تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,629 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,552,261 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,725,062 |
بهینه سازی مقاوم سرعت فلاتر یک نمونه بال آیروالاستیک با نسبت منظری بالا | ||
مهندسی مکانیک و ارتعاشات | ||
مقاله 3، دوره 10، شماره 2 - شماره پیاپی 35، شهریور 1398، صفحه 25-37 اصل مقاله (695.96 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی کامل | ||
نویسندگان | ||
میثم الیاسی* 1؛ علیرضا رودباری2 | ||
1مهندسی مکانیک و انرژی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران. | ||
2گروه مهندسی هوافضا، دانشگاه شهید ستاری، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
در مطالعه حاضر با فرض وجود عدم قطعیت در متغیرهای طراحی سیستم، بهینه سازی مقاوم سرعت فلاتر یک نمونه بال تحت اثر خمش-پیچش ب مورد بررسی قرار میگیرد. از این رو ابتدا مدلسازی بر اساس مدل تیر یکسرگیردار اویلر-برنولی در شرایط آیرودینامیک شبه پایا، انجام شده و با استفاده از روش مودهای فرضی، معادلات آیروالاستیک گسسته سازی میگردند. پس از اعتبار سنجی نتایج، با حل عددی معادلات حاکم به روش رانج -کوتا پاسخ زمانی سیستم و با استفاده از تئوری مقادیر ویژه سرعت فلاتر بال محاسبه میگردند. در ادامه با انتخاب پارامترهای طراحی همچون سفتی خمشی، سفتی پیچشی و جرم بال به عنوان متغیرهای بهینه سازی، اثر عدم قطعیت بر متغیرهای طراحی اعمال شده و بهینه سازی با استفاده الگوریتم ژنتیک انجام میشود. در ادامه مقادیر متغیرها قبل و بعد از بهینه سازی و همچنین میزان بهبود سرعت فلاتر در بهینه سازی مقاوم و قطعی ارائه میگردند که نهایتاً بر اساس نتایج بهینه سازی، متغیرهای طراحی برای دست یابی به سازهای با پایداری مناسب از نظر پدیده فلاتر تأیید میگردد. | ||
کلیدواژهها | ||
فلاتر؛ عدم قطعیت؛ بهینه سازی مقاوم؛ آیرودینامیک شبه پایا | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 271 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 284 |