تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,800,518 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,318 |
الگوی شایستگیهای فرهنگی سرمایه انسانی از دیدگاه اسلام با تأکید بر فرهنگ علوی و رضوی | ||
فصلنامه علمی مطالعات میان فرهنگی | ||
مقاله 5، دوره 14، شماره 38، خرداد 1398، صفحه 117-148 اصل مقاله (608.85 K) | ||
نوع مقاله: علمی_ پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
احسان نامدار جویمی1؛ سید علیقلی روشن* 2؛ نورمحمد یعقوبی3؛ بدرالدین اورعی یزدانی4 | ||
1دانشجوی دکترای مدیریت منابع انسانی دانشگاه سیستان و بلوچستان | ||
2دانشیار مدیریت دولتیٰ، دانشگاه سیستان و بلوچستان، | ||
3استاد مدیریت دولتی دانشگاه سیستان و بلوچستان، | ||
4دانشیار مدیریت دولتی دانشگاه سیستان و بلوچستان | ||
چکیده | ||
در آموزه های معنوی تشیع در اسلام، معصومین در مقام و مرتبه انسان کامل، الگویی برای مومنان بودهاند و منبع بشارت و هدایت جویندگان حقایق جاودانه الهی در فرهنگ اسلامی هستند. این مقاله به دنبال الگویی از شایستگیهای فرهنگی در سیره و فرهنگ معصومین بهخصوص فرهنگ علوی و رضوی در برخورد با سایر افراد در روابط فرهنگی است تا با شناخت هر چهبهتر شایستگیهای فرهنگی، این الگو را برای برای مومنان جویای معرفت و حقیقت بر اساس در حد توان و ظرفیت خودشان کاربردی کنیم. با توجه به هدف پژوهش سؤال پژوهش عبارت است از: الگوی (ابعاد و مؤلفههای) شایستگیهای فرهنگی از دیدگاه اسلام (قرآن و معصومین) با تأکید بر فرهنگ علوی و رضوی کدام است؟ در این راستا و برای پاسخگویی به این سؤال از روش تحلیل محتوا از نوع کیفی به روش تحلیل تم (تماتیک) به کمک تکنیک دلفی برای تایید اعتبار و اطمینان آن استفاده شد. پس از مطالعه دقیق متون (اسناد و مدارک علمی و آیات و روایات)، مفاهیم حاصل از آن استخراج گردید و به هرکدام یک کد اختصاص داده شد. سپس مفاهیم مشابه شناسایی شد و با ترکیب آنها مضامین فرعی تدوین گردید و در نهایت به تایید اجماع متخصصان و اهل فن در سه مرحله رسید و الگوی نهایی استخراج و تایید شده است. یافتههای پژوهش در دو مضمون اصلی شامل: مضمون اول، احترام و شناخت فرهنگ متقابل در عین پایبندی به فرهنگ خود و مضمون دوم، برخورد مناسب بافرهنگ متقابل است و هرکدام از مضامین اصلی دارای مضامین فرعی متعدد هستند که در بخش یافتههای پژوهش آورده شده و مفصلا درباره انها صحبت شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
شایستگیهای فرهنگی؛ فرهنگ علوی؛ فرهنگ رضوی؛ سرمایه انسانی؛ اسلام | ||
مراجع | ||
ابراهیم بای, ح. (1386). فرهنگو سیاست گذاری در ایران. مطالعات فرهنگی و ارتباطات. خاشع،ش،(1383)، نقش سازمان های غیر دولتی در پیشبرد اهداف توسعه هزاره سوم سیاری, م. (1385). اعتبار سنجی و ارزشیابی بیرونی در نظام آموزش عالی. مهر سبحان. صادقی, م. (1385). تهدید واگذاری فعالیت های فرهنگی به سازمان های مردم نهاد. روابط فرهنگی, 18-23. عابدی جعفری, ح., تسلیمی, م., فقیهی, ا. (1390). تحلیل مضمون و شبکه مضامین. اندیشه و مدیریت راهبردی, 151-198. علوی تبار , ع. (1372). ملاحظات اساسی در سیاست گذاری فرهنگی ایران. راهبرد. کوهکن, ع. (1389). بررسی نقش و کارکرد های سازمان های غیر دولتی بین المللی. تهران: مرکز پژوهش های مجلس. گلشن پژوه, م. (1386). راهنمای سازمان های غیر دولتی. تهران: موسسه فرهنگی مطالعات بین المللی ابرار معاصر. موذن جامی, م. (1386). نقش مشارکت مردمی در تقویت بنیه اجتماعی. فصل نامه علوم اجتماعی, 66-107. نیاز آذری, ک. (1383). اعتبار سنجی و آموزش عالی از کلاسیک تا مجازی. اندیشه. یادگار زاده, غ., & پرند, ک. (1385). اعتبار سنجی و تضمین کیفیت در نظام آموزش عالی سوئیس . مدیریت فردا, 43-53. Braun, V., & Clark, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. oualitative research, 77-110. Hughes, M., & Aville Kushner. (2005). Evaluation of systems. Encyclopedia of Evaluation. Stufflebeam, D., & Shinkfield, A. (2007). Evaluation theory model and application. jossey-bass | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 331 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 263 |