاه میداند. در این میان هیاتهای امنا در راس ساختار سازمانی دانشگاهها به عنوان بالاترین مرجع تصمیمگیری و سیاستگذاری مالی، معاملاتی، اداری، استخدامی و علمی، مسئولیتهای حساسی به عهده دارند (کسکه، 1387). سیاستگذاری در امور مالی و فراهم نمودن منابع مالی از جمله وظایف و ماموریتهای هیاتهای امنا در دانشگاه است. (اینگرام و ویری[xxiv]، 2000) قبلا جلب کمک بخش خصوصی و عواید محلی اعم از نقدی، تجهیزاتی و ساختمانی نیز با تصویب هیات امنا قابل کسب بود. (کسکه و محب زادگان، 1389؛178) اما علاوه بر مولفههای فوق الذکر، نمیتوان از تأثیر عوامل محیطی بر توسعه مالی دانشگاه غفلت نمود. به عنوان نمونه کشتهگر و دیگران (1394؛20) عوامل محیطی مؤثر بر تجاریسازی تحقیقات دانشگاهی را تعیین و اولویت بندی نمودهاند که به ترتیب عبارتند از: عوامل مربوط به بازار و بازاریابی، آگاهی از فرایند تجاریسازی نظیر شناسایی نیازهای اقتصادی اجتماعی در حال ظهور، عوامل فنی و فناورانه، و عوامل سیاسی و قانونی. انتظاری و قارون (1394؛35) سازماندهی محیط رقابتی و بازاریسازی آموزشعالی را برای نیل به اهداف آموزشعالی ضروری دانستهاند. خانعزیزی و امینبیدختی (1395؛141) ضمن بررسی سازوکارهای تأمین منابع مالی آموزش، معتقدند ارائه تسهیلات بانکی به موسسات آموزشعالی در وضعیت نامناسبی قرارد دارد و باید سیاستهایی برای بهبود آن تنظیم شود. امیری و دیگران (1389؛3) ضمن بررسی چالشهای نظام بودجهریزی آموزشعالی، به مشکلاتی نظیر چانهزنی برای دریافت اعتبار و سوق یافتن مسوولان دانشگاه به فعالیتهای سیاسی، عدم شفافیت و تضاد و تعدد قوانین بودجه، عدم رعایت فصل کاری در ابلاغ تخصیص بودجههای عمرانی و عدم تخصیص کامل بودجه اشاره میکنند. رضاییان و دیگران (1395) به چالشهای محیطی برای دانشگاههای غیردولتی و غیرانتفاعی اشاره داشتهاند از جمله چالشهای اداری و سازمانی، چالشهای ناشی از اقدامات وزارت ع.ت.ف.، به مشارکت نگرفتن موسسات در تدوین مقررات، موانع قانونی، چالشهای اقتصادی همچون عدم تمایل بخش خصوصی به سرمایهگذاری، و چالشهای ناشی از شرایط اجتماعی نظیر کاهش داوطلبان ورود به دانشگاه. یاماموتو[xxv] (2010؛45) با اشاره به تاثیرات عوامل محیطی بر وضعیت مالی دانشگاه، تاکید دارد که بودجهریزی در دانشگاههای دولتی را نمیتوان از محیط، اقتصاد و محیط سیاسی عمومی مجزا کرد و بودجهریزی دانشگاههای دولتی نیازمند ملاحظه عوامل خاص همچون نظارتهای دولتی، پاسخگویی اجتماعی و تأمین بودجه از طریق مالیاتها است. کسکه و محبزادگان (1389؛195) به بررسی اثر عوامل محیطی اعم از سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بر عملکرد هیاتهای امناء دانشگاهها پرداخته به محدود شدن اختیارات آن از سوی دستگاههای اجرایی و اثر برخی قوانین مانند قانون بودجه و دستگاههای نظارتی در سوق دادن هیاتهای امنا به محافظهکاری تأکید نمودهاند. پرز و توره (2012؛ 56) تاکید میکنند سیاستهای عمومی دولت باید به گونهای بهبود یابد که بودجه دانشگاهها جنبه خیریهای[xxvi] نداشته و با طراحی مشوقهای مالی[xxvii] همراه باشد. استرمن و پراووت (2011) نیز معتقدند مشوقهای مالی نظیر طرحهای بودجهای برای تشویق تعاملات بخش خصوصی با دانشگاهها، نقش مهمی در سرمایهگذاری بخش خصوصی در آموزشعالی دارد. پروپر[xxviii] (2009,149) قوانین تسهیل کننده فعالیت بخش خصوصی و مشوقهای مالیاتی[xxix] را از عوامل افزایش درآمدهای دانشگاه میداند. لشر[xxx] و کوک[xxxi] (1996,11) سیاستهای مالیاتی برای تشویق کمکهای خیریه[xxxii] به دانشگاهها را از الزامات افزایش درامد موسسات آموزشعالی معرفی نمودهاند. کرتوویکس[xxxiii] و میخاییل[xxxiv] (2005,15) بر مقرراتزدایی[xxxv]، کاهش کنترل بر دانشگاهها و فعال نمودن نیروهای بازار، ایجاد زمینه برای خلاقیت دانشگاهها در یافتن منابع جدیدتر، و طراحی مشوقهایی برای دانشگاههایی که در یافتن منابع مالی جدید موفقیت بیشتری کسب کردهاند تأکید نمودهاند.
3- روش پژوهش پژوهش حاضر از نظر هدف، بنیادی، از نظر نحوه به دست آوردن دادهها توصیفی است و از منظر رویکرد تحقیق، از روش تحقیق آمیخته مبتنی بر طرح تحقیق آمیخته اکتشافی استفاده شده. در این نوع طرح، پژوهشگر درصدد زمینهیابی برای موقعیت نامعین است و ابتدا به گردآوری دادههای کیفی و سپس دادههای کمّی میپردازد. (بازرگان، 1389؛166) بخش کیفی پژوهش مبتنی بر طرح تحقیق نظریه داده بنیاد[xxxvi] و با استفاده از رویکرد نوخاسته[xxxvii] انجام شده است. جامعه آماری این بخش شامل صاحبنظران، پژوهشگران دارای تألیفات علمی معتبر و مدیران دارای تجربه زیسته عمیق در حوزه توسعه مالی دانشگاه است. گردآوری و تحلیل دادهها در نظریه دادهبنیاد، بر اساس نمونهگیری نظری[xxxviii] انجام میشود[xxxix] (محمدپور،1390) و با اشاره مشارکتکنندگان به صورت گلولهبرفی اطلاعرسانان دیگر کشف میشوند. (فراستخواه،1395) لذا نمونهگیری مبتنی بر راهبرد نمونهگیری نظری و با روش گلولهبرفی انجام شده. معیارهای تعیین نمونه عبارتند از: 1-انجام تحقیقات مرتبط، 2-دارا بودن تجربیات اجرایی مؤثر و مرتبط، 3-مشارکت در سیاستگذاری، 4- تخصص. از آنجا که چارچوب نمونه باید به گونهای باشد که گروههای مختلف درگیر با تجربههای مرتبط را در بر بگیرد تا دادهها از حیث تنوعات و کفایت آن به اشباع برسد (همان)، لذا نمونه به نحوی انتخاب شده که از منظر سنخشناسی، ترکیب مناسبی از پژوهشگران، سیاستگذاران و مدیران مالی را در بر داشته باشد[xl]. فرایند نمونهگیری تا آنجا ادامه یافت که خصیصه تازهای ظهور پیدا نکند (چارمز[xli]، 2006) و اشباع نظری[xlii] فراهم شود. با عنایت به اینکه در 3 مصاحبه آخر مفاهیم یا مقولات جدیدی از سوی مشارکت کنندگان مطرح نشد، 15 مصاحبه عمیق اکتشافی و نیمهساختمند انجام شده است. برای پایایی ابزارهای ساختمند مانند پرسشهای مصاحبه، میتوان از بررسیهای متقابل و وارسیهای مجدد[xliii] نظیر تکرار و چک توسط همکاران تحقیق[xliv] استفاده نمود. (فراستخواه،1395) لذا پرسشها پس از تنظیم اولیه و انجام مصاحبه آزمایشی، با راهنمایی استادان راهنما و مشاور بازبینی شد. برای اطمینان از پایایی یافتهها، پس از گذشت 1ماه از تحلیل و کدگذاری اولیه، 4مصاحبه تصادفاً انتخاب و مجددا کدگذاری شد که نتایج بیانگر پایایی کل 80 درصد بوده که قابل قبول میباشد. برای اعتباربخشی نتایج، از 4روش استفاده شده: الف-با توجه به اینکه معناداری نظریه از دیدگاه شرکتکنندگان از راههای اعتباربخشی به آن محسوب میشود (کرسول[xlv]، 1999) با روش بازبینی مشارکتکنندگان[xlvi]، نظرات اصلاحی ایشان اخذ و در مدل نهایی مورد توجه قرار گرفت. ب-مبتنی بر رویکرد مثلثسازی[xlvii]، از 3روش اعتبارسنجی دیگر نیز استفاده شده[xlviii]: 1-مثلثسازی دادهها[xlix] که بر اساس آن برای جمعآوری دادهها، به 3دسته سیاستگذاران، مدیران اجرایی، و پژوهشگران مرتبط با توسعه مالی دانشگاه رجوع شده. 2-مثلثسازی بررسیکننده/ پژوهشگر[l] که از طریق مرور خبرگان غیرشرکتکننده در پژوهش[li]، نظرات تعدادی از صاحبنظران اخذ و در تحلیل و جمعبندی مورد توجه قرار گرفت. 3-بازبینی توسط همکاران[lii] که بر اساس آن نتایج حاصل از تحلیل دادهها و یافتهها در اختیار استادان راهنما و مشاور قرار داده شد و نظرات اصلاحی و تکمیلی ایشان در تدوین الگوی نهایی لحاظ شد. در این پژوهش، دانشگاه تهران به عنوان بستر و زمینه انجام بخش کمّی تحقیق انتخاب شده است. جامعه آماری در بخش کمّی پژوهش عبارت است از کلیه مدیران مالی در مجموعه دانشگاه تهران اعم از مدیران ستادی، معاونان مالی پردیسها، دانشکدهها، موسسات و مراکز زیرمجموعه دانشگاه تهران. بر اساس اطلاعات مندرج در سامانه اطلاعرسانی دانشگاه، در مجموع 81 مدیر مالی به عنوان جامعه آماری تعیین شدند و پرسشنامه محقق ساخته حاوی 67 سوال و طیف 6 درجهای لیکرت مبتنی بر الگوی تدوین شده در بخش کیفی، در اختیار آنها قرار گرفت. در مجموع 69 پرسشنامه تکمیل شده در اختیار محقق قرار گرفت. به منظور بررسی روایی پرسشنامه از روش اعتبار محتوا استفاده شده است. همچنین به منظور ارزیابی پایایی پرسشنامه، از فرمول آلفای کرونباخ استفاده شده است که به کمک نرم افزار SPSS، مقدار 0.933 محاسبه شده است که بیانگر پایایی بسیار بالای آن میباشد. به منظور اعتباریابی الگوی پیشنهادی و تبیین روابط بین متغیرهای موجود در الگوی موردنظر و ارائه الگوی نهایی، از مدلسازی معادلات ساختاری (SEM[liii]) با رویکرد حداقل مربعات جزیی[liv] و نرمافزار Smart PLS استفاده شده است. همچنین از آزمون فریدمن برای بررسی یکسان بودن رتبهبندی زیرمولفهها و میزان اهمیت هر یک از زیرمولفههای الگوی پژوهش، بهره گرفته شده است. مبتنی بر الگوریتم تحلیل دادهها در روش PLS (برگرفته از داوری و رضازاده، 1396؛ 164)، به ترتیب مدلهای اندازهگیری، مدل ساختاری و مدل کلی مورد برازش قرار گرفته است. برای بررسی برازش الگوهای اندازهگیری، سه معیار پایایی شاخص، روایی همگرا و روایی واگرا بررسی شده است. برای برازش مدل ساختاری، از ضرایب معناداری Z (مقادیر t-values)، معیار R2، معیار اندازه تأثیر (f2) و معیار Q2استفاده شده و برای برازش الگوی کلی از معیار GOF بهره گرفته شده است.
4- یافتههای پژوهش در بخش کیفی و در مرحله کدگذاری باز، تعداد 280 مفهوم و مضمون از گزارههای کلامی استخراج شد که به 138 مقوله سطح اول تقلیل داده شد. در ادامه، این مقولهها در قالب 29 مقوله سطح دوم و 9 مقوله سطح سوم یا خوشهای، دستهبندی شدند. در شکل1، الگوی توسعه مالی دانشگاه بر مبنای یافتههای پژوهش ارائه شده است که در آن دستهبندی مولفهها و نوع ارتباط بین آنها مشخص شده است. بر این اساس سه مولفه اصلی تأمین منابع (FI)، کارایی و مدیریت هزینه (CM) و تخصیص منابع (AL) مستقیما بر توسعه مالی دانشگاه موثر هستند. همچنین پنج مولفه راهبری و مدیریت مالی (FM)، توسعه سرمایه انسانی در زمینه مالی (HC)، فرهنگ توسعه مالی (CU)، قاعدهگذاری و رویههای مالی (RE) و ساختار سازمانی مناسب توسعه مالی (ST)، به عنوان اجزاء و ابعاد ترتیبات و ساختارهای نهادی (IN)، از طریق تأثیرگذاری بر سه مولفه فوقالذکر میتوانند به تقویت یا تضعیف توسعه مالی دانشگاه منجر شوند. در عین حال عوامل محیطی (EN) که خارج از اراده دانشگاه قرار دارند نیز میتوانند توسعه مالی دانشگاه (FD) را تحت تأثیر قرار دهند. هر اندازه توانمندیهای درونی دانشگاه تقویت و ظرفیتهای آن توسعه یافته باشد، از ناحیه تهدیدات محیطی، کمتر در معرض آسیب قرار میگیرد و علاوه بر آنکه بهتر میتواند از فرصتهای حاضر در محیط خود در راستای دستیابی به توسعه مالی بهرهبرداری نماید، به تدریج قادر به ایجاد تغییرات مثبت و همافزا نیز در محیط پیرامون خواهد بود.
شکل1- الگوی پیشنهادی برای توسعه مالی دانشگاه
برای بررسی برازش الگوهای اندازهگیری، سه معیار پایایی شاخص، روایی همگرا و روایی واگرا مورد بررسی قرار میگیرد. به منظور بررسی پایایی شاخص، ضرایب بارهای عاملی، آلفای کرونباخ، پایایی ترکیبی، و مقادیر اشتراکی را باید بررسی نمود. بارهای عاملی از طریق محاسبه مقدار همبستگی شاخصهای یک سازه با آن سازه محاسبه میشوند و اگر مقدار آن برابر یا بیشتر از 0.4 شود، بیانگر این مطلب است که واریانس بین سازه و شاخصهای آن، از واریانس خطای اندازهگیری آن سازه بیشتر بوده و پایایی در مورد آن مدل اندازهگیری قابل قبول است. با اجرای فرمان PLS Algorithmدر مرحله اول، بارهای عاملی مربوط به سوال 17 در خصوص کاهش هزینهها و صرفهجویی و سوال 67 در خصوص جهانیشدن، به ترتیب 0.375 و 0.394 محاسبه شد. لذا با حذف این دو سوال، مجددا بارهای عاملی محاسبه شد که نتایج در جدول1 نشان داده شده است.
جدول1- ضرائب بارهای عاملی به تفکیک شاخصها
منبع: یافتههای پژوهشگر
از سوی دیگر مقدار آلفای کرونباخ بالاتر از 0.7 نشانگر پایایی قابل قبول است. البته برخی از صاحبنظران (نظیر موس[lv] و دیگران، 1998) در مورد متغیرهایی با تعداد سوالات اندک، مقدار 0.6 را به عنوان سرحد ضریب آلفای کرونباخ معرفی کردهاند. همانطور که در جدول2 پیداست، مقادیر ضریب آلفای کرونباخ برای کلیه سازهها غیر از یک مورد، بالاتر از 0.7 قرار دارد که برازش مناسب مدلهای اندازهگیری را نشان میدهد. پایایی ترکیبی[lvi] (CR) نیز معیار مهم دیگری برای بررسی پایایی سازهها میباشد و در صورتی که مقدار آن برای هر سازه بالاتر از 0.7 باشد، نشان ار پایداری درونی مناسب برای مدلهای اندازهگیری دارد و مقدار کمتر از 0.6 عدم وجود پایایی را نشان میدهد. (داوری و رضازاده، 1396؛80) با توجه به جدول2، کلیه مقادیر پایایی ترکیبی سازهها بالاتر از 0.7 قرار دارد که به این ترتیب برازش مناسب مدلهای اندازهگیری تأیید میشود.
جدول2- مقادیر ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی سازهها
منبع: یافتههای پژوهشگر
روایی همگرا دومین معیاری است که برای برازش مدلهای اندازهگیری در PLS بکار برده میشود. مقدار میانگین واریانس استخراج شده[lvii] (یا AVE) میزان همبستگی یک سازه با شاخصهای خود را نشان میدهد که هر چه این همبستگی بیشتر باشد برازش نیز بیشتر است. مگنر و دیگران (1996) مقدار 0.4 به بالا را برای AVE کافی دانستهاند. (داوری و رضازاده،1396؛137) مطابق جدول2، میانگین واریانس استخراج شده برای سازه تأمین منابع مالی کمتر از 0.4 است. بنابراین با حذف سوال 9 که با مقدار 0.462 دارای کمترین بار عاملی است، مدل مجددا اجرا شد. در این صورت مقدار AVE برای سازه تأمین منابع مالی 0.410 خواهد بود که قابل قبول است. برای بررسی روایی واگرا، از روش فورنل و لارکر استفاده شده است که در آن میزان همبستگی یک سازه با شاخصهایش، در مقابل همبستگی آن سازه با سایر سازهها مقایسه میشود. با توجه به اینکه مقدار جذر AVE متغیرهای مکنون در پژوهش، از مقدار همبستگی میان آنها بیشتر است، روایی واگرای الگو در حد مناسبی است. برای بررسی برازش مدل ساختاری پژوهش اولین معیار ضرائب معناداری Z یا همان t-values است که باید از 1.96 بیشتر باشد تا بتوان در سطح اطمینان 95% معنادار بودن آنها را تأیید کرد.کلیه ضرائب مربوط به مسیرها بیشتر از 1.96 است که معنادار بودن مسیرها و مناسب بودن مدل ساختاری را نشان میدهد. همچنین مبتنی بر نتایج حاصله، معنادار بودن روابط میان هر سوال و متغیر مربوطه نیز مشخص است. همچنین معیار R Squaresکه به منظور متصل کردن بخش اندازهگیری و بخش ساختاری مدلسازی معادلات ساختاری به کار میرود و نشان از تأثیری دارد که یک متغیر برونزا بر یک متغیر درونزا (وابسته) میگذارد. این معیار تنها برای سازههای درونزای مدل محاسبه میشود و برای سازههای برونزا، مقدار آن صفر است. هر چه مقدار این معیار برای سازههای درونزای مدل بیشتر باشد نشان از برازش بهتر مدل است. چین[lviii] (1998) سه مقدار 0.19، 0.33 و 0.67 را به عنوان مقدار ملاک برای مقادیر ضعیف، متوسط و قوی R2 معرفی میکند. بنابراین ضعیف، متوسط و قوی بودن بخش ساختاری مدل به وسیله این معیار تعیین میشود. (داوری و رضازاده،1396؛92) در جدول و نمودار زیر مقادیر R2ارائه شده است.
جدول3- مقادیر معیار R2
منبع: یافتههای پژوهشگر
همانطور که در جدول3 نشان داده شده، سازههای درونزای توسعه مالی و ترتیبات ساختارهای نهادی، دارای ضرائب R2 بسیار بالا و بیشتر از 0.67 هستند و در سایر موارد نیز مقادیر R2بالاتر از 0.19 و 0.33 قرار دارند. بنابراین میتوان اظهار داشت که مدل ساختاری از برازش مناسبی برخوردار است. معیار اندازه تأثیر(f2)شدت رابطه میان سازههای مدل را تعیین میکند و مقادیر 0.02، 0.15 و 0.35 به ترتیب نشان از اندازه تأثیر کوچک، متوسط و بزرگ یک سازه بر سازه دیگر است.
معیارQ2نیز قدرت پیشبینی مدل را مشخص میسازد و در صورتی که مقدار آن در مورد یک سازه درونزا، سه مقدار 0.02، 0.15 و 0.35 را کسب نماید، به ترتیب نشان از قدرت پیشبینی ضعیف، متوسط و قوی سازه یا سازههای برونزای مربوط به آن را دارد. مقدار این معیار تنها برای سازههای درونزای مدل که شاخصهای آنها از نوع انعکاسی میباشد محاسبه میشود. در این میان، سازه ترتیبات و ساختارهای نهادی با معیار Q2 معادل 0.246 دارای بیشترین قدرت پیشبینی و پس از آن سازه تخصیص منابع نیز با معیار معادل 0.235، از قدرت پیشبینی نسبتا قوی برخوردار است. سایر سازههای درونزای مدل نیز از قدرت پیشبینی متوسط برخوردار هستند. اما معیار GoF مربوط به بخش کلی مدلهای معادلات ساختاری است و توسط آن محقق میتواند پس از بررسی برازش بخش اندازهگیری و بخش ساختاری مدل کلی پژوهش خود، برازش بخش کلی را نیز کنترل نماید. معیار GoF توسط تننهاوس[lix] و همکاران (2004) ابداع شد و طبق فرمول زیر محاسبه میشود:
به طوری که نشاندهنده میانگین مقادیر اشتراکی هر سازه میباشد و نیز میانگین مقادیر R2 سازههای درونزای مدل است. مقادیر اشتراکی هر یک از سازهها در جدول زیر نمایش داده شده است. وتزلس[lx] و همکاران (2009؛187) سه مقدار 0.01، 0.25 و 0.36 را به عنوان مقادیر ضعیف، متوسط و قوی برای معیار GoF معرفی نمودهاند. (داوری و رضازاده،1396؛ 98) میانگین مقادیر اشتراکی محاسبه شده عبارت است از: 0.267. همچنین با توجه به محاسبات پیشین، میانگین معیار R2عبارت است از: 0.612. به این ترتیب بر اساس فرمول فوق الذکر، مقدار معیار GoF برابر است با: 0.404. به این ترتیب الگوی ارائه شده در این پژوهش از برازش کلی قوی برخوردار است. در آخرین مرحله از تحلیلهای کمی، از آنجا که در بخش دوم پرسشنامه، اولویت و میزان اهمیت هر یک از زیرمولفههای الگو مورد پرسش قرار گرفته است، از آزمون فریدمن برای بررسی یکسان بودن رتبهبندی زیرمولفهها بهره گرفته شده است. این آزمون برای بررسی یکسان بودن اولویتبندی (رتبهبندی) تعدادی از متغیرهای وابسته توسط افراد استفاده میشود. (مومنی و فعال قیومی، 1391؛94) با توجه به اینکه مقدار معنیداری نزدیک به صفر و در نتیجه کمتر از 0.05 است، فرض صفر مبنی بر یکسان بودن رتبهها رد میشود.
جدول4- رتبهبندی سازههای الگوی توسعه مالی دانشگاه بر اساس میزان اهمیت از دیدگاه مدیران مالی
منبع: یافتههای پژوهشگر
5- نتیجهگیری در این پژوهش «توسعه مالی دانشگاه» به عنوان مفهومی نوین که میتواند نگرش و رویکرد جامعی را برای سیاستگذاری و تصمیمگیریهای مالی دانشگاه در اختیار مدیران و فعالان موسسات آموزشعالی قرار دهد، معرفی و تبیین شده است و مولفههای مختلف آن و نحوه ارتباط میان آنها، از دیدگاه صاحبنظران و مدیران مالی مورد بررسی قرار گرفته است. این پژوهش نشان میدهد مفهوم توسعه مالی در دانشگاه، از پیچیدگیها و مولفههای متعددی برخوردار است و برای تحقق هدف توسعهیافتگی مالی در یک موسسه آموزشعالی، توجه به همه ابعاد و وجوه این مفهوم و بهرهمندی از جامعیت موردنیاز، ضروری است. بر این اساس نمیتوان صرفاً با تکیه بر سیاستهای تک بُعدی به اهداف موردنظر در این زمینه دست یافت و باید مجموعهای از سازوکارها و سیاستها به صورت متوازن در این زمینه دنبال شود. با توجه به پیشینه پژوهش و دیدگاههای صاحبنظران، چهار زیرمولفه ذیل تأمین منابع مالی شناسایی شده است: کفایت، پایداری و رشد منابع مالی، تنوعبخشی به منابع مالی، بکارگیری ظرفیتهای مازاد و بازایابی و تعامل با ذینفعان. نتایج حاصل از تحلیل عاملی مرتبه اول و رابطه بین سازهها و شاخصها نشان میدهد همبستگی مثبت و معناداری بین سازه تأمین منابع مالی و شاخصهای آن وجود دارد. بدین ترتیب میتوان نتیجه گرفت که بهبود وضعیت در هر یک از شاخصهای موردنظر، میتواند به ارتقاء عملکرد دانشگاه در زمینه تأمین منابع مالی منجر شود. در این میان شاخص پایش و شناسایی نیازهای جامعه برای ارائه خدمات آموزشعالی (نیازهای آموزشی، پژوهشی و خدماتی) حائز بیشترین میزان تأثیر بر تأمین منابع مالی میباشد و بنابراین انتظار میرود توجه به این مقوله بیش از سایر موارد بتواند به تأمین منابع مالی در دانشگاه کمک نماید. شاخص تناسب خدمات دانشگاه با نیازهای جامعه نیز از نظر بار عاملی و شدت تأثیر، در مرتبه سوم قرار دارد که بارهای عاملی بالای دو مقوله اخیرالذکر، بیانگر اهمیت رویکرد برونگرا و بازارمحور در ارائه خدمات و اثرگذاری بالای آن بر تأمین منابع مالی است. در مرتبه بعد سیاست تنوعبخشی به منابع مالی دارای بیشترین بار عاملی و بیشترین میزان اثرگذاری بر تأمین منابع مالی تشخیص داده شده است. توجه به سیاست تنوعبخشی به منابع مالی، کاهش ریسک دانشگاه در تأمین منابع خود را به دنبال دارد و ظرفیتها و توانمندیهای دانشگاه برای تأمین منابع در حوزههای مختلف را توسعه خواهد داد و بر این اساس لازم است به عنوان یک خطمشی اصولی، مورد توجه مدیران دانشگاه قرار گیرد. در زمینه مدیریت هزینه، مبتنی بر پیشینه پژوهش و آراء صاحبنظران، مقولههای کاهش هزینه و صرفهجویی، برونسپاری، تجمیع ساختارها و تسهیل فرایندها، و نظارت بر اجرای بودجه شناسایی شده است. نتایج حاصل از تحلیل عاملی مرتبه اول و رابطه بین سازهها و شاخصها نشان میدهد (به غیر از یک مورد از شاخصها که از تحلیلها حذف شده است)، همبستگی مثبت و معنادار بالایی بین سازه کارایی و مدیریت هزینه و شاخصهای آن وجود دارد. مثبت بودن بارهای عاملی تأییدکننده نتایج پژوهشهای پیشین و نکات مطرح شده در این خصوص از سوی صاحبنظران و مصاحبه شوندگان در بخش کیفی پژوهش میباشد. بر این اساس میتوان نتیجه گرفت که بهبود وضعیت دانشگاه در شاخصهای مرتبط، میتواند بر افزایش کارایی و مدیریت بهینه هزینهها در دانشگاه بسیار موثر باشد. در این میان شاخص کوچکسازی و تجمیع ساختارهای موازی و مشابه که با هدف کاهش هزینهها و فعالیتهای مازاد در واحدهای دانشگاه دنبال میشود، بیشترین بار عاملی و میزان ارتباط را با کارایی دانشگاه دارد. در مرتبه دوم نیز زیرمولفه نظارت بر اجرای بودجه دارای بیشترین بار عاملی و همبستگی با سازه کارایی و مدیریت هزینه است. در مرتبه بعد نیز مقوله همکاری بین واحدهای دانشگاهی برای کاهش هزینه و بهرهگیری از روشهایی نظیر به اشتراک گذاشتن ظرفیتها و زیرساختها مطرح شده و دارای همبستگی بالایی با سازه کارایی و مدیریت هزینه است. اهمیت این موضوع به ویژه از آن جهت است که توسعه کمّی دانشگاهها در سالهای اخیر، منجر به افزایش ساختارها و گسترش واحدهای دانشگاهی شده است که یکی از پیامدهای آن، هزینههای بیشتر برای موسسات آموزشعالی است. لذا توجه به این مفهوم در شرایط فعلی که بسیاری از دانشگاهها با چالش صندلیهای خالی و ساختارهای مازاد مواجهند از اهمیت زیادی برخوردار است و شاید به همین اعتبار بوده است که از نگاه مدیران مالی، همبستگی بالایی بین این رویکرد با مقوله کارایی در دانشگاه دیده میشود. در زمینه تخصیص منابع مالی در سطح دانشگاه، با توجه به پیشینه پژوهش و دیدگاههای صاحبنظران، چهار زیرمولفه شناسایی شده است: تخصیص مبتنی بر ستانده و عملکرد، ایجاد رقابت با تخصیص منابع، تخصیص مبتنی بر راهبردها، و تخصیص بر مبنای عدالت. نتایج نشاندهنده وجود همبستگی مثبت و معنادار بسیار بالایی بین سازه تخصیص منابع و شاخصهای آن است که مؤید نتایج پژوهشهای پیشین و نکات مطرح شده از سوی صاحبنظران و مصاحبه شوندگان است. بنابراین بهبود وضعیت دانشگاه در هر یک از پنج شاخص مرتبط، میتواند منجر به بهبود وضعیت تخصیص منابع در سطح دانشگاه و واحدهای آن شود. در این میان تخصیص مبتنی بر راهبردها از بیشترین بار عاملی و بالاترین شدت تأثیر بر تخصیص منابع برخوردار است و انتظار میرود توجه بیشتر مدیریت به این مقوله، بیشترین بهبود در وضعیت تخصیص منابع را به دنبال داشته باشد. در واقع سیاستهای تخصیص منابع، مهمترین ضامن برای رعایت راهبردها و خطمشیهای دانشگاه به شمار میرود. زیرمولفههای ایجاد رقابت به کمک تخصیص منابع، و تخصیص مبتنی بر عدالت و برخورد یکسان با افراد و واحدها در شرایط مشابه از نظر شدت تأثیر بر سازه، در مرتبه بعدی قرار دارند. در زمینه راهبری و مدیریت مالی، با توجه به پیشینه پژوهش و دیدگاههای صاحبنظران، سه زیرمولفه شناسایی شده: برنامهریزی راهبردی مالی، تحقق کارکردهای مدیریت مالی و رویکرد حرفهای به مدیریت مالی. در هر مورد با توجه به میزان پیچیدگی، ابعاد و مقولههای مرتبط با آن، به ترتیب یک تا سه سوال طراحی و مورد پرسش قرار گرفته است. نتایج تحلیل عاملی در همه موارد نشاندهنده وجود همبستگی مثبت و معنادار بین این سازه و شاخصهای آن است که نتایج پژوهشهای پیشین و نکات مصاحبهشوندگان را تأیید نموده و نشان میدهد بهبود وضعیت دانشگاه در هر یک از شش شاخص مرتبط، میتواند بهبود وضعیت راهبری و مدیریت مالی در سطح دانشگاه و واحدهای زیرمجموعه آن را به دنبال داشته باشد. در میان شاخصهای مورد سنجش، هر سه شاخص ذیل رویکرد حرفهای به مدیریت مالی دارای بیشترین بار عاملی و شدت تأثیر بر مولفه راهبری و مدیریت مالی هستند که هم راستا با تأکیداتی است که از سوی صاحبنظران در بخش کیفی در این زمینه مطرح شده است. همچنین توجه به «دانش و تخصص» مالی در جذب و بکارگیری مدیران دانشگاه بهویژه در مورد مدیران مالی، دارای بیشترین بار عاملی و بالاترین میزان تأثیر بر مولفه راهبری و مدیریت مالی است. لذا توجه بیشتر به این مقوله میتواند بیشترین نتیجه را در بهبود وضعیت این مولفه در دانشگاه داشته باشد. مبتنی بر پیشینه پژوهش و دیدگاههای صاحبنظران، دو زیرمولفه: ارتقاء توانمندیهای شناختی در زمینه مالی، و شبکهسازی متخصصین مالی، ذیل توسعه سرمایه انسانی در زمینه مالی، شناسایی شده است. نتایج حاصل از تحلیل عاملی در همه موارد نشاندهنده همبستگی مثبت و معنادار بسیار بالایی بین سازه توسعه سرمایه انسانی در زمینه مالی و شاخصهای آن است. لذا بهبود وضعیت دانشگاه در هر یک از هفت شاخص مرتبط، میتواند بهبود وضعیت توسعه سرمایه انسانی در زمینه مالی را در پی داشته باشد. شاخص انتقال تجربیات در مباحث مالی (بین مدیران، کارکنان و...) از بیشترین بار عاملی و شدت تأثیر بسیار بالا برخوردار است و بالاترین میزان تأثیر را بر مولفه اصلی دارد که بیانگر ضرورت توجه به مقوله انتقال تجربیات در میان مدیران و کارکنان فعال دانشگاه در حوزههای مالی است. میزان توجه به دانش و تخصص و نیز نقش تجربه و سوابق در جذب و بکارگیری کارکنان دانشگاه به ویژه در بخشهای مالی، از نظر شدت رابطه در مرتبه بعدی قرار دارند. در زمینه فرهنگ توسعه مالی دو زیرمولفه نگرشها و رویکردها و انگیزههای درونی شناسایی شده است. نتایج نشاندهنده همبستگی مثبت و معنادار بسیار بالا بین سازه فرهنگ توسعه مالی و شاخصهای آن است که تأییدکننده نتایج پژوهشهای پیشین و دیدگاههای صاحبنظران در بخش کیفی است و نشان میدهد بهبود شاخصها، به ارتقاء وضعیت فرهنگ توسعه مالی در دانشگاه منجر میشود. شاخص مربوط به همراستایی فرهنگ و ارزشهای حاکم بر دانشگاه با فرهنگ لازم برای ایجاد دانشگاه کارآفرین دارای بیشترین بار عاملی است و از شدت تأثیر بسیار بالایی بر مولفه اصلی برخوردار است که نشان میدهد مدیریت و فعالان دانشگاه نمیتوانند نسبت به هنجارها و ارزشهای حاکم بر دانشگاه بیتفاوت بوده و از تأثیر بالای آن بر فرهنگ توسعه مالی و نهایتا توسعه مالی دانشگاه چشم پوشی نمایند. همراستایی نگرش اعضای هیئت علمی و کارکنان با اهداف توسعه مالی دانشگاه، در مرتبه بعدی قرار دارد. در زمینه قاعدهگذاری و رویههای مالی، سه زیرمولفه شناسایی شده است: اصول کلی قاعدهگذاری، مقررات اداری استخدامی، و مقررات مالی معاملاتی. نتایج در همه موارد نشاندهنده وجود همبستگی مثبت و معنادار بین این سازه و شاخصهای آن است که تأییدکننده نتایج پژوهشهای پیشین و دیدگاههای صاحبنظران در بخش کیفی بوده و نشان میدهد بهبود هفت شاخص مرتبط، به ارتقاء وضعیت فرهنگ توسعه مالی در دانشگاه منجر میشود. بیشترین بار عاملی مربوط به تهیه و انتشار شاخصها و آمارهای مالی دانشگاه است که بیشترین تأثیر را بر مولفه اصلی به دنبال دارد و نشان میدهد پایش وضع موجود و تحولات شاخصهای عملکردی دانشگاه، برای اتخاذ سیاستهای مناسب و تصمیمات به موقع در زمینه توسعه مالی ضروری است و این مهم جز با تعریف و اندازهگیری شاخصهای مالی در دانشگاه قابل انجام نیست. مشارکت ذینفعان مختلف از جمله صنایع در تدوین راهبردها و برنامههای دانشگاه از نظر بار عاملی در مرتبه دوم قرار دارد و میتواند شرایط لازم را برای همراستایی برنامههای دانشگاه با نیازها و اقتضائات جامعة ذینفعان فراهم ساخته و آنها را به شرکای بلندمدت و راهبردی برای دانشگاه بدل سازد. بر اساس پیشینه پژوهش و دیدگاههای صاحبنظران، در زمینه ساختار سازمانی مناسب توسعه مالی دو زیرمولفه شناسایی شده است: ساختارسازی برای توسعه مالی و انعطافپذیری ساختارها. نتایج در همه موارد نشاندهنده همبستگی مثبت و معنادار بین این سازه و شاخصهای آن است که پژوهشهای پیشین و دیدگاههای صاحبنظران در بخش کیفی را تأیید میکند و نشان میدهد بهبود سه شاخص مربوطه، به ارتقاء وضعیت ساختار سازمانی مناسب توسعه مالی در دانشگاه منجر میشود. بیشترین بار عاملی مربوط به دو شاخص زیرمولفه ساختارسازی برای توسعه مالی است که طراحی و ایجاد ساختارهای سازمانی مورد نیاز برای توسعه مالی مانند دفاتر و مراکز تجاریسازی، مدیریت هزینه و...، و نیز ایفای نقش ساختارهای ایجاد شده را مورد بررسی قرار داده است. این موضوع نشان میدهد در کنار ایجاد ساختارهای موردنیاز، عملکرد آنها نیز اهمیت دارد و به همان میزان بر مولفه اصلی اثر میگذارد. از سوی دیگر یافتههای پژوهش در خصوص عوامل محیطی نیز بیانگر تأثیر قابل توجه شرایط پیرامونی بر توسعه مالی دانشگاه است که پنج زیرمولفه ذیل آن شناسایی شده است: عوامل اقتصادی، سیاسی، فرهنگی اجتماعی، حکمرانی در آموزشعالی، و جهانی شدن و محیط بینالمللی. نتایج تحلیل عاملی (به غیر از یک مورد ذیل زیرمولفه جهانی شدن و محیط بینالملل که در تحلیلها حذف شده است)، در همه موارد نشاندهنده همبستگی مثبت و معنادار بین سازه عوامل محیطی و شاخصهای آن است که نتایج پژوهشهای پیشین و دیدگاههای صاحبنظران در بخش کیفی را تأیید میکند و نشان میدهد بهبود شاخصها به ارتقاء وضعیت عوامل محیطی منجر میشود. در این میان، دو شاخص ذیل حکمرانی آموزشعالی از بارهای عاملی بالایی برخوردارند و بیانگر آن است که بهبود وضعیت حکمرانی در نظام آموزشعالی، بیشترین تأثیر را بر محیط توسعه مالی دانشگاه خواهد داشت و مستلزم توجه ویژه سیاستگذاران در این حوزه است. نحوه تنظیم و تخصیص بودجههای آموزشعالی و همراستایی آن با توسعه مالی در دانشگاه از بیشترین بار عاملی و شدت اثر برخوردار است. در مرتبه بعد، سیاستها و شرایط فرهنگی– اجتماعی کشور و هم جهت بودن آن با اهداف توسعه مالی قرار دارد و به این ترتیب انتظار میرود با بهبود سیاستها و شرایط فرهنگی– اجتماعی کشور، عوامل محیطی نیز تا حدود زیادی برای توسعه مالی مساعد گردد. بر این اساس نظامات محیطی به ویژه در حوزه اقتصاد و حکمرانی آموزشعالی، باید پیش از اتخاذ سیاستهای جدید یا بازنگری آنها، نسبت این سیاستها را با توسعه مالی موسسات آموزشعالی به دقت ارزیابی نمایند.
* این مقاله برگرفته از رساله دکتری رشته اقتصاد و مدیریت مالی آموزشعالی دانشگاه تهران است. 1- دانشجوی دکترای رشته اقتصاد و مدیریت مالی آموزش عالی در دانشگاه تهران، تهران، ایران. monajemzadeh@gmail.com 2- استاد دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. (نویسنده مسئول) anadery@ut.ac.ir [i] Development of Higher Education [ii] University Development [iii] Faculty Development [iv] Pérez [v] Torre [vi] Kretovics [vii] Michael [viii] Estermann [ix] Pruvot [x] Analyze Purchasing [xi] Evaluate Facilities and Infrastructure [xii] Institutional Arrangements Structure [xiii] Job Descriptions [xiv] Background Checks [xv] Lindahl [xvi] Neilson [xvii] Training [xviii] Tsuma [xix] Mugambi [xx] Managerial Capacity [xxi] Work Culture [xxii] Land [xxiii] Anyamele [xxiv] Ingram and Weary [xxv] Yamamoto [xxvi] Philanthropic Sources [xxvii] Fiscal Incentives [xxviii] Proper [xxix] Tax Incentives [xxx] Lasher [xxxi] Cook [xxxii] Philanthropy [xxxiii] Kretovics [xxxiv] Michael [xxxv] Deregulation [xxxvi] در شرایطی است که نظریه نیرومندی در ارتباط با مسئله و موضوع تحقیق وجود نداشته باشد و با عدم کفایت نظریه مواجه هستیم میتوان از این روش استفاده نمود. (فراستخواه، 1395) [xxxvii] Emerging [xxxviii] Theoretical sample [xxxix] نمونهگیری نظری، فرایند گردآوری دادهها برای تولید نظریه است که بوسیله آن، تحلیلگر به صورت همزمان دادههای خود را گردآوری، کدگذاری و تحلیل کرده و در مورد دادههایی که بعدا گردآوری میشوند و نیز محل یافتن آنها تصمیم میگیرد تا نظریه خود را آنطور که خودش ظهور مییابد توسعه دهد. (گلاسر و اشتراوس، 1967) [xl] در نمونه علاوه بر پژوهشگران، صاحبان تجربه زیسته در سیاستگذاری و مدیریت مالی دارای سوابقی نظیر وزیر ع.ت.ف، معاون اداری مالی، مدیر بودجه و مالی، و مدیر برنامهریزی وزارت ع.ت.ف، ریاست، معاون اداری مالی و مدیرمالی دانشگاه، و رییس دانشکده حضور داشتهاند. [xli] Charmaz [xlii] Theoretical Saturation [xliii] Cross-check [xliv] Member Checking [xlv] Creswell [xlvi] Member Checking [xlvii] Triangulation [xlviii] در مثلثسازی (تطابق همگونی دادهها)، دادهها با روشهای تحلیل مختلف بررسی میشود یا دادهها با استفاده از روشها و منابع مختلف جمعآوری میشود. (Gavin, 2008) مثلثسازی به افزایش روایی درونی و بیرونی پژوهش کیفی کمک میکند. (ابوالمعالی، 1391) [xlix] Data Triangulation [l] Investigator/ Researcher Triangulation [li] External Audit [lii] Peer Checking [liv] SEM-PLS [lv] Moss [lvi] Composite Reliability [lvii] Average Variance Extracted [lviii] Chin [lix] Tenenhaus [lx] Wetzels | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1) ابوالمعالی، خدیجه (1391). پژوهش کیفی از نظریه تا عمل، تهران: نشر علم. 2) انتظاری، یعقوب و قارون، معصومه (1394). عقلانیت و عملکرد دولت در تأمین مالی آموزشعالی ایران، نامه آموزشعالی، شماره 29: 11-38 3) امیری، مجتبی، مقیمی، سیدمحمد؛ و قربانی، فاطمه (1389). چالشها، موانع و سازو کارهای نظامهای بودجهریزی در آموزشعالی: مطالعه موردی: دانشگاه تهران، بررسیهای حسابداری و حسابرسی، دوره 17، شماره59: 3-16. 4) بازرگان، عباس (1389). مقدمهای بر روشهای تحقیق کیفی و آمیخته (رویکردهای متداول در علوم رفتاری)، تهران: نشر دیدار. 5) بهزادی نازنین؛ رضوی سید مصطفی؛ حسینی سید رسول (1393). طراحی الگوی مفهومی دانشگاه کارآفرین با رویکرد کارآفرینی سازمانی، دوره 7، شماره 4، شماره پیاپی 26: 697-713. 6) خانعزیزی، محمد و امینبیدختی، علیاکبر (1395). سازوکارهای تأمین منابع مالی بخش آموزش (آموزش و پرورش و آموزش عالی)، نامه آموزشعالی، دوره 9، شماره 34: 121-148. 7) داوری، علی، رضازاده، آرش (1396). مدلسازی معادلات ساختاری با نرم افزار PLS، تهران: سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی. 8) دباغ، رحیم و جواهریان، لیلا (1395). بهرهوری واحدهای آموزشی و پژوهشی در دانشگاههای جامع دولتی ایران، فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزشعالی، دوره22، شماره2: ۹۹- 123. 9) دباغ، رحیم و صالحی، محمدرضا (1393). بررسی عوامل مؤثر بر کارایی دانشگاههای همگن دولتی کشور، آموزشعالی ایران، ۶ (۴):۱۰۷- ۱۳۴. 10) رضائیان، مجید، توکل کوثری، محمدعلی و نوه ابراهیم، عبدالرحیم (1395). تحلیل چالشهای فراروی دانشگاهها و مؤسسات آموزشعالی غیردولتی- غیرانتفاعی ایران، آموزشعالی ایران، ۸ (۱):۷۲- 91. 11) سهیلی اصفهانی، مائده و علیمرادی، محمد (1394). بررسی عوامل مؤثر بر کاهش هزینههای دانشگاه آزاد اسلامی از دیدگاه کارکنان واحد اصفهان (خوارسگان)، فصلنامه حسابداری مالی، ۷ (۲۵):۱۰۹- 131. 12) عزتی، میترا و نادری، ابوالقاسم (1388). تأثیر سازکارهای تخصیص منابع مالی بر عملکرد آموزشی گروههای آموزشی دانشگاهی: مطالعه موردی دانشگاه تهران، فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزشعالی، شماره 52: ۲۳-54. 13) عمادزاده، مصطفی (1388). تأمین مالی آموزشعالی: جایگاه دولت و بخش خصوصی، رویکردها و چشم اندازهای نو در آموزشعالی، تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی. 14) فراستخواه، مقصود (1395). روش تحقیق کیفی در علوم اجتماعی با تاکید بر نظریه برپایه (گراندد تئوری GTM)، تهران: نشر آگاه. 15) کجوری، جواد، لطفی، فرهاد، امینی، میترا، پیله ور، علی و اسماعیل زاده، زهره (1389). محاسبه هزینه سرانه تربیت دانشجو در مقطع دکتری حرفهای پزشکی عمومی در دانشکده پزشکی شیراز در سال 1386، گامهای توسعه در آموزش پزشکی، دوره 7، شماره1: 9 -16. 16) کسکه، شهاب (1387)، هیات امنا در آموزشعالی، دایره المعارف آموزشعالی، تهران: بنیاد دانشنامه بزرگ فارسی. 17) کسکه، شهاب و محب زادگان، یوسف (1389). توسعه راهبری دانشگاهها از منظر تبیین مولفههای عملکردی هیاتهای امنا و روندپژوهی کارکرد و ترکیب اعضای آن، برنامهریزی رفاه و توسعه اجتماعی، دوره2، شماره5: 165 -202. 18) کشتهگر، عبدالعی؛ تشکریان جهرمی، علیرضا و حجت دوست، سجاد (1394). شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر تجاریسازی نتایج تحقیقات دانشگاهی، مورد مطالعه: مؤسسات آموزشعالی زاهدان، نامه آموزشعالی، دوره 8، شماره 31 : 11-29. 19) محجوب عشرتآبادی، حسن (1394). تدوین الگوی تصمیمگیریهای استراتژیک مالی در دانشگاه تهران، رساله دکتری، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران. 20) محمدپور، احمد (1390) روش تحقیق کیفی ضدروش1 (منطق و طرح در روششناسی کیفی)، تهران: جامعه شناسان. 21) مومنی، منصور و فعال قیومی، علی (1391). تحلیلهای آماری با استفاده از SPSS، تهران: ناشر مولف. 22) نادری ابوالقاسم (1388). مالیه آموزش، تهران: انتشارات دانشگاه تهران. 23) نادری، ابوالقاسم (1389). سازوکار و الگوی مطلوب تخصیص منابع مالی برای آموزش و پرورش: مبانی، الزامات، عناصر و الگوریتم، فصلنامه تعلیم و تربیت، شماره 104:59- 90. 24) نادری، ابوالقاسم (1390). تحلیل رابطه بین منابع مالی و عملکرد آموزشی مناطق آموزش و پرورش شهر تهران، فصلنامه برنامهریزی و بودجه، سال 16، شماره 112: 129-160. 25) نورشاهی، نسرین (1387). شایستگیهای لازم برای ریاست دانشگاه و میزان اهمیت آنها از نظر صاحبنظران آموزشعالی، فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزشعالی، شماره48: 27- 48. 26) Anyamele, S. C. (2004). Institutional management in higher education: A study of leadership approaches to quality improvement in university management-Nigerian and Finnish Cases, Helsinki: Helsinki University Press. 27) Charmaz, K. (2006). Constructing grounded theory: A practical guide through qualitative research. London: Sage Publications Ltd,. 28) Chin, W. W. (1998). The partial least squares approach to structural equation modeling. Modern methods for business research, 295(2): 295-336. 29) Creswell, J. W. (1999). Mixed-method research: Introduction and application. Handbook of educational policy, San Diego, CA: Academic Press, 455-472. 30) Deiaco, E., Hughes, A., & McKelvey, M. (2012). Universities as strategic actors in the knowledge economy. Cambridge Journal of Economics, 36(3), 525-541. 31) Estermann, T., & Pruvot, E. B. (2011). Financially Sustainable Universities II-European universities diversifying income streams. European University Association 32) Gavin, H. (2008). Understanding research methods and statistics in psychology, London: Sage. 33) Ingram, R. T., & Weary, W. A. (2000). Presidential & Board Assessment in Higher Education: Purposes, Policies & Strategies. Association of Governing Boards of Universities and Colleges. 34) Kretovics, M., & Michael, S. O. (2005). Financing higher education in a global market, Paris: Algora Publishing. 35) Land, P. C. (2003). From the other side of the academy to academic leadership roles: Crossing the great divide, New Directions for Higher Education, (124): 13-20. 36) Lasher, W. F., & Cook, W. B. (1996). Toward a theory of fund raising in higher education. The Review of Higher Education, 20(1), 33-51. 37) Lindahl, W. E. (2010). Principles of fundraising: Theory and practice. London: Jones & Bartlett Publisher. 38) Neilson, L., Brouard, F., & Armenakyan, A. (2012). Fundraising Methods: Past, Present, Future. Sprott Centre for Social Enterprises. 39) Proper, E. (2009). Bringing educational fundraising back to Great Britain: A comparison with the United States. Journal of Higher Education Policy and Management, 31(2), 149-159. 40) Pérez-Esparrells, C., & Torre, E. M. (2012). The challenge of fundraising in universities in Europe. International Journal of Higher Education, 1(2), p55. 41) Tenenhaus, M., Amato, S., & Esposito Vinzi, V. (2004). A global goodness-of-fit index for PLS structural equation modelling. In Proceedings of the XLII SIS scientific meeting ,Vol. 1: 739-742. 42) Tsuma, A. N., & Mugambi, F. (2014). Factors Influencing Performance of Income Generating Units in Public Universities. European Journal of Business and Management, 6(10), 87-92. 43) Wetzels, M., Odekerken-Schröder, G., & VanOppen, C. (2009). Using PLS path modeling for assessing hierarchical construct models:Guidelines and empirical illustration. MIS quarterly: 177-195. 44) Yamamoto, K. (2010). Performance-oriented budgeting in public universities: The case of a national university in Japan. The Journal of Finance and Management in Colleges and Universities, (7), 43-60.7 45) Zietlow, J., Hankin, J. A., & Seidner, A. G. (2011). Financial management for nonprofit organizations: policies and practices. New Jersey: John Wiley & Sons.
یادداشتها
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,565 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 937 |