تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,244 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,894 |
اعتباریابی الگوی مطلوب برنامه درسی مهارتهای زندگی برای دانشآموزان مقطع متوسطه مراکز استعدادهای درخشان | ||
فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی | ||
مقاله 5، دوره 13، شماره 3 - شماره پیاپی 49، آذر 1398، صفحه 95-114 اصل مقاله (372.16 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
فریدون خضری* 1؛ مصطفی قادری2؛ فردین عبداللهی3 | ||
1دانشجوی دکتری، گروه برنامهریزی درسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
2دانشیار، گروه برنامهریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران | ||
3استادیار، گروه برنامهریزی درسی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران | ||
چکیده | ||
هدف از انجام پژوهش حاضر، اعتباریابی الگوی مطلوب برنامه درسی مهارتهای زندگی برای دانشآموزان مقطع متوسطه مراکز استعدادهای درخشان بود. این پژوهش توصیفی- تحلیلی از نوع کمی بود. جامعه پژوهش معلمان دارای حداقل چهار سال سابقه آموزش درس مهارتهای زندگی در مقطع اول متوسطه استان کردستان در سال تحصیلی 97-1396 به تعداد 1900 نفر بودند. نمونه پژوهش 320 نفر بودند که بر اساس جدول مورگان با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه محققساخته الگوی مطلوب برنامه درسی مهارتهای زندگی (111 گویه) استفاده شد که روایی صوری آن تایید و پایایی کل آن با روش آلفای کرونباخ 81/0 محاسبه شد. دادهها با روشهای تحلیل عاملی و آزمون تی در نرمافزار Smart-PLS تحلیل شدند. نتایج نشان داد که الگوی مطلوب برنامه درسی مهارتهای زندگی چهار مولفه شامل اهداف، محتوی، روشهای آموزش و روشهای ارزشیابی داشت که آماره تی همه آنها بزرگتر از نقطه برش 996/1 بود. همچنین پایایی ترکیبی آنها از 70/0 و میانگین واریانس استخراجشده آنها از 40/0 بیشتر بود. بنابراین، مولفههای الگوی مطلوب برنامه درسی مهارتهای زندگی بر اساس نظر معلمان تایید شد و متخصصان برنامهریزی درسی میتوانند از آن بهره ببرند. | ||
کلیدواژهها | ||
برنامه درسی؛ مهارتهای زندگی؛ دانشآموزان | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 296 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 210 |