تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,329 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,945 |
اثربخشی آموزش تئوری انتخاب بر خودکارآمدی، جهتگیری هدف و انگیزش تحصیلی دانش آموزان دختر پایه نهم شهرستان بناب | ||
فصلنامه علمی پژوهش های یاددهی و یادگیری دانشگاه آزاد واحد بجنورد | ||
مقاله 5، دوره 14، شماره 60، آذر 1398، صفحه 79-100 اصل مقاله (646.96 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مهناز صمدیان1؛ شعله لیوارجانی* 2؛ امیر پناهعلی3 | ||
1دانشجوی دکتری گروه روانشناسی تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاداسلامی، تبریز، ایران | ||
2استادیار گروه روانشناسی تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاداسلامی، تبریز، ایران | ||
3استادیار گروه روانشناسی تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاداسلامی، تبریز، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف ازپژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش تئوری انتخاب برخودکارآمدی، جهتگیری هدف و انگیزش تحصیلی دانشآموزان دختر پایه نهم شهرستان بناب بود. روش پژوهش نیمهآزمایشی و از نوع طرح پیشآزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشآموزان مشغول به تحصیل دختر پایه نهم شهر بناب در سال تحصیلی 96-1395 بودند.نمونه شامل 30 دانش آموزبودکه به صورت نمونه گیری خوشه ای انتخاب وبه صورت تصادفی دردوگروه آزمایشی(15نفر) و کنترل(15نفر) گمارده شدند. ابزار جمع آوری داه ها پرسشنامههای انگیزش تحصیلی والرندو همکاران،جهتگیری هدف الیوت ومکگریگور و خودکارآمدی مکایلروری و بانتینگ بود.که تمام آزمودنی ها در مرحله پیش آزمون آن راتکمیل کردند، سپس گروه آزمایشی به مدت 8 جلسه تحت آموزش های تئوری انتخاب قرار گرفتند و گروه دوم )کنترل) نیز همزمان به برنامه های عادی کلاسی خود ادامه دادند و در نهایت، پس آزمون از تمام گروه های گروه آزمایش وکنترل گرفته شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده های از روش تحلیل کواریانس استفاده شد. نتایج حاکی ازافزایش خودکارآمدی، جهتگیری هدف و انگیزش تحصیلی دانشآموزان در گروه آزمایشی در مقایسه با گروه کنترل در مرحله پس آزمون بود از آن جایی که اجرای برنامه آموزش تئوری انتخاب منجر افزایش خودکارآمدی، جهتگیری و انگیزش تحصیلی دانشآموزان میشود. از این برنامه می توان به عنوان برنامه ای مفید وموثردر مدارس برای دانش آموزان استفاده کرد. . | ||
کلیدواژهها | ||
انگیزش تحصیلی؛ تئوری انتخاب؛ جهتگیری هدف؛ خودکارآمدی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 487 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 555 |