تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,625 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,456,231 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,471,039 |
توجیه ساختاری به مثابه دستاورد درون گروی آئودی | ||
پژوهشهای معرفت شناختی | ||
مقاله 3، دوره 8، شماره 18 - شماره پیاپی 2، مهر 1398، صفحه 45-63 اصل مقاله (245.15 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محسن شمس* 1؛ امیرحسین منصوری نوری2؛ عبداله صلواتی3؛ عین الّله خادمی4 | ||
1دانشجوی دکتری/دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران مدرِّس حق التدریس/دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان | ||
2دانشجوی دکتری / دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران | ||
3هیات علمی دانشگاه شهید رجایی | ||
4استاد دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران | ||
چکیده | ||
تحلیل سه جزئی متعارف درباره معرفت، معرفت را «باورِ صادقِ موجه» میداند و ضابطه ی معرفت را تحقق سه شرط باور، صدق، و توجیه معرفی میکند. در این میان شرط توجیه بیش از دو شرط دیگر محل بحث بوده است. معرفت شناسان عموماً توجیه را در دو قسم توجیه باوری و توجیه وضعیتی پیگیری می کنند. لیکن آئودی، توجیه را چهار قسم می داند؛ توجیه باوری، توجیه وضعیتی، توجیه گزاره ای و توجیه ساختاری. توجیه ساختاری نوآوری و حاصل دیدگاه درونگروانه ی آئودی به توجیه است. درون-گروی و برونگروی دو دیدگاه رقیب در تبیین معرفت و توجیه هستند. آئودی در توجیه قائل به درون-گروی مبتنی بر دسترسی اقلّی است و توجیه ساختاری ثمره ی دیدگاه خاص وی به توجیه است. با عنایت به اینکه، یکی از انتقادات مهم برونگروان به درونگروی، نامتعیّن و ذهنی دانستن آن است، پیامد نوآوری آئودی، صورت بندی و تعیّن توجیه در رویکرد درون گروانه به عنوان یک فرآیند از ابتدا تا رسیدن به توجیه باوریِ مورد نیاز برای معرفت، و در نتیجه تقویت دیدگاه درون گروی به توجیه در مقابل برون گروی است. در این پژوهش از روش تحلیل محتوا استفاده شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
توجیه؛ توجیه ساختاری؛ برون گروی؛ درون گروی؛ آئودی | ||
مراجع | ||
ابن سینا، حسین بن عبدالله.(1371). المباحثات، تصحیح محسن بیدارفر، قم: بیدار. افلاطون.(1395). دوره آثار افلاطون، ترجمه محمدحسن لطفی، جلد سوم، چاپ چهارم، تهران:شرکت سهامی انتشارات خوارزمی. ایراندوست، محمدحسین، شالوده تشکیک وجود در آرای ابنسینا با تأکید بر متن المباحثات، حکمت اسلامی، سال دوم، شماره 4، زمستان1394، ص 126-143. آئودی، رابرت.(1394). معرفت شناسی، ترجمه علی اکبر احمدی، چاپ دوم، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی. پریچارد، دانکن.(1393). چیستی معرفت، ترجمه یاسر خوشنویس، چاپ اول، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی. پویمن، لوئیس پی.(1387). معرفت شناسی(مقدمه ای بر نظریه شناخت)، ترجمه رضا محمدزاده، چاپ اول، تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق(علیه السلام). زاگزبسکی، لیندا.(1393). معرفت شناسی، ترجمه کاوه بهبهانی، چاپ دوم، تهران: نشر نی. ساکت اُف، امیرحسین.(1367). «تشکیک»، دائرة المعارف بزرگ اسلامی، ج 15، تهران، مرکز دائرة المعارف اسلامی. صدرالدین شیرازی، محمدبن ابراهیم (ملاصدرا).(1981). الحکمة المتعالیة فی الأسفار الأربعة العقلیة، ج 1، بیروت: دار احیاء التراث العربی. ص. علی آبادی... و دیگران.(1394). فلسفه ی تحلیلی(مجموعه مقالات)، چاپ اول، تهران: سازمان چاپ و انتشارات. فارابی، محمد بن محمد.(1367). المنطقیات، تحقیق محمدتقی دانش پژوه. قم: کتابخانه آیت االله نجفی مرعشی. فیومرتون، ریچارد.(1393). معرفت شناسی، ترجمه جلال پیکانی، چاپ دوم، تهران:انتشارات حکمت. کاپلستون، چارلز فردریک.(1388). تاریخ فلسفه، ترجمه سید جلال الدین مجتبوی، جاد یکم، یونان و روم، چاپ هشتم، تهران:شرکت انتشارات علمی و فرهنگی. کرد فیروزجائی، یارعلی. ماهیت معرفت در نظر افلاطون، معرفت، سال پانزدهم، شماره دوم، اردیبهشت1385. کشفی، عبدالرسول، تعریف سه جزئی معرفت و شرط چهارم، پژوهشنامه فلسفه دین، شماره1، بهار و تابستان1383، ص 9-28. کشفی، عبدالرسول، دسته بندی نظریه های توجیه، نامه حکمت، شماره8، پائیز و زمستان1385، ص 65-86. لرر، کیث.(1397). نظریه معرفت، ترجمه و تحقیق و نقد مهدی عبداللهی، تهران: مؤسسه ی پژوهشی حکمت و فلسفه ایران.
Alston, William P.(2005)" Internalism & Externalism in Epistemology " in The Shorter Routledge Encyclopedia of Philosophy, New York: Routledge.
Audi, Robert.(2011) Epistemology; A Contemporary Introduction to the Theory of Knowledge (Third Edition); Cambridge and New York.
Audi, Robert.(1988). Belief, Justification and Knowledge; Wadsworth Publishing Company, Belmont, California.
Audi, Robert.(1993). The Structure of Justification; Cambridge and New York.
Copleston, Charles.(1993). Fredrick, A History of Philosophy (Volume I: Greece and Rome), New York: Doubleday.
Craig, Edward, Edition.(1998). Routledge Encyclopedia of Philosophy, London and New York: Routledge.
Goldman, Alvin. I.(1967). "A Causal Theory of Knowing" in The Journal of Philosophy, Vol. 64, No. 12. (Jun. 22, 1967), pp. 357-372.
Goldman, Alvin. I.(2009). "Internalism, Externalism, and the Architecture of Justification" in The Journal of Philosophy, Vol. 0, No
Heineman, Robert.(1997). "The Theaethetus and The Sophist" in Routledge History of Philosophy (Volume I: From the Beginning to Plato), London and New York: Routledge.
Moser, Paul. K.(1999). "Epistemology" in The Cambridge Dictionary of Philosophy (Second Edition); Cambridge and New York.
Plato.(1997). Theaetetus in: Complete Works, edited, with introduction and notes, by john m. cooper, associate editor d. s. Hutchinson, hackett publishing company indianapolis/cambridge.
Williamson, Timothy.(2007)."On Being Justified in One’s Head" in Rationality and the Good, Critical Essays on the Ethics and Epistemology of Robert Audi, Oxford University Press. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 280 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 137 |