تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,623 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,416,300 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,444,847 |
بررسی رابطه اهداف پیشرفت با هیجانات آموزشی و پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان دختر پایه یازدهم شهر تهران | ||
فصلنامه تعالی مشاوره و روان درمانی | ||
مقاله 6، دوره 8، شماره 30، شهریور 1398، صفحه 53-63 اصل مقاله (141.7 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
طاهره سادات بدری* 1؛ یاسمین عابدینی2 | ||
1دانشجو | ||
2دانشیار | ||
چکیده | ||
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه اهداف پیشرفت با هیجانات آموزشی و پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان دختر پایه یازدهم شهر تهران بود . روش شناسی: جامعه آماری مورد مطالعه کلیه داﻧﺶ آﻣﻮزان دﺧﺘﺮ دﺑﯿﺮﺳﺘﺎﻧﯽ پایه یازدهم شهر تهران بودند که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای مرحلهای تصادفی تعداد 300 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. جهت گردآوری اطلاعات از پرسشنامه اهداف پیشرفت میدلتن ومیگلی (1997)، پرسشنامه هیجان آموزشی پکران (2017) و جهت سنجش پیشرفت تحصیلی از معدل دانش آموزان استفاده شد. دادههای گردآوریشده با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه تحلیل شد. یافته ها: نتایج این پژوهش نشان داد که بین اهداف پیشرفت و هیجانات آموزشی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (01/0>p)؛ نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون نیز نشان داد اهداف پیشرفت قادر بهپیش بینی هیجانات آموزشی و پیشرفت تحصیلی این دانش آموزان بوده است (156/0 =R) و سهم آن در تبیین واریانس هیجانات آموزشی و پیشرفت تحصیلی برابر با 4/2 درصد بوده (024/0= ). همچنین نتایج حاصل از تحلیل فرضیههای فرعی پژوهش نیز نشان داد بین اهداف پیشرفت بین دانشآموزان سه رشته ریاضی، تجربی و انسانی تفاوت معناداری وجود دارد هیجانات آموزشی نیز در بین دانشآموزان سه رشته ریاضی، تجربی و انسانی تفاوت معناداری داشت. | ||
کلیدواژهها | ||
واژگان کلیدی: اهداف پیشرفت؛ هیجانات آموزشی؛ پیشرفت تحصیلی؛ دانش آموزان دختر | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 390 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 302 |