تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,625 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,453,315 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,469,000 |
سرشت شبکهای دانش در قرن بیستم و ضرورت اتخاذ رویکرد شبکهای | ||
پژوهشهای معرفت شناختی | ||
مقاله 1، دوره 8، شماره 18 - شماره پیاپی 2، مهر 1398، صفحه 7-25 اصل مقاله (249.14 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
رضا ماحوزی* | ||
عضو هیئت علمی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری | ||
چکیده | ||
علم در سده اخیر سه وضعیت جدی را تجربه نموده است. مطابق وضعیت نخست، علم یک حقیقت کاملاً مستقل لحاظ شده است که براساس منطق اکتشاف علمی، صلابت و برتری خود را نسبت به سایر دانشهای غیر تجربی اعلام میدارد. در رویکرد دوم، علم بهمثابه دانشی متأثر از نقش روانی و اجتماعی کنشگرانِ خود، از اسطوره استقلالی پیشین فاصله گرفته و در عمل نشان داده است که پدیدهای اجتماعی است. برکنار از این دو رویکرد که اولی بر تمایز علم از غیرعلم و دومی بر در هم آمیختگی علم و غیرعلم تأکید دارند، رویکرد سوم بر شبکهای بودن علم تأکید دارد؛ شبکهای که تمامی علوم و معارف بشری و تحولات اجتماعی و سیاسی و اخلاقیات فردی و غیره در سرشت آن دخالت دارند و تمامیت آن بر جهت و روش تحقیق علوم تجربی اثر میگذارد. اینجاست که علوم تجربی همچون دیگر دانشها از رویکرد شبکهای برای حل مسائل و موضوعات خود بهره میبرد. این نوشتار درصدد است پس از توضیح سیر این سه جریان در تاریخ علم معاصر، ضرورت مطالعات شبکهای دانش را تبیین نماید. | ||
کلیدواژهها | ||
علم؛ اسطوره استقلال علم تجربی؛ شبکه دانش؛ مطالعات شبکهای | ||
مراجع | ||
آگاسی.(1388). فلسفه علم امروز، در تاریخ فلسفه راتلج؛ فلسفه علم، منطق و ریاضیات در قرن بیستم، ویراسته شنکر، اس. جی.، ترجمه ابوالفضل حقیری، انتشارات حکمت و موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران. استن مارک، میکائیل.(1377). علمگرایی چیست؟، ترجمه علی صباغیان، مجله رهیافت، شماره نوزدهم، پاییز. پوپر، کارل ریموند.(1370). منطق اکتشاف علمی، ترجمه سیدحسین کمالی، انتشارات علمی و فرهنگی. ربانی، علی و زهرا ماهرو.(1391). علم و فرهنگ: تأملی بر مهمترین تحلیلهای فرهنگی در جامعهشناسی علم و فناوری، فصلنامه تحقیقات فرهنگی، دوره پنجم، شماره1، بهار. ربانی علی، و زهرا ماهرو.(1392). دانش به عنوان محصول فرهنگی؛ از جامعه شناسی معرفت علمی تا مطالعات فرهنگی علم، فصلنامه تحقیقات فرهنگی، دوره ششم، شماره 4. ربانی، علی، و زهرا ماهر.(1390). بررسی رویکرد جامعه شناسی درباب ماهیت معرفت علمی: از عقلانی سازی تا رویکرد فرهنگی، تحقیقات فرهنگی ایران، شماره 4. زیباکلام، سعید.(1384). معرفتشناسی اجتماعی؛ طرح و نقد مکتب ادینبورا، انتشارات سمت. زیباکلام، سعید.(1382). از چیستی علم به سوی چگونگی علم، فصلنامه حوزه و دانشگاه، سال نهم، بهار. شنکر، اس. جی.(1388). تاریخ فلسفه راتلج؛ فلسفه علم، منطق و ریاضیات در قرن بیستم، ترجمه ابوالفضل حقیری، انتشارات حکمت و موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران. قانعی راد، محمد امین و همکاران.(1392). تحول فرهنگی در علم: از علم دانشگاهی تا علم پسادانشگاهی، فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران، دوره ششم، ش4، زمستان. قانعی راد، م. ا.(1385). تعاملات و ارتباطات در جامعه علمی: مطالعه موردی رشته علوم اجتماعی، چاپ اول، پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی. کانت، ا.(1381). نقد قوهحکم، ترجمه عبدالکریم رشیدیان، نشر نی، چاپ دوم. کانت، ا.(1385). نقد عقل عملی، ترجمه انشاء الله رحمتی، انتشارات نورالثقلین. ماحوزی، رضا.(1393). مبانی فلسفی علوم تجربی در اندیشه فارابی و ابنسینا، پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی. مک کارتی، ای. دی.(1388). معرفت بهمثابه فرهنگ؛ جامعهشناسی معرفت جدید، زیر نظر و مقدمه دکتر محمد توکل، پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی. مولکلی، مایکل.(1384). علم و جامعهشناسی معرفت، ترجمه حسین کچوئیان، نشر نی. هیوم، دیوید.(1392). جستاری درباب اصول اخلاق، ترجمه مجید داوودی، تهران، نشر مرکز. Barad, K.(1977). Interests and the growth of knowledge, London: Routledge and kegan Paul;
Barad, K.(1996). Meeting the Universe Halfway: Realism and Social Constrctivism;
Barnes, B.(1973). The Comparison of Belief-Systems: Anomaly Versus Falsehood, in Horton. R. &Finnegan, R. eds. Modes of Thought, London, Faber & Faber, 1973;
Barnes, B., & Edge, D.(1982). Science in Context: Readings in Sociology of Science, Milton Keynes, Open University press;
Barnes, B.(1997). Interests and the Growth of Knowledge, London: Routledge and Kegan Paul;
Bloor, D.(1976). knowledge and social imagery, London: Routledge and Kegan Paul;
Epstein, S.(2008). Culture and Science/ Technology: Rethinking Knowledge, culture materiality and nature, The Annals of American academy of political and social science;
Francis Crick.(1994). The Astonishing Hypothesis: The Scientific Search for the Soul, New York: Charles Scribners;
Haraway, D.(1992). the promises of monsters: a regenerative politics for in appropriate, in Grossberget al, eds, cultural studies;
KnorrCetina, K.(2007). Culture in Global Knowledge Society: knowledge culture and epistemic cultures, interdisciplinaries science reviews, vol.32, no.4;
Kuhn, T.(1970). The Structure of Scientific Revolutions, Chicago University Press;
Kuhn, T.(1977). The Essential Tension: Selected Studies in Scientific Tradition and Change, Chicago;
Latour, B. & Woolgar, S.(1986). Laboratory Life: The Construction of Scientific facts, Princeton, NJ: Princeton University press;
Marx, K.(1904). The Contribution to the Critique of Political Economy, Chicago: C. H. Kerr;
Merton, Robert, K.(1973). The Sociology of Science, London, University of Chicago press;
Rouse, J.(1987). Femenism and the social construction of scientific knowledge;
Rouse, J.(2001). Cultural studies of science, in www. wesscholar.wesleyan.edu/div1facpubs/15;
Shapin, S.(1995). Cordelia’s love: credibity and the social studies of science, perspectives of science 3. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 275 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 143 |